Jag har planer på hampa för det mesta, det är ju en av de bästa växter som finns!
Helst vill jag kunna ta frön, fibrer och biomassa från samma åker men jag är osäker på om det går att hitta en godkänd sort som kan göra detta i Sverige. Det kan vara bättre att köra två separata sorter på varsin åker, en för frön och en annan för fibrer. Allmän biomassa (för eldning, ev efter pressning till bricketer) blir ju då ändå från båda. Teoretiskt kan du från en hampaåker få mat (frön), fordonsbränsle, kläder, annan fiber och ovannämnda bränsle för uppvärmning. Hampa är ju t.ex. mycket effektivare än Salix ("energiskog").
Det går givetvis att skörda för hand, som man gjorde förr, men det blir ju som annan handskörd ganska mycket jobb. Jag tänkte höra lite längre fram (inte aktuellt för min del just nu) med bönderna på svenska Hampanätet (hampa.net) vad de rekommenderar för småskalig odling och skörd.
Det fina är ju att man får EU-bidrag bara för att odla, man behöver inte ens göra något med det! Passar bra eftersom hampan även är effektiv för att förbättra jordar som annars skulle ligga i träda.
Jag ska se om jag kan hitta lite mer matnyttig info till dig, har mycket liggandes på hårddisken och många länkar sparade runtom... Men det är lite stökigt.