Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61877 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #40 skrivet: 11 aug-11 kl 09:57 »
Jag tycker att jag går lugnt fram :o ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #41 skrivet: 11 aug-11 kl 17:17 »
Det gör Du säkert.  Jag bara försökte peppa Dig, för jag vet hur frestande det är.  Dom attans jyckarna FATTAR ju!

Första gången.

Både det vi vill att de ska lära sig, och det vi vill att de INTE ska lära sig ...  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #42 skrivet: 11 aug-11 kl 19:05 »
Tack för peppen :)!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #43 skrivet: 12 aug-11 kl 18:52 »
Jill och jag gick ett varv på fåren idag med. Nu går hon lika bra i vänster som åt höger. Nu känns hon också mogen att lägga lite krav på henne, så nu är det dags att börja lära henne saker!
Näst gång tänker jag starta henne från liggnade och ha henne att gå ett halvt varv runt fåren och lägga sig kl 12. Om hon håller ut bra så får hon gå en bit framåt mot fåren efter det. Annars kör vi runt henne igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #44 skrivet: 23 aug-11 kl 10:48 »
Nu har jag börjat "träningen" Jill går fint åt både höger och vänster. Hon tar dessutom sitt "bort" på bågen så att hon får bra djup bakom fåren. Hon kan också plocka loss dom från staketet... i höger behöver hon ett "bort" för att inte strula till det.
Jag prövade att ropa henne till mig för att hon skulle gå förbi mig bakom mig och runt fåren. Det var omöjligt.

Jag satte på henne kopplet (eftersom jag har slopat linan nu, den har inte behövts) och drog henne mot mig. Det funkade bra i vänster, men absolut inte i höger ;D Helt omöjligt att gå bakom mig i höger ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #45 skrivet: 23 aug-11 kl 17:57 »
Ja, även vi människor är ju oftast höger- eller vänsterhänta ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #46 skrivet: 23 aug-11 kl 19:05 »
Jo det är ju så... :)
Jag tror att de är stelare i kroppen åt det ena hållet, det brukar senare bli det hållet som de håller ut bäst på - dvs deras dåliga håll blir deras "bästa" håll.
Jag har den erfarenheten att mina vänster-hundar har blivit de bästa, så jag klagar inte ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #47 skrivet: 23 aug-11 kl 21:07 »
Nej, nej.  Klart att de måste KUNNA gå åt båda hållen, men man får anpassa jobbet efter individen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #48 skrivet: 24 aug-11 kl 09:56 »
Man får se till att träna det dåliga hållet, mer än det bra hållet s a s :) Så att dom blir liksidiga.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #49 skrivet: 24 aug-11 kl 19:21 »
Försökte idag att med lina ropa Jill förbi mig, men det var helt kört. Jag och kompisarna konstaterade att "inlärningsfaktorn" på att Jill ritar fyra streck i backen är minimal ;D ;D

Så jag ändrade strategi och började träna att ropa henne rakt bakåt från fåren. I början försökte hon smita, men sen insåg hon att det bara gjorde mig höggradigt förbannad, så det la hon ner. Nu kan hon bli flyttad 2-4 m rakt bort från fåren och sedan skickas ut på en båge som blir acceptabel.

Idag kändes det trångt inne i 25:an. kanske att hon är mogen att flytta ut ur "baby-pen" snart?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #50 skrivet: 25 aug-11 kl 18:44 »
Idag flyttade vi ut ur baby-pen ut på stora åkern!!!

Det gick jättebra, allt var lugnt och fint. Jill får nu göra korta små "hämt" med ett ligg innan hon går mot djuren. Hon är så lugn och fåren blir inte alls stressade av henne, eftersom hon sköter sig så bra :)

Idag kunde vi också gå ifrån fåren utan att Jill var kopplad, det var en stor framgång ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #51 skrivet: 25 aug-11 kl 20:10 »
:D  Visst är det härligt att kunna ösa beröm över hunden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #52 skrivet: 26 aug-11 kl 17:16 »
Nu har jag släppt Jill på lammflocken.... Med en annan hund som stöd.
Om vi säger så här - det var hon inte riktigt mogen för ;D
Hennes motvilja att gå höger, blev uppenbar eftersom hon inte täckte upp flocken på högerflanken. Hon lyckades stöta ut ett lamm några gånger och nu vet vi att hon kan singla ;D ;D

Storflock får vi nog vänta med ett tag till.... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #53 skrivet: 14 sep-11 kl 18:48 »
Nu är det dags att ta itu med den lilla odågan! >:D (:)

I vallningen så "smiter" hon iväg för mig. Dvs sticker ut på en båge runt djuren, innan jag har hunnit att ge henne ett kommando. Hon slarvar med stoppen och sniker in på baksidan av flocken. Gudskelov så lyssnar hon när jag blir arg!
(Det är lika mycket jag som slarvar, jag borde ha ögon i nacken...)

Hemma är hon en riktig plåga. Hon går upp och snor saker som ligger på bänkar och bord. Igårkväll hade hon varit uppe på byrån i hallen och snott min BH som kostade 400 spänn >:D >:D Guskelov överlevde den Jill-attacken :-[
Jill har varit påträngande undergiven. Hoppat och velat fjanta för att visa att hon är "så snäll, såååå o:)". Vilket jag har tänkt att man inte kan skälla på henne för, utan väntat att hon ska växa ur det. Men nu ska det bli andra bullar!!!!
Nu är det slutfjantat! :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #54 skrivet: 14 sep-11 kl 19:43 »
Ack ja, de små liven.  Vill så gärna arbeta-slita-jobba-häcken-av-sig.  Och jag, dvs Du, får svettas med Tag det Lugnt nu, Nu får vi göra Om, Stilla,  Stannaaaaa!

STANNA!!!  STANNA, SÄGER JAG!!!  - varvid hunden alldeles tydligt hör:

SPRING FORTARE OCH SKÄLL HÖGRE!!!!!

Lycka till ...  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #55 skrivet: 14 sep-11 kl 19:49 »
 ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #56 skrivet: 17 sep-11 kl 16:38 »
Idag fick Jill plock loss fåren från andra får som stod i fållan. Det gjorde hon fint! Blev lite upphetsad av stundens allvar och pendlade lite, men med ett "tänk-dig-för" kommando så stagade hon upp sig fint!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #57 skrivet: 18 sep-11 kl 15:27 »
Idag visade Jill tecken på att hon förstår vänter och höger!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #58 skrivet: 19 sep-11 kl 19:36 »
Idag har Jill lärt sig att ta en stor flock lamm över en stenmur och få alla med sig. Hon har lärt sig att man inte får ha för bråttom, då tappar man bort några i processen... ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #59 skrivet: 19 sep-11 kl 21:14 »
Oj, då har hon lärt sig något viktigt.  Slut med Spring Fortare Och Skäll Högre?  Åtminstone ibland!  ;D

Sen lär det ju dröja innan hon hajar det allra svåraste:  Att vallning till 95% består av att sitta och titta på när djuren betar ...  ;)

Alltid lika trevligt att besöka den här tråden!


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser