Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 60048 gånger)

Humle

• Västerbotten
Ang. ståltråd etc. som vuxit in i träd så har jag alltid funderat på hur årsringarna ser ut där och om man med lite framförhållning skulle kunna utnyttja det till att skapa t.ex. extra starka spolar el. dylikt?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
Såhär t.ex: http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d715b3cb9cb46222d06a19d-over-90-ar-gammal

Shit!! Rätt häftigt med växtkraft iaf :o
Angående hästskor i träd asså.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

turinge

• Södermanland
Ang sockerlönnen... Jag tror att asp borde tåla holkar, oavsett vad du sätter upp dem med. Aspjäklarna har en förmåga att överleva. De t.o.m förökar sig, fast de inte finns kvar. Bortkapad vid roten, barkad dessförinnan en meter ett år tidigare, och 2 år senare har jag 50 till, fast pappa/mamma blev ved.

Henrik Petersson: Trähästar, hästar i träd? Träskor, eller trähäst-skor kanske ::) på hästar av trä i träd.

Fundersam

• Västmanland
  :o :o :o Ja då ska nog inte en liten spik till fågelholken spela så stor roll.....  ;D ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
Jag har hör om sågverk som vägrar ta emot timmer med invallade mopeder.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
;D ;D ;D ;D ;D
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Broberg

• Gäst

Hehehe...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen

Vad synd, det är ju annars ett smidigt sätt att göra trädstammarna lättare att transportera.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Existens?

• Gäst
Tror iofs inte heller att holken kommer att 'åka upp' som du tänkte H P, men samtidigt har jag svårt att se att en ståltråd skulle skada själva trädet, och hur långlivad är föresten en ståltråd?

Sen kan man ju avverka träden en bit upp, så kan holken sitta kvar. Är ju såklart enklast om man gör med en skördare, men det går ju även manuellt. På mina hyggen sparar dom alltid ett antal högstubbar på ca 4 meter, så då vore det ju bara att välja de träd där det ändå sitter en holk.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera

Metallföremål är inte så besvärligt, 1/2-liters brännvinsflaskor är mycke värre, jag har.......har.......har.... ::) jag har provat.
Ganska vackert i skymmningen.  :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hahaha, man blir ju sugen på att hänga massa konstiga grejer i träd och se om de växer in.

Jag lägger upp bilder i den här tråden sen. Hej så länge, återkommer om 50 år.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Humle

• Västerbotten
Hahaha, man blir ju sugen på att hänga massa konstiga grejer i träd och se om de växer in.

Jag lägger upp bilder i den här tråden sen. Hej så länge, återkommer om 50 år.
Jag har funderat på att trä ett yxhuvud på en gren och få det till att valla över från båda sidor, borde sitta bra då :). Problemen är rost och eventuellt barken som kommer göra att det glappar ändå!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag har funderat på att trä ett yxhuvud på en gren och få det till att valla över från båda sidor, borde sitta bra då :). Problemen är rost och eventuellt barken som kommer göra att det glappar ändå!

Det var smart!

Du kanske kan täcka hela yxhuvudet utom eggen i ett tunt lager plast eller gummi? Eventuellt hela huvudet, för att ta bort gummit när det är dags att använda yxan?

turinge

• Södermanland
Är alla bilder verkligen sanna :o. Mopeder, cyklar etc... Inga maniupulerade internetskämt?
Det verkar otroligt, fast jag sett stängsel och annat välinväxt.

Humle

• Västerbotten
Är alla bilder verkligen sanna :o. Mopeder, cyklar etc... Inga maniupulerade internetskämt?
Det verkar otroligt, fast jag sett stängsel och annat välinväxt.
Staketbilden är nog vilseledande. Jag tror ej att regeln fortsätter rakt genom trädet utan att den är satt emot stammen som sedan börjat valla över båda ändar en aning.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Barncykeln och motorcykeln har de nog bytt däck på ett par gånger under årens lopp  o:) De ser oroväckande friska ut.
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 18:22 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

turinge

• Södermanland
Kollade också efter rost och mossa etc... Såg inte mycket av det  ;D.

Holme

• Gäst
Nu hittade jag inte bilden i hastigheten - men det finns en famös bild som cirkulerat på en K-pist M45 som en basse hängde på en grangren och sen glömde bort och som sen upptäcktes många år senare och som då helt införlivats i trädet.

Jag skulle inte ha velat skriva den AFSE:n...

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, johber, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser