Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 60327 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Man behöver inte äga mark och kapital för att handla, mina händer är inte bakbundna och kommer aldrig att bli.
Mina händer är inte heller bakbundna, och jag är bra på att ta egna initiativ. T ex genom att fråga de oftast mycket trevliga markägarna innan jag sätter upp fågelholkar. Jag brukar även sätta upp hinder till hundarna i skogen, heller inget problem att få göra med markägarens tillåtelse.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
Jag förstår att det är många som tänker som du Kulkuri.

Här i trakten är det jag som är det stora Skogsbolaget, med mina impediment på de 6 Ha-ren. De som har sina tomter insprängda i min mark tycker att jag har så mycket mark att det inte stör mig om de utökar sina tomter. De anser sig försköna sin omgivning genom att ta ner sly och klipp gräsmatta, samt göra rabatter.

Ur mitt perspektiv är detta HELT galet!!!. De sågar ner mina ungträd, som senaste är tänkt att bli ved och värma mitt hus. De försäkrar att all återtillväxt hålls tillbaka och i min värld gör de sannerligen intrång på det som jag betalt för.

Skönhet är något väldigt subjektivt. Jag tycker det är fantastiskt vackert med ett 200 år gammalt träd, medans grannen tycker att det skräpar ner och skuggar. Tror bestämt att jag ska börja försköna deras tomter.... visst är det fantastiskt vackert med ett böljande sädesfält??!! Det är ju dax att plöja nu.... oljar upp harven.... åsså tror jag bestämt att de behöver ett par fågelholkar på husgaveln!!!! >:D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Juniperus

• Gäst
Att hugga ner skog för att utöka sin gräsmatta, är kanske inte helt bra. Att öppna upp skogen och skapa fristad för djur, öka den biologiska mångfalden är ett oegoistiskt och gott handlande enligt mig. Sedana att det finns folk som säger att de äger skogen, har väl inte med mig att göra. Folk är kända för att säga många konstiga saker.

Juniperus

• Gäst
Skönhet är subjektivt ja, frågan är handlar man efter sina egna egoistiska skäl eller har man en högre agenda än så.

Jennyt

• Västergötland
.... och vem avgör det??? Plötsligt är det du som avgör att du  handlar efter högre agenda? Enligt min åsikt är det avgörandet inte ditt.

*Svenskan blev visst lite konstig o:)
« Senast ändrad: 27 apr-12 kl 15:18 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Att hugga ner skog för att utöka sin gräsmatta, är kanske inte helt bra. Att öppna upp skogen och skapa fristad för djur, öka den biologiska mångfalden är ett oegoistiskt och gott handlande enligt mig. Sedana att det finns folk som säger att de äger skogen, har väl inte med mig att göra. Folk är kända för att säga många konstiga saker.
Hördö, de flesta personer som äger skog arbetar förgjordat hårt och får uschligt betalt, samt har sina gårdar belånade upp över trädtopparna. En majoritet av dem har dessutom ett lönearbete vid sidan av för att få det hela att gå runt. De sista de behöver är någon osolidarisk anarkist som tycker att det är just skogsägarna som ska betala hans fria lunch...

Fram med traktorn och plöj din mark, Jennyt! Dessutom kan du ju hjälpa villaägarna med gräsmattevården genom att sprida några säckar NPK över deras trädgårdar, då kommer de få klippa gräset två gånger i veckan i ett par år... o:)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jennyt

• Västergötland
Hehehe.... då har de att göra tillräckligt med sitt eget ;D

PS. Jag tänkte annars att jag kunde plöja deras, när nu de har gräsmatta på mitt >:D

fishyerik

• Uppland
Vilken rolig tråd!

Det är väl rätt tydligt att alla inte är så bra på att sätta upp fågelholkar på ett bra sätt. Hur många markägare kan det vara fråga om att man behöver leta reda på? Bor man vid en skog brukar väl nån av grannarna veta vem som äger skogen? Om man vill hjälpa fåglar i största allmänhet kan man väl sälja bra fågelholkar till ett rimligt pris. Kan man tänka sig omaket att både tillverka fågelholkarna och sätta upp dom kan man väl slänga ut en annons och få betalt för både och, kanske kan bli en kul hobby med deltidsinkomst?

Vad gäller övrig diskussion så är slumpmässiga illegala handlingar inget vidare bra sätt att bekämpa rådande system, vi lever i ett kapitalistisk samhälle och att skada slumpmässigt utvalda kapitalägare/kapitalförvaltare gör inte världen till en bättre plats. Om folk i stort fortfarande efter över hundra år av misärskapande inte insett än att det kapitalistiska systemet är sjukt i grunden kommer de inte förstå det bättre av att man agerar egoistiskt och skyller på en övertygelse. Snarare tvärt om.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

hustran

Jag förstår att det är många som tänker som du Kulkuri.

Här i trakten är det jag som är det stora Skogsbolaget, med mina impediment på de 6 Ha-ren. De som har sina tomter insprängda i min mark tycker att jag har så mycket mark att det inte stör mig om de utökar sina tomter. De anser sig försköna sin omgivning genom att ta ner sly och klipp gräsmatta, samt göra rabatter.

Ur mitt perspektiv är detta HELT galet!!!. De sågar ner mina ungträd, som senaste är tänkt att bli ved och värma mitt hus. De försäkrar att all återtillväxt hålls tillbaka och i min värld gör de sannerligen intrång på det som jag betalt för.

Skönhet är något väldigt subjektivt. Jag tycker det är fantastiskt vackert med ett 200 år gammalt träd, medans grannen tycker att det skräpar ner och skuggar. Tror bestämt att jag ska börja försköna deras tomter.... visst är det fantastiskt vackert med ett böljande sädesfält??!! Det är ju dax att plöja nu.... oljar upp harven.... åsså tror jag bestämt att de behöver ett par fågelholkar på husgaveln!!!! >:D
vi har samma problem tydligen.Här har man huggit ned flera träd på( dessutom strandskydd)vår mark och utökat "sin" tomt med mening att få bra betalt vid försäljningen nu i vår. Känner mig så utnyttjad. Att sätta upp holkar med vårt medgivande skulle jag inte tycka illa om. Inga spikar dock i träden.

Jennyt

• Västergötland
TRÅKIGT!!! Stängsla och släpp på några riktigt hungriga får (sånna där med öronbedövande bräkningar) >:D .... eller sätt upp en skylt " Bygge av vindkraftverk påbörjas inom kort"  8)

_PoLo_

• -
TRÅKIGT!!! Stängsla och släpp på några riktigt hungriga får (sånna där med öronbedövande bräkningar) >:D .... eller sätt upp en skylt " Bygge av vindkraftverk påbörjas inom kort"  8)

Tror kärnkraftverk smäller högre! :P

Jennyt

• Västergötland
Hehehe, men är kanske inte lika realistiskt  >:D

Jennyt

• Västergötland
Fick en ny idé -"råttkolloni - VARNING råttgift utlagt"

.... är det nån som märker av min något lilla irritation o:)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Hej!

Också jag har skog, ca 10 ha. Jag skulle bli glad och kunna tänka mig att betala för att få upp holkar om nån kom och frågade. Men jag vill sköta skogen på mitt (kanske inte alltid bästa) sätt. Så jag vill bli tillfrågad så jag vet att holkarna sätts upp med träspikar (typ såna ekpinnar) eller liknande. Jag vill inte ha metall i träden, inte aluminium heller eftersom aluminium påverkar ekosystemen kring trädens rötter negativt och förr eller senare ramlar spikarna ned.

F.ö. vore det trevligt om vi alla kunde samsas om allt. Nu kan vi ju inte det utan somliga tar sig friheter långt utöver det rimliga medan andra fattar att vara varsamma. Hittar jag en individ som håller på med något konstigt i min skog blir jag upprörd eftersom jag inte vet om den och jag har samma syn på saker och ting. Samtalet är ett sätt att komma överens eller förstå varandra eller förstå att man inte är överens. Att göra utan att fråga är i och för sig ok i princip om man är försiktig och tänker sig för men i praktiken fungerar det inte eftersom allt för många gör fel (i ett eller annat avseende).

Det att man frågar - handlingen i sig - demonstrerar samarbetsvilja och försiktighet. Därför blir den som frågar sällan nekad om det önskade är rimligt i den tillfrågades ögon (typ fågelholkar). Självsvåldigt agerande däremot demonstrerar ovilja till samarbete och respektlöshet. Den som närmar sig mig respektlöst och utan vilja till samarbete vill jag inte ha med att göra.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Malines här igen

• Gäst
Får jag fråga en sak? Får man hägna inne sin skog hur man vill eller krävs det specialtillstånd för sån´t?

Jennyt

• Västergötland
Torpjens -jag kunde inte skrivit det bättre själv :-*

Malines- så vitt jag vet finns inga regler runt stängsling.... går precis i sådana tankar, framförallt för att hålla grisarna borta (de riktiga alltså  ;) )

Malines här igen

• Gäst
Torpjens -jag kunde inte skrivit det bättre själv :-*

Malines- så vitt jag vet finns inga regler runt stängsling.... går precis i sådana tankar, framförallt för att hålla grisarna borta (de riktiga alltså  ;) )

Bra. Då kan man ju låta några ilska tjurar gå på skogsbete. :) :) :)

Humle

• Västerbotten
Jag tror vi pratar om olika saker. Det syns ganska lätt på en skog om markägaren är aktiv och bryr sig eller om denne knappt satt sin fot däri. Jaja det som är bökigt är som sagt att leta upp vem som äger en viss del av skogen. Om det gått att göra gratis och utan att behöva kontakta myndigheter på stenåldersviset så skulle jag gjort det i många fall. I mitt fall rör det sig om gles glesbygd så egentliga grannar är det inte att tala om inom rimliga avstånd.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Juniperus

• Gäst
Fler holkar i skogen tack, fråga markägaren om lov, om du får nej så sätt upp ändå. Man sätter väl inte upp fågelholkar för människors skull det handlar ju faktiskt om fåglarna.

Att hänga upp holkar med band eller träpluggar är ett gott alternativ till spik.

Har själv satt upp många holkar lite här o där i skogarna. För ett antal år sedan satte jag upp en uggleholk, det var ett fasligt sjå att få upp den då den var stor och tung. Nu sitter den där och kattugglor har bott där. Jag skulle inte ha satt upp den om jag först skulle vara tvungen att ta reda på vem som ägde marken för att sedan med hatten i handen be om lov att sätta upp den. Jag är glad att den sitter där den sitter och känner mig inte alls träffad när jag blir kallad för osolidarisk anarkist. Jag gör det som känns bra och rätt och hoppas att det inte ska vara krångligare än så.
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 19:08 av Kulkuri »

JFOT

• Östergötland
vi har samma problem tydligen.Här har man huggit ned flera träd på( dessutom strandskydd)vår mark och utökat "sin" tomt med mening att få bra betalt vid försäljningen nu i vår. Känner mig så utnyttjad.

Det där är bara att lämna in ett krav för ersättning för träden (för fullvuxna träd och minst tre gånger värdet) och se till att slå ner några rejäla rödmarkerade pålar i tomtgränsen, ett par granplantor i rimlig närhet till gränsen ger också ett fint och grönt intryck.
Nu antar jag att du vill bli av med grannarna som är där så att såga ved etc när det är visning är kanske inte det som du vill göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
Karlsdotter, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser