Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla hampa småskaligt?  (läst 6789 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
odla hampa småskaligt?
« skrivet: 21 jun-11 kl 22:36 »
Jag är medveten om att tillstånd krävs.

Det jag undrar över, är om det är rimligt att odla för självhushållning. Det jag främst vill ha det till är djurströ, det är helt oslagbart. Sponsrar just nu granngården med 300-500kr i månaden, dvs tusenlappar varje år. Om man dessutom kan få olja till mig och hampakaka till djuren vore det ju helt grymt. Jag behöver ca 40-60kg strö i månaden. 700kg om året ca.

Hur stor areal behövs? Vilken utrustning behövs? Skulle den vara lämplig att växelodla med ex havre? Tänker på att hampa kväver allt ogräs och gödslar medans den växer.
Kan bladen användas? När ska man skörda och hur skördar man fröna?

Någon :-)?
//Lina

Tännlappen

• -
SV: odla hampa småskaligt?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 23:51 »
Verkar krångligt att odla Hampa, är väl narkotikanojan som gör sig gällande,kanske mycket besvär för myndigheterna att ständigt övervaka alla odlingar.  :P . Länk att läsa.
http://www.sjv.se/amnesomraden/stod/gardsstod/odlingavhampa.4.37cbf7b711fa9dda7a180000.html

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 00:18 »
Jodå den har jag läst. Inte så krångligt egentligen, men onödigt kan ju tyckas. Jag vill snarare veta mer om det praktiska, envist googlande ger tyvärr magra resultat.
//Lina

bagglamm

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 20:16 »
Har varit med om hampaskörd för energiändamål. Använde då självgående hack med majsbord under vintermånader eller tidig vår. Det är problem med att den fastnar överallt runt axlar och lager så maskinen kräver noga rengöring. Hampan måste vara torr annars är den väldigt seg och mycket besvärlig, har dock hört att det ska gå bra att skörda den grön på sommaren också. Hur man ska kunna tröska den vet jag inte, skulle aldrig själv vilja stoppa in hampa i en tröska.
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 24 jun-11 kl 07:53 »
Hmm... hur gjorde man förr i tiden? Handskörd? Det var ju en lagstadgad gröda även i Sverige då sjöfarten och militären behövde mycket rep...
//Lina

GreenPagan

• Småland
    • Finnaholm
« Svar #5 skrivet: 24 jun-11 kl 14:41 »
Jag har planer på hampa för det mesta, det är ju en av de bästa växter som finns!

Helst vill jag kunna ta frön, fibrer och biomassa från samma åker men jag är osäker på om det går att hitta en godkänd sort som kan göra detta i Sverige. Det kan vara bättre att köra två separata sorter på varsin åker, en för frön och en annan för fibrer. Allmän biomassa (för eldning, ev efter pressning till bricketer) blir ju då ändå från båda. Teoretiskt kan du från en hampaåker få mat (frön), fordonsbränsle, kläder, annan fiber och ovannämnda bränsle för uppvärmning. Hampa är ju t.ex. mycket effektivare än Salix ("energiskog").

Det går givetvis att skörda för hand, som man gjorde förr, men det blir ju som annan handskörd ganska mycket jobb. Jag tänkte höra lite längre fram (inte aktuellt för min del just nu) med bönderna på svenska Hampanätet (hampa.net) vad de rekommenderar för småskalig odling och skörd.

Det fina är ju att man får EU-bidrag bara för att odla, man behöver inte ens göra något med det! Passar bra eftersom hampan även är effektiv för att förbättra jordar som annars skulle ligga i träda.

Jag ska se om jag kan hitta lite mer matnyttig info till dig, har mycket liggandes på hårddisken och många länkar sparade runtom... Men det är lite stökigt.
« Senast ändrad: 24 jun-11 kl 14:44 av GreenPagan »

Vargerik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jun-11 kl 22:14 »
Enligt vad jag hört behöver man inte växelodla alls. Efter två skördar han man i princip noll ogräs kvar, intressant!

Hällmansro

« Svar #7 skrivet: 28 jun-11 kl 12:39 »
Vad jag vet är det endäst registrerade jordbrukare som har rätt/får odla hampa.
Men reglerna kanske har ändrats........håller mig inte helt uppdaterad kan jag erkänna.....
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

sisel

• Småland
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 21:54 »
Enligt vad jag hört behöver man inte växelodla alls. Efter två skördar han man i princip noll ogräs kvar, intressant!

Åh, vad intressant!! Skulle man alltså kunna odla det som ett sätt att kväva kirskål, nässlor etc.? Jag förmodar att man ändå nogsamt måste förbereda marken till odlingsmark, annars vore det liksom lite för bra för att inte användas oftare (tillståndet till trots).

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 22:34 »
Vad jag vet är det endäst registrerade jordbrukare som har rätt/får odla hampa.
Men reglerna kanske har ändrats........håller mig inte helt uppdaterad kan jag erkänna.....

Man behöver ha minst 4 stödrätter (4 hektar) och anmäla att man tänker odla hampa, samt söka gårdsstöd. Om man inte får gårdsstöd så räknas det som narkotikaodling. Man måste också skicka in ett prov på utsädet varje år och välja någon av de godkända (30st) sorterna. Inget direkt hinder som jag ser det, med tanke på att man får bidrag för att odla det vilket mer än väl täcker administrativa besvär.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/gardsstod/villkor/odlingavhampa.4.37cbf7b711fa9dda7a180000.html
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 22:39 av skiesabove »
//Lina

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #10 skrivet: 06 jul-11 kl 22:22 »

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #11 skrivet: 11 jul-11 kl 13:50 »
En bit därifrån vi bor odlades hampa för ett par år sedan.

I lokaltidningen kunde man i samband med det läsa att folk hade norpat hampa. Nu var det ju givetvis bara industrihampa som odlades, men det visste tydligen inte de som snodde eller så ville de testa om de blev höga på industrihampa (med låg thc-halt).
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser