Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  raggisar,, vill sticka egna?  (läst 2558 gånger)

älska grönt

• Västergötland
raggisar,, vill sticka egna?
« skrivet: 21 jun-11 kl 07:46 »
Vart kan man enkelt beställa garn osv på nätet och BRa nybörjar instruktioner på hur man gör. Vill sticka egna sockar och ev, ge mig på någon mysig höst tröja. STORT PS: Jag har inte stickat förut  ;D

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: raggisar,, vill sticka egna?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 10:27 »
Hej,om du inte stickat förut så måste du ju börja med att lära dig det,det går säkert att få fram enkla beskrivningar.

Nästa steg är att lära dej,slät och rät stickning.. då kan du plötsligt oxå sticka resår stickning.

Nu är det dags att ge sig på att sticka på fyra stickor (5)..

Mitt förslag till att göra dom första enklaste sockarna är ju att göra långa duber bara... som du sen antingen maskar av.. eller drar ett par trådar genom dom sista maskorna och drar i hop tipp e tå.

När du kan det kan du ge dig ut och leta ett enkelt snyggt fotriktigt mönster till strumpa.
Sockar är jätte roligt att sticka!!

Lycka till
Ingela
Jag kan sticka strumpor men har inget mönster att skicka för jag stickar alltid på frihand.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

älska grönt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 11:46 »
oj trode jag han ta bort tråden innan ngn svarat ...jag hittade en sida på nätet och beställde hem ett gäng eco garner och mönster/beskrivningar ? jag har lite svårt för att bara sitta och öva på ngt som inte ska bli ngt "riktigt" ... jag får väll sitta och svära lite och repa upp tills jag lyckats knåpa ihop någonting användbart.  ;D tacksam för svar
kanske lägger upp en bild på arbetet ... om ja vågar  ;)

Tulipanros

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 15:23 »
Gör inte som jag när jag skulle lära mig...det stod ju ingenting om 5 stickor...lägg upp på fyra och sticka runt.
Och det gjorde jag. Runt, runt, runt, tills någon frågade vad jag höll på med.  :)

Nu behöver jag knappt titta.
Behöver du prata med någon i telefon så skicka ett pm så hjälper jag dig.

Tjo!

Kabo

« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 21:29 »
Kanske låter tråkigt men.....
Grytlappar i lite grövre bommullsgarn är jättebra lära sig sticka objekt.
Om dom inte blir superfina från början går dom ju ändå att använda.

Det var det första man fick göra i slöjden när jag var ung. En grytlapp rätstickad och en med rutor i avigt och rätt.

älska grönt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 17:50 »
ok ...så min ambition att ge mig på "stor sticket" (en tröja  ;D ) är ingen bra ide då!??? :-[ :(

Kabo

« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 21:48 »
Jo absolut! men inte som allra första om man inte kan sticka. Jag tänkte mer; istället för att lära sig på meningslösa provlappar kan man lära sig på en meningsfull grytlapp. :)

älska grönt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-11 kl 08:08 »
Jo absolut! men inte som allra första om man inte kan sticka. Jag tänkte mer; istället för att lära sig på meningslösa provlappar kan man lära sig på en meningsfull grytlapp. :)

haha ... Meningsfull grytlapp blir det!  ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 25 jun-11 kl 22:52 »
He he, lycka till med den meningsfulla grytlappen  ;D Det är så kul att lära sig något nytt. Mina senaste raggsockor var förresten virkade, jag är inte så haj på det där med rundstickat. Blir lätt för stelt för mig. Ska nog ta en tur till stora stan och kolla in ecogarnerna litet.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jun-11 kl 23:36 »
Vart kan man enkelt beställa garn osv på nätet och BRa nybörjar instruktioner på hur man gör. Vill sticka egna sockar och ev, ge mig på någon mysig höst tröja. STORT PS: Jag har inte stickat förut  ;D

gillar att sticka ... hör av dig om du vill ha hjälp :) fast det kanske du redan fått ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
alternaiv, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser