Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svulllen spene ?  (läst 3667 gånger)

soulflow

• lilla tärnö
svulllen spene ?
« skrivet: 22 aug-06 kl 19:53 »
hei allesammans *

upptäckte just att min get lisa har en väldigt svullen spene ? det är bara en enda spene som är svullen och hon verkar inte ha ont eller så. har undersökt och klämt och hon verkar bara tycka det är mysigt. kan det ha något att göra med "brunst" eller vad det heter för en get ? någon som vet.  är det normalt eller bör jag gå vidare med detta ??

piis an lavv

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Gnuttarna

Re:svulllen spene ?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-06 kl 09:40 »
Jag har en liknande fråga. En av våra getter har fått så stort juver, förra sommaren (första sommaren hos oss) hade hon killingar som diade och då var det naturligtvis stort men under våren och sommaren har det varit litet. Nu har det blivit stort igen och i år har hon inga killingar. Har det något med brunsten att göra att juvret blir stort eller är det något fel? Någon som vet?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 31 aug-06 kl 09:47 »
En av våra getter har fått så stort juver, förra sommaren (första sommaren hos oss) hade hon killingar som diade och då var det naturligtvis stort men under våren och sommaren har det varit litet. Nu har det blivit stort igen och i år har hon inga killingar. Har det något med brunsten att göra att juvret blir stort eller är det något fel? Någon som vet?

Är juvret hårt, ömt ? Har getern feber ?
Hur ser innehållet ut om du mjölkar ur några droppar?
Juverinflamation är ju det första man tänker på...

Men om hon gått med bock? kan hon ju vara dräktig..  ;)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 31 aug-06 kl 22:02 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

AKS

« Svar #3 skrivet: 31 aug-06 kl 10:42 »
En av mina två getter, som aldrig har haft killingar, har en spene som svullnar upp varje sommar. Hon är drygt tre år och det här hände både förra året och i år.

Juvret är varken hårt eller varmt och hon mår hur bra som helst för övrigt. En veterinär, som visserligen inte sett djuret, sa till mig att de kunde börja spontanproducera lite mjölk i samband med att de började gå på kraftigare bete på sommaren och att det var därför som spenen svullnade lite. Det skulle i så fall inte vara något farligt.

Det verkar stämma eftersom det här uppträder i samband med släpp på sommarbetet.

Jag har inte mjölkat ur det sedan jag fick reda på det, eftersom jag inte vill stimulera mjölkproduktionen. Men det kanske man borde göra?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 31 aug-06 kl 23:53 »
Jorå, getter kan börja laktera av sig självt. Och utan bock. Men om det bara är på den ena spenen, så skulle jag nog ta mastitprov och ev. odling om det visar positivt. Mastitprov att ha själv hemma, finns både som reagensvätska eller papper man skvätter lite mjölk på. Om geten är frisk men verkar besvärad av spännt juver, mjölka ur noga helt en gång och uteslut kraftfodret. Och om du inte vill ha någon mjölk, dra ner eller uteslut kraftfodret helt medans hon sinar av. Oavsett dom du fått mjölka ur eller inte.

Själv skulle jag bli glad åt bonusmjölken.

Villola

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-06 kl 13:31 »
Nu är det så att det är betydligt osäkrare att kolla om getter har juverinflamation än det är med kor,det har tydligen med getens mjölksamansättning så det går inte att vara säker på varken lackmuspapper eller reagensvätskan det har flera med mig fått erfara då det på prov av getter kan synas felfritt men det ända kan finnas stafylllokocker eller streptokocker i mjölken,så för att vara på den säkra sidan så bör nog vetrinär tillkallas om man ystar på mjölken för avsalu o eget bruk.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 02 sep-06 kl 16:06 »
Det är därför jag nämner odling, om man är osäker. Jag skulle kanske klargjort det tydligare.

Villola

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-06 kl 22:35 »
O ska man ta odling så måste det göras genom vetrinären,det går inte att göra hemma.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 04 sep-06 kl 11:18 »
Självklart! Trodde jag inte ens behövde nämnas. För inte har man ett laboratorium i köket heller!

McTrees

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 mar-07 kl 12:35 »
Jag har samma problem... jag har en bock som har fått en svullen spene, men den har faktiskt minskat i omfång nu... den är inte varm men han är inte så förtjust i att jag tar på den, fast han brukar inte tycka om att jag tar honom "mellan" benen så det är inget ovanligt =)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 mar-07 kl 20:04 »
Ja, juverinflammation är absolut det första man tänker på, men visst förekommer det så kallad häxmjölk (virgin milk på utrikiska; det tycker jag låter mycket trevligare :)).  Jag hade faktiskt en bock också som mjölkade, och då han fick mastit (juverinflammation) dessutom  :(, så mjölkade jag ur honom hela sommaren.  En dag kom han upp i nio och en halv deciliter, det tycker jag är ganska bra "pissat" av en kille!!  Men det märktes tydligt att hans juver inte var "avsett" att producera mjölk, det var tunnhudat och ömtåligt, och spenkanalerna var trånga.  Så påföljande år, när han inte hade några symptom, var vi båda nöjda med att slippa.

Och svullna spenar kan ha många andra orsaker, både utifrån kommande skador och individuella skillnader.
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 20:07 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 08 mar-07 kl 19:02 »
Han fick bara lockfoder, han som de andra.  Anledningen till att jag överhuvudtaget rörde hans juver var att han, stackarn, fick mastitsymptom.  Och eftersom han hörde till de "oslaktbara", så kunde jag inte gärna ta till bultpistolen heller ... :-[
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 19:03 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1143 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser