Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hur man kan använda krikon  (läst 62577 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: Tips på hur man kan använda krikon
« Svar #20 skrivet: 09 jun-11 kl 21:29 »
Dom är nästan svarta.
Åhh vill ha - var finns dom på ett ungefär?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 10 jun-11 kl 01:18 »
Hej!
Körbärsplommon kallas för mirabeller i södra Sverige och Danmark. Körsbärsplommon är en egen art Prunus cerasifera medan äkta mirabell är en variant av vanliga plommon Prunus domestica. Krikon är en underart av vanliga plommon. Krikon är normalt blåvioletta men det finns rapporter om gula som då troligen är hybrider med körsbärsplommon.
I handboken har jag skrivit lite om körsbärsplommon.
MVH
Jan
Oj det där måste jag smälta ett tag! Intressant.

Det här kanske går litet utöver trådens egentliga tema (moderator får gärna flytta). När du skriver "variant", kan man då tänka sig en färg- såväl som storleksmutation på vanligt plommon? Eller en äldre, inte fullt så kultiverad (läs: urvalsodlad på storlek) form? Mirabellerna, så som de definieras i Tyskland, är mindre än vanliga plommon och finns i olika gula respektive röda nyanser (en gul huvudgrupp och två röda huvudgrupper, skulle jag vilja se det som).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #22 skrivet: 10 jun-11 kl 07:16 »
Åhh vill ha - var finns dom på ett ungefär?

Dom finns i Östra Göinge kommun vid Glimåkra. N Ö Skåne
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Jan lindgren

« Svar #23 skrivet: 10 jun-11 kl 10:55 »
Hej!
De krikon som växer hos oss är troligen korsningar med slån. Är det någon som åker förbi här så går det bra att gräva upp några rotskott.
Jag bor i Osby.
MVH
Jan

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 10 jun-11 kl 13:03 »
Tack båda! Då lägger jag detta som ett bokmärke och hör av mig innan nästa Skåneresa så får vi  höras om det då finns möjlighet att gräva upp några skott  :D (Blir nog inte förrän till senhösten).

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #25 skrivet: 10 jun-11 kl 22:07 »
Christelle du är välkommen när som hälst :-D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

christelle

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 10 jun-11 kl 23:46 »
Christelle du är välkommen när som hälst :-D
Tack snälla  :)

Viki

• Hobbyodlande höns-och kattägare
    • Östergötland
« Svar #27 skrivet: 12 jun-11 kl 20:28 »
Intressanta svar. Hade ingen aning om att det fanns olika färger på krikonen. Våra krikon är blåröda och rätt så sura och därför godast att tillreda. I DN-artikeln som jag nämnde i trådstarten stod det att kriokon ibland kallas för fattigmansplommon. "Det är en föregångare till det förädlade plommonet och finns i många förvildade trädgårdar och vid gamla torp." Och "Tyvärr är krikon väldigt svårt att få tag på, eftersom de flesta plantbutiker bara har förädlade plommon". DN-artikeln jag hänvisade till då jag egentligen letade efter information om Rosenkvitten: (http://www.dn.se/bostad/fruktbara-svenska-klassiker)
46-årig kvinna. Bor på landet utanför Linköping  med maken. Intresserad av vilda och odlade örter och grönsaker. Har en katt och 8 kindahönor.

Daizy

• Halland
« Svar #28 skrivet: 22 aug-11 kl 23:25 »
Hej alla. Jag är ny här och vet egentligen ganska litet om växter, men jag är amatörfotograf. Och luskade efter Krikon för att hjälpa en fotovän efter en bildserie-recept på Krikon jag har skrivit på ett fotoforum. Då tänkte jag sprida min lilla foto-recep-artikel även här.
Ni kan hitta hela tråden på den här adressen: http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=29503
//Daizy

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 23 aug-11 kl 01:49 »
SMASKENS vilket recept!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser