Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu slår vi 2011  (läst 26179 gånger)

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Nu slår vi 2011
« Svar #80 skrivet: 11 jul-11 kl 23:08 »
Sedan förstår jag inte hur alla lyckas få sitt hö så torrt så fort. Mitt behöver ligga åtminstone tre dagar plus slåtterdagen. Och då har vi ändå bra vändare, löspress och skulltork...

Det där med torktid beror ju så mycket på vädret att man kan inte jämföra från gång till gång. förutsättningarna är så olika.
Vissa år är det massa nattdagg andra år är det ingen dagg alls.

I år så slog vi höet på måndagskvällen med slåtterkross och pressade hö i rundbalar på onsdagen. Då var det kruttort och inga problem att pressa.
Annars brukar vi nog behöva någon dag till för att få det till hö men i år var det extremt torkeväder.

Väntar man in i augusti får man ju svårare att få det tort då luften i sig blir fuktigare.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #81 skrivet: 12 jul-11 kl 08:08 »
Inte bara vädret, det beror ju på höslag också. Tunnt ängshö torkar fortare än välgödslad tjock timoteij.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #82 skrivet: 12 jul-11 kl 08:15 »
Inte bara vädret, det beror ju på höslag också. Tunnt ängshö torkar fortare än välgödslad tjock timoteij.

Sant sant. Nu har vi ganska bra fräs på vallarna efter att ha fått igång bruket av åkrarna på ett bra sätt. Så alla vallar som tas till foder är relativt likvärdiga i fodermängd (förutom nån sista-års-vall)
Det ska vara mycket gräs på åkrarna annars kan det ju spela kvitta. :)

Skogsola

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 12 jul-11 kl 22:06 »
 Nu spås det fyra dagars torrväder! Slog 5 ha nu ikväll. Resten 10 ha i morgon.Strängar rubbet på onsdag. Sen sättter jag mig i skuggan och inväntar inlejd rundbalspress. Kanske gör vi lite mer småbalar om andan faller på.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #84 skrivet: 12 jul-11 kl 22:12 »
*hihi* Jag måste också få skriva här... pga trasig gräsklippare har min villatomt blivit en äng. Har väl kanske 1000kvm gräsmatta och den håller jag på att slå med lie fast jag inte kan! *hihi* Får ta lite i taget för kondisen är noll.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #85 skrivet: 12 jul-11 kl 22:28 »
Vi tog in höet från den stora träan igår, vi slog i fredags med Victorn och dubbelkniven (vi byttes av, jag och mannen, så det inte skulle bli för jobbigt, vi har ju barna oxå som vill åka med, och det finns lättare traktorer att köra med enhandsfattning än den kan jag säga ;) ), har vänt i det varje dag med rotorvändaren (vi har alltså ett redskap som inte är stenålders 8) ), och strängade med sidoräfsan. För att köra in det fick vi vänligt nog låna en 430 och självlastarvagn av en granne. Snälla släktingar hjälpte sedan till och matade hökanonen för att få upp hela rasket på skulltorken i vår "nya" lagård, den äldste bonden i byn kom förbi och konstaterade att "Det var ju fint hö, det här!".
Minst en 4 ton är det nog....och hur ska vara getvänner hinna äta upp allt det? Vi får skaffa oss några nötkreatur oxå... :-X
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #86 skrivet: 13 jul-11 kl 06:43 »
Vi har haft löjlig otur i år... Hela första omgången vi tog in började ruttna, trots att vi tyckte det var snustorrt! Bara att kasta alltihop. Andra försöket: Vi slog i söndags, vände månd och i går och skulle ta in idag onsd - det har varit jättevarmt och fint väder. Nähäpp - då går fästet till axeln på balpressen sönder. Vi ringer runt till varenda traktorverkstad vi hittar inom en radie av tio mil och ingen kan laga den!! De tycker den är för gammal och enda lösningen är att köpa en helt ny axel, vilket kostar mer än att köpa en ny begagnad balpress. Sen har både räfsan, balvagnen och tallriksharven gått sönder i år .... Det är svårt med gamla maskiner, när det inte finns några verkstäder som kan eller vill laga dom.......
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens?

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 13 jul-11 kl 07:32 »
Tyvärr är det så att om man ska hålla sig med gamla maskiner..så måste man vara reparationskunnig, ha en liten verkstad med åtminstone de nödvändigaste grejerna och svets.

Har man inte det, så måste man nog satsa på lite nyare grejer, eller leja in folk.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #88 skrivet: 13 jul-11 kl 10:14 »
Nu är vi klara för i år  :D

Logen är knökfull med hö, fick nästan inte igen dörrarna  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #89 skrivet: 13 jul-11 kl 13:07 »
Här regnar det så jag får väl vara glad att vi inte slog häromdagen.  ::) Väntar på 4 dagars fett högtryck nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Stora bocken Bruse

« Svar #90 skrivet: 13 jul-11 kl 15:28 »
Vi slog en åker igår morse och en igår kväll.. yr.no hade lovat fint tills på söndag..
Guess what.. Dom ändrade sig.. hotar med typ 15 mmregn på fredag och lika mycke till på lördag söndag..
står här med en åker som torkar så himla fint så om jag bara fick fredagen också så får jag in förstklassigt hö..

grannen har rundbalspress och plastare så vi funderar på att göra hösilage..
Är det möjligt? Har aldrig gjort det förut.. det är utspritt idag på dagen annars orört..

Halte

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 13 jul-11 kl 17:35 »
En hektar till som ska pressas i morgon som jag slog på chans i måndags kväll.. Nu är det bara 2.5 hektar kvar här hemma och så 5 "låne-hektar".. Men stabiliserar sig inte vädret snart så lutar det nog åt att det blir ensilage av det istället, det är ju sådant varnande för regn var och varannan dag så man vågar ju inte slå..

Existens?

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 13 jul-11 kl 18:39 »
Vi slog en åker igår morse och en igår kväll.. yr.no hade lovat fint tills på söndag..
Guess what.. Dom ändrade sig.. hotar med typ 15 mmregn på fredag och lika mycke till på lördag söndag..
står här med en åker som torkar så himla fint så om jag bara fick fredagen också så får jag in förstklassigt hö..

grannen har rundbalspress och plastare så vi funderar på att göra hösilage..
Är det möjligt? Har aldrig gjort det förut.. det är utspritt idag på dagen annars orört..
Bestäm dig senast i morgon..du lär ha regnet där torsdag natt. Då är det som absolut sämst att du får regn på det. Har du möjlighet att rulla/plasta, gör det.

Skogsola

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 14 jul-11 kl 07:46 »
 Litade på norska yrvädret och slog för fullt. Nu ska regnet komma och den inbokade ensilagepressen har havererat. :( Någon som vill köpa ett gäng köttraskvigor?  :'(

Existens?

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 14 jul-11 kl 08:56 »
Litade på norska yrvädret och slog för fullt. Nu ska regnet komma och den inbokade ensilagepressen har havererat. :( Någon som vill köpa ett gäng köttraskvigor?  :'(

Andra pressar i närheten?

Skogsola

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 14 jul-11 kl 17:45 »
 Har luskat lite men alla är i samma läge. De har litat på rapporterna och slagit ner mycket. Nu verkar det som att det klarnar upp på lördag. Höst och vår funkar sånt foder. Till vintern blir det isglass. :-\

Halte

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 17 jul-11 kl 15:05 »
Nu börjar det bli lite väl mkt regnande.. Hela nästa vecka är körd som det ser ut nu och veckan efter det är det semesterresa inplanerat.. Som det ser ut nu blir det höskörd i augusti.. :) Nåväl, man behöver ju inte bekymra sig för att hästarna ska bli för feta på det i.a.f..

Halte

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 18 jul-11 kl 10:53 »
Någon med en rundbalsinplastare i norra Östergötland, södra Sörmland som vill knäcka lite extra på 30-40 balar inom ett par veckor?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #98 skrivet: 31 jul-11 kl 16:44 »
Nu har de lovat högtryck här den kommande veckan. Kanske en skur i natt men, sen sol t o m fredag så ska det slås får det blir nu. Ett par aber bara, maken jobbar och kommer inte hem förrän onsdag lunch.  :-\ Så frågan är om jag kan få ihop rotorslåtter och traktor själv. Ska klura på det ikväll för vill helst börja slå innan lunch imorgon och sprätta/stränga direkt. Det få gånger vi tagit hö så har maken slagit och jag sprätt/strängat. Får väl vara glad att han kommer hem och kan fixa med pressen i alla fall.  :) För den har jag inte lärt mig ännu.  ::)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #99 skrivet: 01 aug-11 kl 12:44 »
Nu har de lovat högtryck här den kommande veckan. Kanske en skur i natt men, sen sol t o m fredag så ska det slås får det blir nu. Ett par aber bara, maken jobbar och kommer inte hem förrän onsdag lunch.  :-\ Så frågan är om jag kan få ihop rotorslåtter och traktor själv. Ska klura på det ikväll för vill helst börja slå innan lunch imorgon och sprätta/stränga direkt. Det få gånger vi tagit hö så har maken slagit och jag sprätt/strängat. Får väl vara glad att han kommer hem och kan fixa med pressen i alla fall.  :) För den har jag inte lärt mig ännu.  ::)

Ja, idag ska det slås. Har fått på rotorslåttern på traktorn men, knivarna ser ut som fan. Ska se om jag kan byta ett par av dem. (Varför har jag inte lärt mig detta tidigare...  ::) ) Tanka har jag också kommit ihåg. Sprätten sätter jag på bilsläp och kör bort för stycket vi ska slå ligger en mil bort. Det är lite moln ute nu men, jag hoppas att regnet håller sig borta t o m fredag som de har lovat.  :o Mina nerver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser