Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 60277 gånger)

Humle

• Västerbotten
Jag har sett en hästsko som vallats över en grangren en gång. Troligen hade någon bara hängt hästskon på grenen och där förblev den hängandes väldigt länge.

Jag är emot att man spikar upp fågelholkar, speciellt på rotstocken av fanertallar eller dylikt, så något sådant blir jag icke skyldig till.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Fundersam

• Västmanland
Jag sätter ju naturligtvis bara upp holkar i min egen lilla skog. Självklart vill jag inte heller ta död på träden bara för att jag får det. Torrträd och dött virke finns så det räcker ändå då jag alltid lämnar dem kvar. Därav min fråga om spik skadar träd eller inte.

Jag provade som sagt med olika snören/ rep tidigare, men tyckte inte det kändes säkert. Det tar ju trots allt inte många år innan trädet vuxit så pass att repet börjar skava in. Spik känns tryggare då jag inbillar mig att holken sitter kvar längre så. Naturligtvis vill jag inte använda spik om det ska vara på bekostnad av att trädet så småningom dör, jag trodde dock de klarade av det.

Jag tittar till holkarna årligen och tar ner de som blivit allt för dåliga. Jag har dock inte möjlighet att springa runt och byta snöre på dem med jämna intervaller, utan vill att de ska sitta kvar ett tag.

Någon skrev något om aluminiumspik, Skadar inte dessa träden? Är det annars bara den träspiken ni nämner som trädet klarar?

Fundersam

• Västmanland
Vad gäller tråd så har för övrigt en del av skogen varit inhägnad förr, vilket syns på en del gamla granar där tråden lämnats kvar och sitter otroligt långt in i trädet. De träden lever dock fortfarande och ser friska ut för övrigt!

Broberg

• Gäst
Jag skickade med en länk att ek dör av spik. Har bara kopierat allt.. Men klicka på länken i mitt tidigare inlägg så ser du vad en trädman skriver.
Har inte själv provat spika i ek för jag är rädd om mina ekar  :-*.

Däremot har vi under många år av bekvämlighet och snålhet använt träd till att sätta isolatorer i, och de träden är inte glada, så det är det slut med. De växer över, försöker valla in isolatorn (eftersom man glömmer skruva ut dem lite varje år) och saven/kådan rinner över barken. När jag tar ner sådana träd, kapar jag bort skadade delen till egen ved, innan jag lägger upp timmer eller massa för hämtning.

Hur kan man missa en hästsko i ett träd? Och hur i h-e kom den dit ??? ??? :o

Såhär t.ex: http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d715b3cb9cb46222d06a19d-over-90-ar-gammal

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Någon skrev något om aluminiumspik, Skadar inte dessa träden? Är det annars bara den träspiken ni nämner som trädet klarar?

Jag tror att träden klarar spik bra. Utom möjligen kopparspik. Aluminiumspik marknadsförs som lämpat att använda för holkar. Gunnebo säljer. Men jag har inte hittat någon länk till någon som säljer träspik. Någon som vet?

Om man sätter upp holkar i sin egen skog och väljer träd som aldrig kommer att bli sågtimmer, så kan man nog använda vilken spik som helst (utom koppar) . Döda stående träd eller krokiga klena vanskapta. Eller?

Broberg

• Gäst
Citera
Att träd skulle dö om man sätter upp
holken med spik är bara en myt (gäller
även kopparspik). Däremot kan spikar
skada motorsågar och andra maskiner
om trädet avverkas och bearbetas. Därför
kan man gott undvika att spika.

http://www.halmstad.se/download/18.6544ac8612b80e2fb2480005333/Halmstads-mangfaldsguide-hela-f-web-minskad.pdf

Huggorm

• Gäst
Spik är jag inte orolig för, jag har undersökt noga hur det sett ut i träd som det spikats i, och träden har klarat det bra. När det gäller ståltråd är det heller inga problem, om den sitter tvärs igenom trädet som gammal taggtråd. Ligger den i ring runt kan det däremot bli problem. Ibland lyckas trädet växa runt tråden, växa ihop igen på utsidan. Vissa träd verkar känsligare än andra, exempelvis står det en hel rad döda granar utefter en vandringsled i mina hemtrakter. Friluftsfrämjandet hade satt upp ett rep som ledstång för att hjälpa folk förbi den ganska branta biten på stigen, snurrat runt stammarna och knutit åt. Nu kan vandraren istället studera ovanliga insektslarvers liv i död, stående ved.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Jag misstänker att det är med träd som det är med människor. En människa dör inte av en spik i foten, eller någon annan stans. Normalt. Men det är inte nyttigt och kan ge andra skador och sjukdomar som följdverkning.

En del material är nog bättre än andra. Rostfritt skulle jag tro är bäst i träd. Galvat och koppar är nog sämre. Själv har jag ett par titanskruvar i foten. Märks inte så mycket.

Jennyt

• Västergötland
Då gör vi inte bräder av dig Anders uppåner ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
http://tavling.idg.se/sites/default/files/imagecache/photo_colorbox/photos/sommar2011/2011-08-10/qtjzpxebbj-totempale-av-fagelholkar.jpg

Lite plojjig bild men det kanske kan vara en lösning? Att sätta fågelholk på en medhavd stolpe?

Jag äger kanske 100 träd men du får gärna sätta upp fågelholkar :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag var nu och kikade på de holkar som jag satte upp med ståltråd för några år sedan. Man kan dela in dem i två kategorier:

1
De som sitter spänt mot trädstammen, som den här trädkryparholken:

Hos dessa har ståldråden börjat äta sig in i trädet. (Jag tog bort den holken sen.)

2
De där ståltråden hänger löst, som här:

Hos dessa har inte ståltråden ätit sig in alls. Min gissning är att holken kommer höjas i takt med att trädet blir grövre och tråden tajtare.
Hänger man dem såhär borde det väl inte vara någon fara?

Hur kan man missa en hästsko i ett träd? Och hur i h-e kom den dit ??? ??? :o

Trähästar har du väl hört talas om?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

• Gäst

Hos dessa har inte ståltråden ätit sig in alls. Min gissning är att holken kommer höjas i takt med att trädet blir grövre och tråden tajtare.

Höja sig? Den kommer också att bli inväxt med tiden, om den sitter på ett träd som vill växa sig grövre.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Höja sig? Den kommer också att bli inväxt med tiden, om den sitter på ett träd som vill växa sig grövre.

Tråden blir kortare --> den blir tajtare --> det som hänger i den åker upp.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

• Gäst
Tråden blir kortare --> den blir tajtare --> det som hänger i den åker upp.

Hästskon som du hänger på en gren puttas inte ut när stammen blir grövre.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hästskon som du hänger på en gren puttas inte ut när stammen blir grövre.

Ta en rockring med 1 meters diameter. Håll den vågrät och trä den över en stubbe som har 99 cm i diameter - det går.

Försök nu trä samma rockring över samma stubbe, men luta rockringen 30°. Det kommer inte gå; stubben kommer inte få plats i rockringen.

Om en tråd hänger slappt runt ett träd, borde väl tråden rimligen flyttas upp i ena änden (och/eller ner i andra) och bli mer vågrät ju grövre trädet blir?

Broberg

• Gäst
Ta en rockring med 1 meters diameter. Håll den vågrät och trä den över en stubbe som har 99 cm i diameter - det går.

Försök nu trä samma rockring över samma stubbe, men luta rockringen 30°. Det kommer inte gå; stubben kommer inte få plats i rockringen.

Om en tråd hänger slappt runt ett träd, borde väl tråden rimligen flyttas upp i ena änden (och/eller ner i andra) och bli mer vågrät ju grövre trädet blir?

Träd puttar inte på saker i första hand, de vallar in. Bygger du en vägg mot trädet däremot så kommer det att trycka på lite.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Träd puttar inte på saker i första hand, de vallar in. Bygger du en vägg mot trädet däremot så kommer det att trycka på lite.

Så träd växer inte som avlånga ballonger som blåses upp, utan snarare som hus som byggs på rum efter rum, inifrån och ut?

Broberg

• Gäst
Så träd växer inte som avlånga ballonger som blåses upp, utan snarare som hus som byggs på rum efter rum, inifrån och ut?

Den yttersta årsringen är det nya rummet som byggs på de tidigare ringarna/rummen.

tinna.m

• Skåne
Jag har en sockerlönn på tomten, roten växer iaf på min tomt. Flergrenad i tidigt skede, flyttar den glatt över till grannen. Detta sker genom att växa genom.. Gunnebonät + taggtrådar(2) tot 240cm,  och hälla större delen av löven på grannens tomt på hösten.
Hela staketet är inväxt i trädet och trädet ser inte skevt eller annorlunda ut, bortsett från nätet då. När jag provade tappa sav rann det länge efteråt. Att det tål genomväxningen tycker jag är konstigt.
Givetvis sitter inga spikade/upphängda holkar i staketet trädet.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag får väl helt enkelt ta bort min ståltråd.

Att allt ska vara så krångligt jämt!  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser