Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61871 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #60 skrivet: 20 sep-11 kl 14:25 »
  Slut med Spring Fortare Och Skäll Högre?  Åtminstone ibland!  ;D

Hon har aldrig ägnat sig åt att skälla, gudskelov, eftersom det på en BC är ett tecken på panik och okoncentration. En BC som skäller gör det för att påkalla hjälp i någon form, det är min erfarenhet i allafall.

Du har rätt i att 95% av vallningen består av annat, men enligt min åsikt består det av att ligga still ;D Genom att blockera ett grindhål eller att ligga still i fårhuset under utfodring, fixning, grejande, fylla vattenspannar, passa dörren när man går ut och in utan att stänga efter sig etc. "Strategisk platsliggning" s a s.

Kul att du tycker att tråden är intressant!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #61 skrivet: 20 sep-11 kl 14:28 »

Kul att du tycker att tråden är intressant!!!

Det är vi fler som tycker. Kanske ska kommentera också så du inte tror att ingen läser... :)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #62 skrivet: 20 sep-11 kl 14:51 »
 :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #63 skrivet: 20 sep-11 kl 17:58 »
En BC som skäller gör det för att påkalla hjälp i någon form, det är min erfarenhet i allafall.
Tja, min gjorde det, men hon var nog lite speciell.  Panik?  Ja, det hade hon nog för jämnan.  Hon var så in i Hoppsan! angelägen att vara mig till lags, så till sist började jag gömma mig för henne.  Så snart hon inte såg mig, vallade hon som en liten gudinna ...   :-* :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #65 skrivet: 21 sep-11 kl 15:11 »
Bra skrivet!!!
Det är ju så att det är flera olika anlag som skapar vallhunden och det är graden av hur mycket de har av anlagen och dess inbördes relation till varandra, som gör att hunden är användbar... eller inte.

Om vi då ska titta på Jill, så gav hon intryck av att ha ett mycket starkt eye när jag först släppte henne på fåren. Det har jag nu tränat bort, så att hon nu visar mycket lite eye. :o Jag tror att det kommer tillbaka igen när jag börjar träna fråndrivning med henne - och då gäller det att inte låta henne använda sitt eye för mycket, så att det blir för starkt igen. Tryck har hon.
Förutseendet kan jag inte riktigt avgöra än :-[
Balansen sitter där den ska. ;)
Stabiliteten i tempramentet verkar hon ha, hon tappar inte huvudet i jobbiga situationer.
Hon verkar ha de flesta bitarna på rätta stället ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #66 skrivet: 21 sep-11 kl 15:48 »
Jaha ... Och när planeras första valpkullen?  ;D ;D ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #67 skrivet: 21 sep-11 kl 17:11 »
Det är en lång väg att vandra dit!!! :o
Först ska hon visa sig hålla i vidare träning, det kan dyka upp svårigheter på vägen! Sen ska hon visa att hon duger till arbete på gården.
Sen ska hon visa sig på tävlingar, hon borde ha ett 1:apris innan det är dags, helst startat på IK 2. Sen ska hon vara fri-röntgad på höfterna...

Herregud, det är lång väg för en eventuell avelshund inom vallningen :o :o
Mycket tid och pengar får man lägga på sin hund.
Om man vill hålla på med avel, så är det mycket lättare att skaffa sig en annan ras!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #68 skrivet: 21 sep-11 kl 17:18 »
Ja, ja, jag veeet!  ;)  Jag blev bara så sugen på en fluffig liten sak med naken mage, som inte vet om något annat än att får, det är det som hela livet går ut på.  Nog får man väl skoja lite, även i en tråd om något så allvarligt som vallning?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #69 skrivet: 21 sep-11 kl 17:29 »
 ;D ;D ;D
Visst får man det!
Men skämt åsido så tycker jag att det är allvarliga saker att sälja en valp till vallning. Den familjen/personen som köper valpen hinner fästa sig mycket vid hunden, innan det visar sig att den duger till arbete på gården. OM den då inte duger något till, så är det ett svårt beslut att sälja den vidare till sällskap. Gråtande barn, sur fruga/gubbe etc.

Jag har 4 stycken fluffiga saker med naken mage bakom ryggen, just nu ;D 4 BC-valpar efter min tik Kite, som är 5,5 veckor gamla. Ursöta!!!! Jag ska spara en till mig själv enligt devisen " One can never have enough Borde Collies"
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 17:31 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #70 skrivet: 21 sep-11 kl 17:45 »
Självklart är det allvarliga saker, med såna där fluffiga nakenmagade saker, som ständigt gör saker som människorna skrattar åt...  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #71 skrivet: 22 sep-11 kl 17:55 »
Själv fick jag hem en liten kille på ca 6mån förra veckan ;D
Själv har jag en på snart 3 och nu en på 6mån.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #72 skrivet: 22 sep-11 kl 18:49 »
Idag gjorde hon det!!! ;D
Gick hela varvet runt flocken åt båda håll, med bra avstånd!

Hurra!!! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #73 skrivet: 22 sep-11 kl 18:51 »
Själv fick jag hem en liten kille på ca 6mån förra veckan ;D
Själv har jag en på snart 3 och nu en på 6mån.

Då har du lite rolig träning att se fram emot, också!! :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #74 skrivet: 22 sep-11 kl 18:52 »
Idag gjorde hon det!!! ;D
Gick hela varvet runt flocken åt båda håll, med bra avstånd!

Hurra!!! ;D ;D ;D


Grattis!!!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #75 skrivet: 22 sep-11 kl 19:17 »
Idag gjorde hon det!!! ;D
Gick hela varvet runt flocken åt båda håll, med bra avstånd!

Hurra!!! ;D ;D ;D
Näsvis fråga ...  hann Du med att upptäcka det i tid för att berömma medan hon fortfarande fattade vad det var Du var nöjd med?

OT:  Jag förstår inte ...  hela varvet runt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #76 skrivet: 23 sep-11 kl 10:36 »
Jag tror att jag hann med att berömma.

Med hela varvet runt menar jag att jag står på ena sidan om flocken och Jill går i en cirker runt fåren (och mig). Dvs hon går  över balansen kl tolv och rundar flocken "åt fel håll". Passerar mig och går upp till kl 12 igen. Det gör att hon blir fri i rörelsen runt fåren och det kommer då att gå att styra hunden oavsett var jag står i förhållande till fåren! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #77 skrivet: 23 sep-11 kl 11:31 »
Aha, ett och ett halvt varv runt fåren alltså?  Och det är en förberedelse för fortsatt träning?  Vad använder Du för signal för det?  (Jag vill inte använda ordet "kommando"!  ;) )

Alltid kul att lära mig något nytt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #78 skrivet: 23 sep-11 kl 12:00 »
Nja, ett varv räcker nog för att vi inte ska bli snurriga i huvudet.  :-[
Jag använder höger/vänster-kommandot för det. Eftersom det är en riktning som hunden ska gå i. Medsols (vänster), eller motsols (höger).

På detta vis blir hunden "fri" i sina rörelsen runt djuren. Och går att flytta till var som helst runt flocken
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #79 skrivet: 23 sep-11 kl 15:55 »
Aha, en variant på den övning jag körde, då:  Gå ett par meter bara, åt "höger" eller "vänster", och sen "stanna".  Finns det några fördelar med att fortsätta runt flocken i stället för att stoppa hunden efter en liten bit?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Själv är bäste dräng, RobbyY0637

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser