Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  miljövänlig avloppsrengöring? hjälp!  (läst 19636 gånger)

älska grönt

• Västergötland
miljövänlig avloppsrengöring? hjälp!
« skrivet: 14 jun-11 kl 08:06 »
Akut hjälp! Hur rensa avlopp miljövänligt!?  Hur eller snarare va ska jag använda i min duschkabin när avloppet är igenn jocksat? Man kan inte kommaåt och ta loss några rör eller så. Osmart lössning av hyresvärden. Någon som kan ge snabbt svar? Tacksam för alla tipps.:-D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: miljövänlig avloppsrengöring? hjälp!
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 08:56 »
Ta kontakt med hyresvärden som kan rengöra med högtryck. Annars skulle jag hälla i kaustiksoda och hett vatten, sen efter att proppen var löst, skulle jag neutralisera med ättikssprit.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 09:00 »
Miljövänligt? Du kanske menar "utan att skada avloppsreningssystemets funktion"?

A: Rensband.
B: Kokande vatten. Stora mängder. Mer än du tror. Upprepa efter någon halvtimme.
C: Kokande vatten + några matskedar kaustiksoda upplöst i vatten. Skydda ögonen. (INTE kaustiksodapulver direkt i stoppet, nej.)

Förebyggande: Klipp håret kort.

älska grönt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 09:32 »
Haha ja jag försöker iaf tänka miljö. Jag vill kunna fixa det själv...känns så mkt bättre än att ringa hyresvärden. :-) jag har prövat kokande vatten förut men kanske inte tillräckligt då....ska försöka med det i första hand och sen ättiksprit  . Helt underbart att kunna få tips såhär :-) tack

Gamina

« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 09:54 »
Varför ättika? Det löser inget fett och skulle den vara mer miljövänlig än luten?
Jag tycker helt krasst att den miljövänligast avfettning man kan gör aav avloppet är lut/kaustiksoda/natriumhydroxid (kallas också ofta propplösare men kostar då mer). Det som händer är att man höjser pH på avloppsvattnet försumbart (inte alls om det rör sig om kommunalt avlopp) om man nu inte står och häller ut det koonstant. Det är inte giftigt på något sätt utan endast frätande i starka koncentrationer. Natriumjoner ingår i vanligt koksalt som vi häller ut mängder av i avloppet. Hydroxidjoner neutraliserar lite av all den syra vi häller ut i form av kolsyrat vatten, matrester (ketchup, inläggningsspad, kaffe osv.
Så många drar sig för att hälla i lite lut i avloppet för det är "giftigt/farligt" men ingen jag hört talas om drar sig för att hälla i 1 dl 24% ättika i tvättmaskinen när den börjar lukta. Vi har problem med försurning inte med att pH i våra jordar och vattendrag är för högt. Vi kalkar sjöar och vattendrag och vid produktion av dricksvatten höjer man pH med hjälp av antingen släckt kalk (Ca(OH)2) eller just det lut för att vattnet inte ska fräta på rören.
Snälla var inte så förbannat rädda för alla kemikaler ALLT runtomkring oss är kemikaler. En av de vanligaste är vatten och den kemikalien är inte bara en kemikalie utan även ett lösningsmedel (lösningsmedel är ju farliga som alla vet ). Media skrämmer folk för kemi och det får så sjukt sneda proportioner så folk är rädda för renvaran men om man ger den ett handelsnamn så är den helt plötsligt inte en kemikalie utan då ka man avnända den.
Genbank för Gotlandshöns

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 11:11 »
Nej, ättika som propplösare vore fullständigt idiotiskt. Lut i rimliga mängder stör inga avloppsprocesser, utan löser fett och tvålsrester i avloppen.

älska grönt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 11:24 »
 Ok ok ....jag är här för att lära, jag har inte någon större kunskap i miljöhantering. Tänkte att ättikan tog bort ev lukt...d har man ju lärt sig. Men ok nu känner ja mig helt urdum ju  :-[

Gamina

« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 11:43 »
Nej inte ska du känna dig dum kan man inte så ska man fråga. Jag är bara så trött på allt "det är en kemikalie så det är farligt" och har dragit liknande haranger på fler forum där det kommit massor av folk som säger emot utan kunskap om vad de talar om. Jag har inget emot folk som tycker annorlunda men när man hamnar på nivån det är farligt för det är en kemikalie och tex ättika är inte farligt då blir jag så trött och drog därmed hela harangen direkt den här gången.
Problemet är ju till stor del media som blåser upp kemin som livsfarlig att sedan allt liv är en kemisk processfabrik struntar de i för den rubriken säljer inte lika bra som "farlig kemikalie" eller "lösningsmedel". Ett annat problem är att skolan knappt tar upp naturvetenskap innan delar av ungdomarna börjar läsa natur. Den del som inte läser där är skrämmande okunniga inom området och därmed lättlurade för alla dessa mediadrev och reklamkampanjer.
Angående hett vatten i avloppet så är risken stor att man bara förflyttar problemet längre ner. Värmen gör fettet mer lättflytande så det rinner nert men när vattnet blir kallt så stelnar det igen. Luten slår sönder fettet och det kan därmed inte fästa i röret igen. Luten dödar dessutom av bakterierna (precis som ättikan gör) när den är i koncentrerad form så lukten försvinner så ättikan behövs inte.
Genbank för Gotlandshöns

älska grönt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 12:00 »
Hmm okey då förstår jag! Är verkligen glad för allt man kan ta del av här.tack igen :-)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 12:04 »
Ok ok ....jag är här för att lära, jag har inte någon större kunskap i miljöhantering. Tänkte att ättikan tog bort ev lukt...d har man ju lärt sig. Men ok nu känner ja mig helt urdum ju  :-[
ska du rengöra dassholken så funkar ättika bra..även bakpulver och citron...
hett vatten och rensband kan vara ett alternativ i rören...
Fjäderfän och kaniner

Anders G.

