Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  död "Airport Extreme"  (läst 4520 gånger)

jenses

• Gäst
död "Airport Extreme"
« skrivet: 09 jun-11 kl 13:36 »
I morse var bredbandsroutern död, det är en sådan här:
http://www.apple.com/airportextreme/

Dioden lyser inte, jag har resettat mojängen normalt och vid starten, ingenting händer.
Nätdelen levererar 12 V som den ska, har dessutom testat med en annan nätaggregat, ingen skillnad.
Har tagit isär apparaten efter anvisningarna på den här sidan:
http://www.ifixit.com/Teardown/Airport-Extreme-802-11n-Teardown/438/1

Kan inte upptäcka något fel, luktar inte bränt, mikrochipsarna blir varma när nätaggregatet är anslutet.

Några tips vad man kan göra förutom att slänga den?
Var ju inte så billig, och garantin gick ut för bara några månader sen...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: död "Airport Extreme"
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 23:12 »
Hur "död" är den? Om man kopplar in någon annan ethernetpryl via kabel till routern, indikerar den andra prylen att den får link i så fall?
Ger den ifrån sig 5 V matningsspänning på USB-kontakten?
Även om garantin har gått ut så kanske det går att åberopa reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om man står på sig?

Jimmy_C

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 23:16 »
Det mesta i elektronikväg är 1-2 års affärsgaranti men tillverkaren kan ha upp till livstidsgaranti, Men du får själv bekosta frakt osv. Fått en del i mina datorer utbytta genom garantin genom åren. Så kolla med tillverkaren först =)

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 23:35 »
Det mesta i elektronikväg är 1-2 års affärsgaranti men tillverkaren kan ha upp till livstidsgaranti, Men du får själv bekosta frakt osv. Fått en del i mina datorer utbytta genom garantin genom åren. Så kolla med tillverkaren först =)
Apple har bara ett år garanti på prylarna, vill du har mer garantitid får man köpa den  :-\

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 23:49 »
Hur "död" är den? Om man kopplar in någon annan ethernetpryl via kabel till routern, indikerar den andra prylen att den får link i så fall?
Nej det funkar inte, det var ju så jag märkte att något var fel.

Ger den ifrån sig 5 V matningsspänning på USB-kontakten?
Nej.

Även om garantin har gått ut så kanske det går att åberopa reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om man står på sig?
Hmm, men nu har jag ju öppnat mojängen,
och gummimattan som satt fastlimmad på underdelen gick sönder, det blir nog svårt  :-\

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 10 jun-11 kl 00:04 »
Ska man gissa att någon av matningsspänningarna saknas?
Routern får ju 12 V från nätadaptern, antagligen sitter det ett antal switchade spänningsomvandlare i den som levererar olika spänningar som behövs internt - 5 V, 3,3 V, kanske någon ännu lägre spänning också. Kolla i första hand efter uppsvällda eller läckande elektrolytkondensatorer.

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 14:51 »
Kolla i första hand efter uppsvällda eller läckande elektrolytkondensatorer.
Om man nu kunde hitta några elektrolytkondensatorer på kretskortet, lite större än 2.5 x 1.5 mm har de väl varit i min ungdom.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jun-11 kl 23:29 »
Hade ni samma åskväder som vi nätterna mellan måndag-tisdag och tisdag-onsdag??

Dataprylarna här klarade sig här hemma men hela ventilationssystemet på jobbet brakade ihop. Nya frekvensomriktare är nu tydligen installerade... funkar igen.

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jun-11 kl 15:45 »
Hade ni samma åskväder som vi nätterna mellan måndag-tisdag och tisdag-onsdag??
Japp, men jag drog ju ut alla sladdar när jag hörde att åskan närmade sig, så det kan knappast vara orsaken.

Nu är en ny router inhandlad, förhoppningsvis klarar den sig längre än den där med äpplet på...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 26 jun-11 kl 22:16 »
skaffa dig ett åskskydd i stället för att dra ut sladdarna, för en spik i systemet kan färdas välldigt lång väg om det vill sig illa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jun-11 kl 10:01 »
skaffa dig ett åskskydd ...
Ännu flera? Jag tror att två stycken åskskydd (som ändå inte skyddar när det behövs) räcker.  ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 27 jun-11 kl 18:11 »
Åskskydd ska sitta i husets gruppcentral eller ännu hellre i elmätarskåpet, inte i vägguttag. Skydd för andra inkommande ledningar än elförsörjning (tele, antennkablar mm) bör också monteras intill gruppcentralen och jordas till dess jordskena, övriga ledningar bör alltså gå förbi gruppcentralen före första uttag. Man bör också tänka på att förbinda inkommande vatten- och avloppsledningar med jordskenan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser