Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ger grönvärpartuppar som Isbar avkommor som lägger gröna ägg?  (läst 3043 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Ska ut med annons på mina Isbartuppar nu. Men skulle vilja få klarhet i om jag kan skriva att deras framtida kycklingar kommer värpa gröna ägg fast de inte har en grönvärparmamma. Stämmer detta? Har för mig att grönvärpargenen är dominant??

Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
*Hundöra* eller va det nu heter..

Planerar också att ha isbar tupp tilsammans med olika hönor (italienar, araucana, maran och självklart isbar) och undrar vilka äggfarger deras avkommor vil ge!?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Ja, tuppar som bär två anlag för färgen ger endast grön/blåvärpande döttrar och söner som ärver ett anlag vilket i sin tur kan göra så de kan bli pappor till en del grönvärpare, dock ej 100% om inte hönan de korsas med är grönvärpare med 2 anlag.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
Som jag fått lära mig (den lite hårdare vägen) så är det inte 100% säkert att alla isbar har dubbelt anlag för grönt heller.

Rasen blev ju aldrig helt klar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Hej!

Jag har köpt idbar avelsägg här pa Alternativ... men inte blir det gröna ägg för det :-(
En höna värper gröna ägg fast gruppen gar för sig.

/Januschka 
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Bubblaren

• Skåne
Okej det kan alltså vara så att Isbar bara bär ett anlag om man har otur.

Hur är det med Marantuppar - kan de göra så avkommorna värper chokladbruna ägg, eller försvinner det?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Har hört att maranägg är mörk i början och sedan blir ljusare och ljusare samt att hönor som värper mindre antal ägg värper mörkare skal.

Though hearsay, no experience

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Okej det kan alltså vara så att Isbar bara bär ett anlag om man har otur.

Hur är det med Marantuppar - kan de göra så avkommorna värper chokladbruna ägg, eller försvinner det?

Hur mörka ägg en höna lägger beror på flera modifierande anlag som stärker den mörka färgen. En höna som lägger ljusa ägg  har inte så många anlag som stärker den mörka färgen. Har du en marantupp till dina höns som värper ljusbruna ägg kommer döttrarna värpa något mörkare ägg men inte lika mörka som en maranhöna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
Och hur mörkt just ett maranägg blir har att göra med hur lång tid det tar på sig att färdas sista biten innan hönan värper ut det. Det är tydligen därför man strävar efter att maranägg ska vara så runda som möjligt. Då går sista biten långsammare än för ett ovalt ägg och det blir mer färg på ägget =mörkbrunt skal.

Jag har för övrigt haft en isbarhöna som värpte ljusbeiga ägg. Dåligt med grön-anlag där alltså...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bubblaren

• Skåne
Och hur mörkt just ett maranägg blir har att göra med hur lång tid det tar på sig att färdas sista biten innan hönan värper ut det. Det är tydligen därför man strävar efter att maranägg ska vara så runda som möjligt. Då går sista biten långsammare än för ett ovalt ägg och det blir mer färg på ägget =mörkbrunt skal.
/Sara
Intressant! Men det låter ont att få runda ägg. Tänk om det vore likadant med våra bebisar - ju längre tid förlossningen tar desto mörkare barn  ;D

Attes matte

• Jämtland
Intressant! Men det låter ont att få runda ägg. Tänk om det vore likadant med våra bebisar - ju längre tid förlossningen tar desto mörkare barn  ;D

Ha ha ha! Det vore nåt det!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser