Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man ? När katten kommer med en kanin eller hare......  (läst 8386 gånger)

louice

• Gäst
Hur gör vi?
Ska vi släppa ut den igen
kommer den klara sig då?
Eller ska vi ta hand om den?
Har aldrig haft kanin så jag står handfallen

Helt enkelt HUR gör vi
« Senast ändrad: 18 jun-11 kl 17:45 av Loui »

Djinn

• Gäst
SV: HJÄLP katten kom precis med en liten vildkanin
« Svar #1 skrivet: 12 jun-11 kl 14:02 »
Varför kan inte katten få äta upp den?

Kista

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jun-11 kl 14:06 »
Varför kan inte katten få äta upp den?
Varför?

louice

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jun-11 kl 14:09 »
Han jagar för skojs skull.....

Han skulle ej ätit upp den....

Snälla någon som kan svara vänligt på hur ska vi göra......

Annamax

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 12 jun-11 kl 14:18 »
Är den inte skadad är det väl bara Är den däremot skadad av katten skulle jag nog ta bort den.att släppa ut den?

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 12 jun-11 kl 14:19 »
Är den inte skadad är det väl bara Är den däremot skadad av katten skulle jag nog ta bort den.att släppa ut den?

Det där såg ju lite konstigt ut... Är den inte skadad är det väl bara att släppa ut den, men om katten har skadat den så skulle jag nog ta bort den, ska det stå...

derryl098z

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jun-11 kl 14:21 »
Om Du är för känslig för att avliva den... o:)..så kan Du släppa den på ett lämpligt ställe...kanske vet Du ungefär var kaninmamman finns ?
Eftersom katten kunnat ta den är den inte så liten att den legat i en håla, den måste varit ute och ätit gräs....
Den borde klara sig om Du släpper ut den..

louice

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-11 kl 14:28 »
Tack ! Väldigt mycket tack då ska vi släppa ut den igen :)

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-11 kl 14:44 »
Jag borde kanske hålla näbben då detta är avslutat...men jag måste ändå komma med några kommentarer.

Var det verkligen en kanin? Det finns förvildade kaniner i Sverige. På Gotland finns det Rabbisar. Vanligen menar folk fälthare när de har hittat "kaninungar". 

Skillnaden är att kaniner får nakna, helt hjälplösa ungar. De ligger i boet, oftast i marken, och kommer inte ut förrän de har öppna ögon, päls och har börjar äta själva.
Harar, vanligen fälthare, föds med päls och öppna ögon ute i det fria. De diar mamman under natten och i övrigt lämnar hon dem ensamma. De är självständiga efter ca en månad. Under denna tid är det lätt hänt att katter, hundar eller människobarn hittar den lilla harpalten. Det är oftast lättare att sätta tillbaka den om det är ett barn som hittat den  ;)

Problemet med katter, förutom att de är nöjesjägare, är att de har grymt mycket bakterier i munnen (som alla köttätare har). De har dessutom utomordentligt vassa tänder. Det blir lätt en skråma i den tunna huden på en kanin eller harpalt. Finns det sår blir det nästan garanterat infektion.

Kommer katten in med en ny unge:

Konstatera om det är en kanin eller hare
Gå igenom den mycket noga och leta efter sår (vid stora sårskador kan det vara bäst att avliva direkt). Har en huggtand gått in behöver djuret vård, antibiotika osv. Naturligtvis kan man "låta naturen ha sin gång" (trots att katter inte hör till naturen här...), men jag tycker man ska vara medveten om vad man utsätter ett djur för.
Det är mycket viktigt att sätta tillbaks ungen där den kom ifrån, vilket är svårt när man inte vet... Är det en kanin kan man släppa den där man vet att kaninerna bor. Är det en harpalt som är beroende av mamman måste den komma tillbaka i närheten av där den hittades. De kan förflytta sig inom området vid störning, mamman hittar dem igen. Men det får inte vara för långt bort.

Slutligen är det en myt att man "förstört" ungen om man tagit i den. Men man bör undvika att hantera ungen så långt det är möjligt pga stress. Dessutom bör man sätta ut den igen så fort som möjligt så att mamman inte letar utan att hitta den (om det är en hare). Nästa dag går man tillbaka och kontrollerar om den sitter kvar och hur den ser ut att må om den sitter kvar (oftast har mamma hare flyttat på ungen).

Man kan kontakta viltrehabiliterare för råd:
http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Jakt-rovdjur-och-vilt/Vilt/Rad-om-vilda-djur/Skadade-vilda-djur/Kontaktuppgifter-till-viltrehabiliterare/

/ Alba

« Senast ändrad: 17 jun-11 kl 14:47 av Alba »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 jun-11 kl 15:54 »
Bra skrivet ALBA, du har alltid bra svar
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

louice

• Gäst
SV: Hur gör man ? När katten kommer med en kanin eller hare......
« Svar #10 skrivet: 18 jun-11 kl 18:01 »
Ja jag kollade om den hade sår
ringde viltjouren och skrev här samtidigt som jag googlade hur jag skulle göra

La den i fårfällen o bad om tystnad....satte den på toa

Inga sår.....

Fick svar och bekräftelse på vad jag kände som bäst

Att släppa ut den på mest sannerligen ursprungsplats

Tack för alla svar

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser