Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "kobra" motorspett  (läst 6820 gånger)

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
"kobra" motorspett
« skrivet: 18 aug-06 kl 19:05 »
Äntligen har jag kommit över ett äldre motorspett sk.
kobra, vill egentligen inte använda bensinmotorer men
har skiffer ganska ytligt.
mitt problem kobran går inte att starta, gnista finns
bränsle kommer fram, har provat justera på stora fjäderskruven, och den lilla under men det blir ingen
resultat... någon som vet hur jag ska bära mej åt
bor i skåne, kobran är en atlas copco kanske från 1940.

 alla förslag är välkommna..  även dom humoristiska ??? :'(

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:"kobra" motorspett
« Svar #1 skrivet: 19 aug-06 kl 22:19 »
Troligen har du haft otur och kommit över en spottkobra och dom kan vara ett helsike att få igång. Antar att den bara spottar och fräser. Kontakta genast en indisk guru så ska du se att det ordnar sig med kobran. ;-))
If it doesn't work, chrome it!

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
Re:"kobra" motorspett
« Svar #2 skrivet: 20 aug-06 kl 09:25 »
 :D  ha.ha.  stort tack för tipset livet blir mycket enklare
trotts att min kobra inte startar, så är jag nu mycket
gladare när jag drar och drar i startsnöret, men vad ska
mina grannar säga... "han står och skrattar när inte
kobran startar.." mentala hälsan på glid.
   fler tipps önskas seriösa och oseriösa lika välkommna, ;)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:"kobra" motorspett
« Svar #3 skrivet: 20 aug-06 kl 13:38 »
Halaj

Nu vet jag inte alls vad det är för motor, men jag antar att det är en 2-taktare iaf.
Lite allmänna riktlinjer för felsökning:
Som du själv skriver så brukar det vara två saker som krånglar; tändning eller bränslet.

Tändningen:
Det kan vara så att det finns gnista när du lägger stiftet på blocket, men när det kommer på sin plats i toppen så är gnistan så klen att den försvinner under komp.
Prova att ha den en bit ifrån blocket när du crankar. Gnistan skall orka hoppa bra mycket längre än elektrodavståndet. Om så ej är fallet: kolla brytarna och förtändningen så klart. Kondingen tycker jag att man kan byta i farten när man ändå är där och grejar. Ingen plast/bakelit/gummi får vara sprucket eller torrt. Inspektera noga.

Förgasarn:
Om du har modellen som brukar sitta på röj- och motorsågar så kan jag inte så mycket om dem och har aldrig haft isär en sådan. Jag vet att det sitter ett membran som med hjälp av vevhusets undertryck pumpar fram en liten skvätt soppa varje varv. Om den är torr eller sprucken så funkar det ju inte så bra. Byte.

Flottörmodellen kan jag lite bättre.
Du har antagligen en hårdlödd mässingsflottör. Kolla noga att den är tät. Om den läcker så fylls den av bensin och sjunker till botten och flödar därigenom motorn.
Kolla flottörens nålventil och säte. Verkar nålen täta ordentligt mot sätet?

Det sitter en fjäderförspänd nålskruv som styr bränsleblandningen på låga varv. Om den är felställd startar inte motorn.
Om den sitter nedströms flottörhuset heter den blandningsskruv.
Om den sitter uppströms flottörhuset heter den luftskruv.
Om du skruvar en blandningsskruv utåt så får du fetare blandning.
Om du skruvar en luftskruv utåt så får du magrare blandning.
För båda gäller att man skruvar den i botten (försiktigt! Sluta dra när den bottnar!) och sedan ca två varv ut. Finjustera senare när du fått liv i skrället.

För båda modellerna gäller att vid rengöring är metallverktyg bannlysta. En gammal tandborste funkar bra. Kanaler man inte kommer åt brukar jag fylla med någon tjock vätska. Paraffin eller motorolja. Sedan väntar jag en stund och blåser därefter ut vätskan med tryckluft. Jag vet inte om det funkar så bra, men jag har inte kommit på något bättre sätt.

Slutligen så är startgas inte fel.

Jag hoppas att det är till någon hjälp så att du kommer igång att nysta i problemet.

//T

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
Re:"kobra" motorspett
« Svar #4 skrivet: 21 aug-06 kl 09:06 »
 :) Tack Tapio, jag är imponerad och väldigt tacksam för
ett sådant utförligt svar, jag ska prova, undesöka dom saker du föreslog. återkommer igen om inte med besked
att jag fixat kobran så åtmindstånde med fler frågor...
om jag får lov.?
                         Hälsningar
                                           Curt.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
If it doesn't work, chrome it!

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
Re:"kobra" motorspett
« Svar #6 skrivet: 22 aug-06 kl 09:12 »
 ???Hej. Tompas 11.
det var en bra "bruksanvisning" men tyvärr är den till en moderna kobra, min är av äldre datum kanske 1940-50 tal, så inget är sig likt, men tack endå.
 
    Fler som har ideer och kunskap... humor
      välkomnas. :D

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
Re:"kobra" motorspett
« Svar #7 skrivet: 01 sep-06 kl 19:02 »
 :P Nu har jag kollat allt, brytare = ok. Gnistan hoppar
regält mellan stift och gods, har inget membran, ingen
flotör, tvåtakts motor med märklig "förgasare", dock har jag med envist men försiktigt skruvande på bränsleskruven(som lyfts då spaken står på choke)
jag har dragit i snöret om inte 1000 gånger så åtmindstånde 525 . den startade 2 gånger så fort jag skulle justera bränsle skruven då stannade den....
jag blir tokig snart.....
snälla finns det ingen som har/har använt/servat en kobra från 1940-50 talet... som vet var felet är.?

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:"kobra" motorspett
« Svar #8 skrivet: 02 sep-06 kl 19:11 »
Det förekommer emellanåt att felet är bakom startsnöret ;D
If it doesn't work, chrome it!

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
Re:"kobra" motorspett
« Svar #9 skrivet: 03 sep-06 kl 08:35 »
 :o Det kan du ha rätt i, jag har faktiskt tänkt lite i dom banorna också, men det strandade på att det är lite svårare att köpa en sådan figur som är bakom snöret än det är att köpa brytarspetsar-tändstift...
annars hade jag säkert testat det också. som tidigare sagt är jag innerligt tacksam för förslag av alla slag...
           Hej. så länge ;)

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:"kobra" motorspett
« Svar #10 skrivet: 03 sep-06 kl 11:26 »
Ok, du drar och drar men den startar inte. Skruva ur stiftet och kolla om det är vått av bensin. Är det vått så får motorn bränsle men gnistan är otillräcklig eller kommer vid fel tillfälle (tändjustering).

Är stiftet torrt eller bara lite fuktigt så får motorn inte bränsle eller för lite bränsle, felet ligger då i bränslesystemet. Undersök från bränsletank och framåt.

Är stiftet torrt så kan du också prova med att spruta in lite startgas och dra, den bör då gå kort stund på startgasen.

För att en tvåtaktare ska gå krävs följande:
Bränsle i rätt mängd, inte för lite och inte för mycket.
Syre, d.v.s. luft.
Gnista från tändstiftet i slutet av kompressionstakten, gnistan måste vara tillräckligt stark för att kunna tända den komprimerade bränsleluftblandningen.
Kompressionen måste vara tillräcklig, för låg kompression gör att motorn blir svårstartad och/eller orkeslös.
Vevhuset måste vara tätt annars blir vevhuskompressionen för låg vilket innebär att bränsleluftblandningen blir för mager.
If it doesn't work, chrome it!

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:"kobra" motorspett
« Svar #11 skrivet: 03 sep-06 kl 20:00 »
Kan inte jag spela på klarinett för den så kanske den blir på bättre humör haha. nä men har du kollat tändstiftet och att bränslet kommer fram?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
Re:"kobra" motorspett
« Svar #12 skrivet: 03 sep-06 kl 21:46 »
Försök med att värma tändstiftet i en gaslåga el dyl. Skruva fast och gör startförsök
 

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
Re:"kobra" motorspett
« Svar #13 skrivet: 06 sep-06 kl 18:36 »
  :)Tack för alla svar, Nu har jag massor att prova.

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:"kobra" motorspett
« Svar #14 skrivet: 19 sep-06 kl 12:43 »
Det sitter ett litet bränsle filter vid slangen mellan tank och förgasare. Det brukar samlas en hel del där.

Testa att köra utan luftfilter för att se om det är igensatt är också en ide. Borra dock ej utan det...

Dessa maskiner arbetar ju i den värsta tänkbara miljö. Tänk på att skydda även dig ifrån stendammet.
« Senast ändrad: 19 sep-06 kl 14:48 av lallas »
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:"kobra" motorspett
« Svar #15 skrivet: 22 sep-06 kl 21:20 »
Hur går det med Cobran?
Har du fått igång den eller har du gett upp?
If it doesn't work, chrome it!

skogs snigeln

  • Inlägg: 16
    • -
Re:"kobra" motorspett
« Svar #16 skrivet: 12 okt-06 kl 19:03 »
 :(  Jag har gett upp. hoppas  att det snart blir vinter så jag kan gå i ide och glömma att min kobra inte vill starta.

          Tack alla Ni som engagerat er i problemet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser