Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammnäring till katten?  (läst 3026 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Lammnäring till katten?
« skrivet: 21 jun-11 kl 22:33 »
Mammakatten har gått vilse och kvar finns en 3-4veckor gammal kattunge. Den är egentligen inte min men jag lägger mig i och tänker  ;)
hur länge klarar den sig utan mamman och utan att äta något?
Stallkatten har alltid varit med och fått en slurk av lammnäringen när det varit använt. Funderar på om man kan ge denna lilla ungen lite också, eller ger man honom total magknip då?
Alla tips är välkomna, och tummhållning för att mammakatten ska komma tillbaka.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
SV: Lammnäring till katten?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 22:59 »
En bekant berättade att de fött upp en kattunge på lammersättning och katten bröt benet när den hoppade ner från en stol e.dyl. Vet sa att det inte alls var bra med lammat till kattungar.
Men enstaka gånger kan knappt göa nåt om inte kattungen kanske får magknip eller diarre av ovan mat.

Nickan

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 23:15 »
Är nog inte speciellt bra att ge lammnäring till en kattunge, då dem inte alls är av liknande djurart så behövs det annan mjölk, färdigblandad mjölk på burk som heter KMR ska kattungar ha! Om hon även nappat upp ungen så måste hon lyckats bra eftersom ett litet litet outspätt "pulverkorn" kan sätta stop och man kväver ungen..

Men jag antar att den lapat i sej själv?

Tycker det är lite dåligt att man inte köper rätt produkter till rätt djur.

Snickan

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 23:17 »

Tycker det är lite dåligt att man inte köper rätt produkter till rätt djur.

jo visst men frågan för mig handlar om vad man gör i natt med vad man har hemma. :)

Pia_Sternheden

• Västmanland
    • Feral Coon´s
« Svar #4 skrivet: 25 jun-11 kl 17:21 »
Du får köpa KMR på apoteket eller annan kattunge ersättning djuraffären små behöver mat varannan timme nödlösning är vätskeersättning 1tsk salt 1msk socker i 1l vatten.

hustran

« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 17:26 »
jag tror nästan att en unge på 3-4 veckor klarar sig fint med köttfärs o ev. lite filmjölk. Vi pratar om kattor.....9 liv. :)

Pia_Sternheden

• Västmanland
    • Feral Coon´s
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 17:34 »
jag tror nästan att en unge på 3-4 veckor klarar sig fint med köttfärs o ev. lite filmjölk. Vi pratar om kattor.....9 liv. :)

Tyvärr inte enbart det tar ett tag att skola om och mjölkprodukter är generellt olämpligt till katt då de inte har förmågan att bryta ner laktos.

hustran

« Svar #7 skrivet: 25 jun-11 kl 18:43 »
Förlåt, jag trodde i min enfald att kattungar skulle klara det. :)

Snickan

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 25 jun-11 kl 18:56 »
Här har kattmamman kommit tillbaka och kattungen har ätit och mått bra. Hon var bara borta över natten så den lilla fick vara utan mat under natten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser