Någon som vet vad det här är för ärtväxt?

Startat av Gronavagen, 17 Jun-11 kl 17:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gronavagen

Hittade den idag på ruderatmark.

Huggorm

Anette

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Anette

Ja nu när jag tittar lite noggrannare på blommorna tror jag också mer på backvial.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Huggorm

Citat från: River skrivet 17 Jun-11 kl 18:14
Gökärt...
Det var den jag egentligen menade, men jag kom inte på namnet. Men det är väll fel i alla fall, om det nu är en backvial

getalina

Jennyt

Rätt länk Getlina..... men du har stavat fel ;) ..... GÖKÄRT är det..... blomman smakar ärta, och kan ätas med andakt :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anette

Tror inte det är gökärt, bladen stämmer inte och blommorna växer inte ut på rätt ställe.
http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/gokart

William Beebe

Jennyt

Jag kan ju ha fel..... men det är inte ofta det händer ;) ;D...... i detta fallet känner jag mig ganska säker på min sak o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Pata

Knölvial har inte så avlånga blad.  Luktärt har annorlunda blad även den.
Jennyt, gökärt har inga klängen vilket man ser att växten på bilden har.

Det är, som andra redan sagt, en backvial.

Jennyt

isatis

Backvial Lathyris sylvestris. Stjälken är grov, brett vingad och kal. Bladen med klänge. Stipler smalare än stjälken.

Cassiopeija

Hej fick tips om att du har dorking höns 😍🐔Har du några avelsägg att sälja?  Har själv stor gulsvart bandad brahma så vill du byta ägg går det också bra :-) Tack på förhand, mvh Anna

getalina

Citat från: Cassiopeija skrivet 27 Mar-15 kl 08:25
Hej fick tips om att du har dorking höns 😍🐔Har du några avelsägg att sälja?  Har själv stor gulsvart bandad brahma så vill du byta ägg går det också bra :-) Tack på förhand, mvh Anna

du har PM hoppsan det blev visst e post.  :-[

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

360 Gäster, 3 användare
Hantverkaren, torpjens, skräptanten