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 12:34 »
Inte bakpulver OCH citron. Bakpulver ELLER citron. Grundläggande kemi.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 12:41 »
Inte bakpulver OCH citron. Bakpulver ELLER citron. Grundläggande kemi.
eller mena jag... kollat på rent hus vettu :)....
Fjäderfän och kaniner

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 20 jun-11 kl 01:53 »
Varför ättika? Det löser inget fett och skulle den vara mer miljövänlig än luten?
Jag tycker helt krasst att den miljövänligast avfettning man kan gör aav avloppet är lut/kaustiksoda/natriumhydroxid (kallas också ofta propplösare men kostar då mer). ..........
Så många drar sig för att hälla i lite lut i avloppet för det är "giftigt/farligt"
Propplösaren är nog det minst miljövänliga bland dessa två, eftersom det innehåller metalljoner av olika slag. Ren kaustiksoda är ren natriumhydroxid, det är trevligare i det avseendet.

Citera
men ingen jag hört talas om drar sig för att hälla i 1 dl 24% ättika i tvättmaskinen när den börjar lukta. Vi har problem med försurning inte med att pH i våra jordar och vattendrag är för högt.
Det har jag inget problem med, det är ju relativt naturligt ändå. Är ju inte direkt hormonstörande eller så. Ättika alternativt hushållsättika på 12% är bra till kröken eftersom det löser kalk och svåra fläckar som sitter på kalk. Litet kan man tvingas skrubba förståss. Till tvättmaskinen kan man säkert använda äppelcidervinäger, det räcker kanske till att lösa upp avlagringar? Eller 1 tesked citronsyra?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 jun-11 kl 03:14 »
Natriumhydroxid innehåller också en och annan metalljon.

Anders G.

• -
« Svar #14 skrivet: 20 jun-11 kl 09:01 »
(1: )Propplösaren är nog det minst miljövänliga bland dessa två, eftersom det innehåller metalljoner av olika slag.
(2:) Ren kaustiksoda är ren natriumhydroxid, det är trevligare i det avseendet.
Det har jag inget problem med, det är ju relativt naturligt ändå. Är ju inte direkt hormonstörande eller så.
(3:) Ättika alternativt hushållsättika på 12% är bra till kröken eftersom det löser kalk och svåra fläckar som sitter på kalk. Litet kan man tvingas skrubba förståss.
(4:) Till tvättmaskinen kan man säkert använda äppelcidervinäger, det räcker kanske till att lösa upp avlagringar?
(5:) Eller 1 tesked citronsyra?

Ojojojojoj......
Påstående nr
1: Nej Vaddå metalljoner? Vad är det för produkter du har undersökt?
2: Vaddådå?
3: På tok för klent.
4: Nej, det skall man ha i salladen.
5: Är du homeopat också?
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 09:13 av Anders G. »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 20 jun-11 kl 22:02 »
Ojojojojoj......
Påstående nr
Kollat innehållsförteckningen på propplösare jag sett i butikerna.
2: Vaddådå?
Jämfört med andra saker vi släpper ut i våra avlopp.
3: På tok för klent.
Beror kanske på hur ofta man använder det och i vilket skick porslinet är. Ingen anledning att använda för starka medel, om mildare fungerar.
4: Nej, det skall man ha i salladen.
En smaksak  ;D
Nej

jenses

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 jun-11 kl 23:35 »
Nej
Inte längre?
Det är bra att det finns duktiga exorcister.  :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 21 jun-11 kl 01:32 »
Inte längre?
Det är bra att det finns duktiga exorcister.  :D
Ingen aning vad du menar med detta.

Anders G.

• -
« Svar #18 skrivet: 21 jun-11 kl 22:00 »
Citat från: christinag
Kollat innehållsförteckningen på propplösare jag sett i butikerna.
Intressant. "I butikerna"... har du något produktnamn, fabrikat? Jag trodde jag hade koll på de flesta tillverkare och fabrikat. Och vaddå metalljoner? Vilka då? Resten av innehållet var typ vaddå?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 23 jun-11 kl 02:32 »
Jag har inget sånt hemma att kolla på, så där kan jag inte hjälpa dig. Annars var det ju samma innehåll förutom just litet metallsalter som tillsatts för extra verkan i avloppssammanhang, får man förmoda. Jag och några akvarienördar gjorde en produktinventering av den här typen grejor, i syfte att kunna avgöra om de kunde användas i akvaristiska sammanhang. Slutsatsen som drogs var att ren NaOH gick bra, men propplösare skulle undvikas. Gripen säljer ju både och, verkar ju underligt om det vore EXAKT samma sak i båda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser