Nu är jag ju ingen expert på just den typen av vändare, kör med Deutz-Fahr 252 med 4 rotorer som har pinnarna rätt ner istället för vändningen.
Med en sån rotorvändare så ser man ju ganska väl var höt är "fluffat", men då kör jag som regel på bara 1200-1300 i motorvarv och 6-8 km/h så det blir en väldigt skonsam hantering av höt... då ligger höt fluffigt och luftigt där man just har kört och sticker upp ett par decimeter högre än det ovända höt.
Ett aber med en sån kombimaskin är ju annars att den strängar in mot mitten, det funkar alltså inget bra att vända en hel sträng åt sidan över till torr mark eller att lägga ihop flera strängar för att bättre utnyttja maxkapacitet hos pressen... där är ju faktiskt gaffelsidräffsan bättre så numer kör vi rotormaskin för vändning och sidräffsan för strängning, strängluftning och sammanläggning av strängar.
Sidräffsorna är ju sjukt mycket billigare än sidläggande rotorsträngare och det skiljer inte så mycket i arbetsbredd, den dan jag hittar en dubbelsträngare som lägger åt sidan för överkommliga pengar kan jag tänka mig att överge sidräffsan helt

Körning då ?
Jag kör konsekvent alltid raka slag fram och tillbaka över åkern, vändtegen räffsar jag in mot mitten så alla svängar görs endast ute på vändtegen som är "rensopad". Skälet till det är att jag vill ha alla eventuella hjulspår åt samma håll och begränsa eventuella körskador till vändtegen (risken för körskador är mycket större vid svängar än när man kör rakt fram med jämnt gaspådrag).
Utan eventuella korsande hjulspår så slipper man att skumpa upp och ner i traktorsitsen, och man minskar risken för att köra sönder redskapen avsevärt.
Det absolut bästa är om man kan ha fasta körspår på åkern (lär ska öka avkastningen med några procent enligt forsök från SLU), men då måste alla redskap vara anpassade efter spårviddden på traktorn och jämnt delbara med varandra - vilket inte kommer att hända med begagnade redskap.