Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handpump till getter?  (läst 5171 gånger)

kompostberta

• Gäst
Handpump till getter?
« skrivet: 21 jun-11 kl 12:44 »
Har för första gången börjat mjölka mina getter(4st)men har svårt m att få till ldet m tekniken!! Jag luggar dom och dom spakar och det blir inte mycket till mjölk över till mig=( Träning ger färdighet, men vet nå´n om det finns handpumpar som kan användas till att mjölka getter/får? Mjölkar uppe på fäbodvallen och har inte tillgång till el..//

ninna b

• Gäst
SV: Handpump till getter?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 15:48 »
Ta det lugnt med dom... ge dom lite gott att äta och sluta att lugga dom. >:D Blir du ovän med dina getter så kan du lägga ner hela projektet...Näe, lugnt och fint ska det vara i mjölkningen, då släpper dom mjölken lätt och ni kommer att få en trevlig stund tillsammans

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 16:15 »
Det finns diseldrivna vaccumpumpar. Har aldrig hört talas om att det skulle finnas handpump, det låter jobbigare än att handmjölka.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 21:30 »
Om Du handmjölkar, så känner Du (när Du är van) mycket lättare om det är något fel, när det är tomt osv.

Och en maskin, hur Du än driver den, kräver bara ännu mer känsla av Dig.

Öva inne på en plastpåse, som Du fyller med vatten, och sticker ett litet hål i.  När Du klarar den, så klarar Du nog en spene också!

Och det där med godis att syssla med, medan Du håller på där bak är en bra idé.  Kom ihåg vem det är Du "vikarierar" för när Du mjölkar!  Det är ingen Herr/Fru VemSomHelst, utan den mest värdefulla individen i hela världen:  killingen.  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kompostberta

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 21:43 »
Ta det lugnt med dom... ge dom lite gott att äta och sluta att lugga dom. >:D Blir du ovän med dina getter så kan du lägga ner hela projektet...Näe, lugnt och fint ska det vara i mjölkningen, då släpper dom mjölken lätt och ni kommer att få en trevlig stund tillsammans

Vill bara tillägga att jag inte luggar dom m flit, utan att det liksom fastnar och följer m några strån här o var.. :P

kompostberta

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 21:46 »
Det finns diseldrivna vaccumpumpar. Har aldrig hört talas om att det skulle finnas handpump, det låter jobbigare än att handmjölka.

Nae, det var väl nåt sånt jag tänkte på igentligen  ;) Var får mna tag på sådana?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #6 skrivet: 21 jun-11 kl 22:35 »
Nae, det var väl nåt sånt jag tänkte på igentligen  ;) Var får mna tag på sådana?

Gårdsservice säljer en diseldriven vaccumpump vet jag men du kan ju ringa mjölkman med. Delaval är nog ingen mening att ringa med de fantasipriser de har på sina produkter.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 11:53 »
Vill bara tillägga att jag inte luggar dom m flit, (...) :P
Nej, det trodde ju ingen!

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jun-11 kl 20:12 »
Jodå, det trodde jag... för getter kan man utan vidare få spel på. ! Skönt att jag misstog mig

Vi har en portabel mjölkmaskin byggd av en jordfräs.... ska se om jag kan få in en bild

kompostberta

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 07:43 »
Jodå, det trodde jag... för getter kan man utan vidare få spel på. ! Skönt att jag misstog mig

Vi har en portabel mjölkmaskin byggd av en jordfräs.... ska se om jag kan få in en bild
Ja, det var precis så jag tog det också  :) Men nu vet alla att så inte var fallet :-[

kompostberta

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 07:45 »
Jag har ju i ock för sig en händig far, men undrar om han kan få till det,.? Det kanske funkar m nån annan typ av motor ochså..

amris4ever

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 23 jun-11 kl 13:41 »
Jag har klippt rent all päls runt juverna och på insidan av benen för att inte riskera att lugga dom vid mjölkning. Vi ger våra deras kraft foder i en krubba och där står dom uppbundna när jag mjölkar.Jag mjölkar en sida i taget i en petflaska så dom som stampar och far runt i början inte ska hamna i mjölken.Det funkar bra våra mjölkar ca 2 liter var om dagen och är 5 st.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 23 jun-11 kl 19:27 »
En annan möjlighet är att såga ett hål i bordet, och ställa skålen på en hylla nedanför.  Då kan en hispig dam åtminstone inte sätta en stor klöv i mjölken.

Det är lättare att massera juvret om man har båda händer lediga.  (utan petflaska)  Att massera juvret brukar frisätta "må bra-hormoner" som får geten att sluta bråka och börja njuta istället!  Kanske.

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jun-11 kl 19:42 »
Se här en rolig lektion i handmjölkningens ädla konst. Skrolla ner till "The Glove Lesson"  :D.
http://fiascofarm.com/goats/how_to_milk_a_goat.htm
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 10:11 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 23 jun-11 kl 20:10 »
Underbara bilder!  Ha ha, hur har hon burit sig åt för att hantera kameran?

Red Stavfel
« Senast ändrad: 23 jun-11 kl 20:14 av Trollmor »

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser