Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skyddsjakt på räv  (läst 6195 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Skyddsjakt på räv
« skrivet: 14 jun-11 kl 21:27 »
Tre frågor om skyddsjakt på räv...

Är det tillåtet under hela året? Räven i fråga har gått hårt åt en väns höns...

Vilken är den bästa ammon att använda. Jag har en 30-06:a.

Hur gör jag om jag vill skicka in räven till SVA för kontroll av dvärgbandmask?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

zeina66

• Värmland
SV: Skyddsjakt på räv
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 21:36 »
Du har rätt att skydda dina tamdjur,så skjut. Men inte om du bor i ett stadsplanerat område,då tror jag att det krävs tillstånd fr länstyrelsen.

30-06 går bra,välj blyspets annars kanske kulan går rakt igenom och räven blir skadeskjuten

Kolla Sva:s hemsida and räven

Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 22:05 »
Har mailat SVA nu. Får se om dom vill ha rävuslingen...  ::)

Och nä, det är inte inom stadsplanerat område... Som tur är!

/Sara

Ting

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 22:32 »

/Sara

Det finns på SVA info och telnr till ansvarig vet ang om dvärgbandmask som jag ringde när vi sköt en räv för några veckor sedan, mkt trevlig och tackade för påringningen men de hade just nu i vårt område (här har hittats dvärgbandmask) inte medel att ta emot fler rävar för provtagning så han sa att vi skulle gräva ner den. den räven var hårt angripen av rävskabb stackarn och de tar in såna rävar för att labba på till rävskabbmedel till hundar, men det var en fredag och räven skulle inte frysas inför testerna. Men det är alltid bra att ringa och fråga så har man dragit sitt strå:)
Ska man skicka in måste man alltså skicka med post samma dag el dagen efter med påse från dem el som vi har en låda från SVA hemma ifallatt ett djur ska sändas in för analys.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 23:14 »

/Sara
inom ett område av 200meter ifrån hönsgården får jakten bedrivas..året om..skyddsjakt.   mjuk ammunition är att föredra som formligen exploderar vid träff..skinnet går ändå inte ta tillvara såhär års..
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jun-11 kl 08:11 »

Millforce varmint, riktigt mjuk köpeammo med extremt hög utgångshastighet. (för 30-06: 110 grains / 7g, 1020 m/s). Kostar under 300 kr för 16 st. I min 6,5a går de väldigt tätt. Mer info samt uppgifter om ÅF hittar du på:
http://www.millforce.se/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 15 jun-11 kl 11:41 »
Millforce varmint, riktigt mjuk köpeammo med extremt hög utgångshastighet. (för 30-06: 110 grains / 7g, 1020 m/s). Kostar under 300 kr för 16 st. I min 6,5a går de väldigt tätt. Mer info samt uppgifter om ÅF hittar du på:
http://www.millforce.se/

Jamen sedär, en återförsäljare här i stan, dessutom med kanonbra parkering! (Slipper snurra i stan. ;) ) Tack! Ska gå in till dom och snacka lite. :)

/Sara

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jun-11 kl 11:49 »
I min 6,5a går de väldigt tätt.

Lite fotobevis:

avstånd: 150 m
stöd: bipod + säck under kolven

Funderar på att utforska deras "vanliga" ammo också. Aldrig fel att gynna inhemska småföretagare, åtminstone inte så längre deras produkter är konkurrenskraftiga.

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jun-11 kl 13:59 »
Du har rätt att skydda dina tamdjur,så skjut. Men inte om du bor i ett stadsplanerat område,då tror jag att det krävs tillstånd fr länstyrelsen.

skottlossningstillstånd söker man hos polisen om man nu bor i stadsplanerat område.
(regleras av ordningsstadgan sfs 1956:617, §6, första stycket)

Fiat

• -
« Svar #10 skrivet: 16 jun-11 kl 18:43 »
Är ingen vegan har både grythund och tillgång till stövare. Men tänk på eventuella valpar innan du skjuter. Är räven tanig och tunn är risken stor att det är en tik. Är den däremot stor och fet låt den smaka bly, kultypen är ovesäntlig för som någon sa så är skinnen värdelösa.
MVH FIAT........

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-11 kl 19:27 »
Okej, en fråga till... Jag har rätt att skydda mina tamdjur, men har jag även rätt att skydda andras tamdjur? Alltså om min kompis inte har nån möjlighet att skjuta själv, får jag komma dit och skjuta räv-uslingen åt henne?

/Sara

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 21 jun-11 kl 21:28 »
SKJUT ;D

regnpipan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jun-11 kl 09:21 »
Okej, en fråga till... Jag har rätt att skydda mina tamdjur, men har jag även rätt att skydda andras tamdjur? Alltså om min kompis inte har nån möjlighet att skjuta själv, får jag komma dit och skjuta räv-uslingen åt henne?

/Sara

som jakträttsinnehavare kan man överlåta skddsjakten åt annan. Så under förutsättning att din kompis har jakträtt så kan du skjuta. Har din kompis ej jakträtt så är det väl sannolikt bara att prata med den som har jakträtten först.

angående SVA och dvärgbandmask så ringde jag också upp SVA, sedan skickade dom embalage och blanketter med vändande post. Telefonnumret angavs tidigare i tråden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser