Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burstorlek?  (läst 2589 gånger)

LEK

Burstorlek?
« skrivet: 22 aug-06 kl 21:19 »
Hej!

Jag har lovat min dotter att få två dvärgvädurar. Eftersom jag inte kan mycket om kaniner och vill att allt ska bli bäst från början tänkte jag vända mig till er proffs :D Kaninerna ska vara utekaniner då vi har allergi i familjen. Jag behöver alltså en bra utekaninbur och min fråga är hur stor denna bör vara för att två dvärgvädurar ska trivas allra bäst?!?

Hon har bestämt att hon vill hitta och ta över två kaniner som ägaren har tröttnat på och inte bryr sig om. Då undrar jg också om man kan sätta ihop två vuxna kaniner hur som helst och vilket kön som är bäst???

Skriv gärna lite tips och idéer som kan vara bra att tänka på när man är nybörjare på kaniner.

Tusen tack på förhand :) :) :)

Lena A

Re:Burstorlek?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-06 kl 20:15 »
Det finns ett par trådar här om bl.a. burstorlek "Är buren tillräckligt stor". Det finns också längre ner en tråd om hur man för ihop kaniner. När jag går igenom trådarna, finns det mycket nyttig information!

Bor kaninerna redan ihop, låter det inte som om det skulle bli problem.

Vad man bör tänka på vad gäller utebur är att den inte ska stå direkt på marken pga fukt och kyla.

Jag lade in en bild på min kaninbur (f.d. hundbur) under tråden "Nu ska här byggas". Kolla den!  :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-06 kl 22:19 »
Angående burstorlek så kan man säga "en bur kan  aldrig vara för stor"  8) ;)

Ta en tur till biblioteket! Där brukar finnas mycket om kaninskötsel i allmänhet - eller läs i trådarna på forumet.

www.zoonen.se hittar du också info om kaniner som sällskapsdjur.

Lycka till med ninerna!
Landsflykting i storstan...

Lena A

« Svar #3 skrivet: 25 aug-06 kl 12:26 »
Hur går det LEK?

LEK

« Svar #4 skrivet: 26 aug-06 kl 14:33 »
Hej!!! :)

Jo, jag söker febrilt efter en utekaninbur men vill att den ska vara av större modell och det är visst inte det lättaste. Skulle även vilja få tag på någon som tar hand om kaniner för omplacering. Finns det någon sådan i Jönköpings kommun; är det någon som vet?

Men, buren är det största problemet så om någon vet någon som säljer kaninburar så säj gärna till! :D

Hej hopp!!!

Lena A

« Svar #5 skrivet: 27 aug-06 kl 17:35 »
LEK, har du möjlighet att få någon att göra en bur till kaninerna, är det en bra idé. Då kan du ju få den hur stor du vill.

Det finns kaninburar att köpa, men personligen tycker jag de är i minsta laget (även om de, så att säga, "håller måttet".  Som Potatisblomma säger, en bur kan inte vara för stor. Kaninerna ska ju trots allt bo där och visst vill vi alla trivas i vår bostad.

tessiem

« Svar #6 skrivet: 30 aug-06 kl 22:06 »
Hej!
Jag tar emot kaniner för omplacering.. bor visserligen i Östergötlands län men får väl maila när jag ska till Ullared ;)  ;D (har just nu 5 honor + 5 ungar + 2 hanar som är här för omplacering!)

Här finns några beskrivningar på burar men mitt förslag är att göra en sådan & sedan ställa buren i en hage.. mina kaniner bor så & fullkomligt älskar det. Tänk på att hagen måste vara så säker att de inte kan gräva sig ut bara :) Om du ska sätta ihop två vuxna så är hage också toppen.. jag har satt ihop 4 kaniner som inte känner varandra sedan tidigare och även om det gruffas i början går det tokbra nu då jag har flera hus dekan söka skydd i samt en stor hage.. så nu slåss de aldrig..

http://www.viljan.net/kaninsidan/kaninburar/kaninburar.htm

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
LimJans, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser