Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hur man kan använda krikon  (läst 62588 gånger)

Viki

• Hobbyodlande höns-och kattägare
    • Östergötland
Tips på hur man kan använda krikon
« skrivet: 08 jun-11 kl 22:01 »
I trädgården har vi ett krikonträd som planterat sig själv för många år sedan. Läste nu i en gammal DN-artikel att krikon är svårt att hitta på plantskolor utan att det är just vid gamla torp man kan hitta dem. Vi har fått flera skott detta år och kan nog tänka oss att sälja några skott. Är det någon som har en uppfattning om hur vanligt det är med krikonträd annars? (som också benämns som fattigmansplommon). Massor av frukt varje år med dessa aningen sura plommon som jag även skulle behöva tips på hur man bäst tar tillvara. Har hittills gjort chutney av dem samt en fruktsås till glass.
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 22:08 av Viki »
46-årig kvinna. Bor på landet utanför Linköping  med maken. Intresserad av vilda och odlade örter och grönsaker. Har en katt och 8 kindahönor.

kurt

SV: Tips på hur man kan använda krikon
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 07:04 »
Jag kokar sylt och marmelad på dem. Jag brukar koka ur kärnorna, det är en hel del pill att fiska upp dem alla. Det kan vara bra att antingen skålla dem och skala den, eller sila bort eller mixa sylten/marmeladen så att skalen försvinner. Krikon ger godare sylt/marmelad än vad plommon gör, mera koncentrerad fruktsmak, precis som alla annan fruk kan det vara bra att tillsätta citronsaft eller citronsyra.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 07:18 »
När jag var ung åt jag krikon fick av en bekant som hade flera träd.
Gott gott tyckte jag och kompisarna.
Marmelad låter gott. :D
Varför inte frysa ner och göra kräm senare.
Hedemorahöns

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 12:12 »
Hej!
Du kan lägga krikonen i sprit och göra en superb likör.

Krikon är mycket vanliga i södra Sverige. Åker man på småvägar så hittar man dem vid åkerkanter och vid gamla hus. Krikon är ofta korsade med slån så smaken kan vara ganska skarp. Det finns krikon som är goda att äta färska. Gå ut och provsmaka alla krikon du hittar. Ta rotskott av extra goda sorter. Det vore en kulturgärning om vi kunde samla ihop ett antal bra sorter. Det finns ett medicinskt intresse för krikon. Slån innehåller en hel del antioxidanter men är svårplockade. Krikon med hybrider innehåller sannolikt också höga halter av antioxidanter men man har inte haft råd att göra ordentliga analyser. Det finns förhoppningar om att någon doktorand ska få till uppgift att titta närmare på krikonen.

Vid en guidning jag hade berättade ett par deltagare om de goda krikon de hade. När krikonen var mogna ringde uppgiftslämnarna och jag åkte till Bolmsö för att smaka. Krikonen var de godaste jag ätit så jag fick en rotbit och nu har vi en planta i Denningarum. Tyvärr frös den tillbaka i vintras men den kommer nerifrån igen.
MVH
Jan

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 12:40 »
Krikonvin är gott! Marmelad och sylf går också bra, lite pill med kärnorna bara.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 13:13 »
Krikonvin är gott! Marmelad och sylf går också bra, lite pill med kärnorna bara.
Tror du inte det kunde gå bra att ha kärnorna kvar när man sätter vinet  ??? Ett jäkla pill annars - krikonet är ju mest kärna  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tringeling

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 14:09 »
Provade att koka sylt men ledsnade på att pilla bort kärnor så nu fryser jag in dem och kokar sedan spottekräm. Ibland är krikonen så söta att socker inte behövs i krämen. Försöker passa dem och skörda när de är som godast men antingen är jag inte så bra på det eller så varierar smaken beroende på årsmån.

För drygt en månad sedan tog jag några kort när de blommade som vackrast. När man kröp inpå blommorna kändes den finaste mandeldoft. Kanske man kunde utvinna mandelolja ur dem, ja ur fröna=mandlarna alltså? Lär ska vara bra emot rynkor, så jag skulle kunna göra av med lite sådan olja  :D

« Senast ändrad: 09 jun-11 kl 14:11 av tringeling »

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 15:07 »
Ett tips är att göra paj, ungefär som man gör smulpaj på rabarber, bara att styra mängden socker och potatismjöl efter surhetsgraden. Det är riktigt gott! Fast det är klart man lär ju ta ut kärnorna förstås.....
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 15:41 »
Jag har både blå, gula och röda krikon. Jag tror de röda kallas för körsbärsplommon. De röda är inte speciellt goda, de gula är jättegoda och av de blå sorterna finns det både goda och de som är hårda och äckliga. Jag använder de inte eftersom de är så pilliga att kärna ur. Jag har ändå mängder med plommon som jag hellre använder.

Här har de blivit ett ogräs som vi kämpar med att få bort :P
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 09 jun-11 kl 15:48 »
Jag har både blå, gula och röda krikon. Jag tror de röda kallas för körsbärsplommon. De röda är inte speciellt goda, de gula är jättegoda och av de blå sorterna finns det både goda och de som är hårda och äckliga. Jag använder de inte eftersom de är så pilliga att kärna ur. Jag har ändå mängder med plommon som jag hellre använder.

Här har de blivit ett ogräs som vi kämpar med att få bort :P
Nu blev jag avundsjuk - visste inte att det fanns så många färger på krikon - vi har bara blålila som oftast är så sträva att tungan klistras ihop med gommen när man äter direkt  :P

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 09 jun-11 kl 15:56 »
Och jag har ett jhelt snår som bara bredar ut sig om man inte är efter det helatiden med lie, sekatör och såg samt extra tjocka handskar får de har fruktansvärda tornar som går genom det mesta i handskväg. Jag har aldrig smakat på dom. Det skulle jag kanske göra men om någon vill är ni välkomna att komma o hämta båda rotskott o bär.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 09 jun-11 kl 16:37 »
Och jag har ett jhelt snår som bara bredar ut sig om man inte är efter det helatiden med lie, sekatör och såg samt extra tjocka handskar får de har fruktansvärda tornar som går genom det mesta i handskväg. Jag har aldrig smakat på dom. Det skulle jag kanske göra men om någon vill är ni välkomna att komma o hämta båda rotskott o bär.
Så hade vi det förr oxå men jag har tagit ner såpass många att det är en dryg gräsklipparbredd emellan småträden och nu efter några år börjar det arta sig till en liten fin lund - fast lite för tätt står dom nog så ett par tre gräsklipparbredder hade nog varit bättre. Men iaf är de små krikonträden väldigt tacksamma att sköta lite grann, växer på fint och är så vackra i sin blomning  :D

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 09 jun-11 kl 16:46 »
Så hade vi det förr oxå men jag har tagit ner såpass många att det är en dryg gräsklipparbredd emellan småträden och nu efter några år börjar det arta sig till en liten fin lund - fast lite för tätt står dom nog så ett par tre gräsklipparbredder hade nog varit bättre. Men iaf är de små krikonträden väldigt tacksamma att sköta lite grann, växer på fint och är så vackra i sin blomning  :D

Ja det är jättevackert vid blomningen. Jag skall försöka hitta en bild nä nej det ligger nog på den bärbara datorn som är utstationerad hos min mamma. Men åh så fint som en hel skyformation av vitt. Eller alldeles ny vit snö på bergsidorna.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 09 jun-11 kl 17:04 »
Oh en tråd om krikon! En av mina absoluta favvisar. Det tog många år efter att jag flyttat till Sverige, innan någon kunde ge mig det svenska namnet på den frukten. Den odlades vanligt i Tyskland och andra litet sydöstligare länder i Europa. Efter 1:a och även 2:a världskriget kriget odlades den allmänt som "ersättningsgröda" efter att markerna och stadsbebyggelse blev förstörda. Mest gör folk kompott av dem. Vad jag förstår så är körsbärsplommon inte samma sak som krikon, men jag kan ha fel där. På Tyska kallar vi krikon för mirabeller och har ett annat namn för det jag tror är körsbärsplommon. Krikonen har slätare kärna.

Hej!
Du kan lägga krikonen i sprit och göra en superb likör.

Krikon är mycket vanliga i södra Sverige. Åker man på småvägar så hittar man dem vid åkerkanter och vid gamla hus.
Jag har bara sett det på ödetomter och liknande i Sverige. Har plockat rent alla buskar i Västerås med omnejd många gånger  ;D Tyvärr får de stryka på foten vid en del lekplatsbyggen och annat, folk ser dem helt enkelt inte.

Citera
Krikon är ofta korsade med slån så smaken kan vara ganska skarp. Det finns krikon som är goda att äta färska.
Det visste jag inte. Jag har aldrig sett annat än renrasiga krikon. Har de korsade ett annat växtsätt, eller hur känner man igen dem? Jag har också bara smakat krikon som varit goda färska (bortsett från att de kan vara litet syrliga förståss). Vore toppen om någon forskare kunde ägna sig åt krikon. Finns så mycket bortglömt som kan vara värt att bevara i vårt kulturarv.

Jag har både blå, gula och röda krikon. Här har de blivit ett ogräs som vi kämpar med att få bort :P
Oh, jag har aldrig sett blå krikon. Kan det vara de korsade? Det förekommer inte blå krikon i Tyskland, jag har inte sett några på femtio år eller hört talas om dem alla fall.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 09 jun-11 kl 17:29 »
Oh en tråd om krikon! En av mina absoluta favvisar. Det tog många år efter att jag flyttat till Sverige, innan någon kunde ge mig det svenska namnet på den frukten. Den odlades vanligt i Tyskland och andra litet sydöstligare länder i Europa. Efter 1:a och även 2:a världskriget kriget odlades den allmänt som "ersättningsgröda" efter att markerna och stadsbebyggelse blev förstörda. Mest gör folk kompott av dem. Vad jag förstår så är körsbärsplommon inte samma sak som krikon, men jag kan ha fel där. På Tyska kallar vi krikon för mirabeller och har ett annat namn för det jag tror är körsbärsplommon. Krikonen har slätare kärna.
Jag har bara sett det på ödetomter och liknande i Sverige. Har plockat rent alla buskar i Västerås med omnejd många gånger  ;D Tyvärr får de stryka på foten vid en del lekplatsbyggen och annat, folk ser dem helt enkelt inte.
Det visste jag inte. Jag har aldrig sett annat än renrasiga krikon. Har de korsade ett annat växtsätt, eller hur känner man igen dem? Jag har också bara smakat krikon som varit goda färska (bortsett från att de kan vara litet syrliga förståss). Vore toppen om någon forskare kunde ägna sig åt krikon. Finns så mycket bortglömt som kan vara värt att bevara i vårt kulturarv.
Oh, jag har aldrig sett blå krikon. Kan det vara de korsade? Det förekommer inte blå krikon i Tyskland, jag har inte sett några på femtio år eller hört talas om dem alla fall.

De mirabeller jag åt som barn i Dk satt på ganska stora träd o var svåra att komma åt. Dom var gula eller röda och oftast jättegoda. Speciellt de gula. De liknar absolut inte de blåa bär som växer på dessa ganska små träd som står här på min tomt. Jag har aldrig tänkt tanken att de skulle ha något gemensamt.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 09 jun-11 kl 17:56 »
Vad är det för färg på frukterna?

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jun-11 kl 18:09 »
Vad jag förstår så är körsbärsplommon inte samma sak som krikon, men jag kan ha fel där. På Tyska kallar vi krikon för mirabeller och har ett annat namn för det jag tror är körsbärsplommon. Krikonen har slätare kärna.
Precis, krikon och körsbärsplommon är två olika saker. Krikon (mirabeller) är en underart till vanliga plommon, medan körsbärsplommon (Kirschpflaume) är en helt egen art. Men det är svårt med hela släktet prunus, folk har ju odlat dessa fruktträd i årtusenden och sorterna är korsade med varandra så många gånger att ingen egentligen vet vad som är vad längre.

Jan lindgren

« Svar #17 skrivet: 09 jun-11 kl 18:27 »
Hej!
Körbärsplommon kallas för mirabeller i södra Sverige och Danmark. Körsbärsplommon är en egen art Prunus cerasifera medan äkta mirabell är en variant av vanliga plommon Prunus domestica. Krikon är en underart av vanliga plommon. Krikon är normalt blåvioletta men det finns rapporter om gula som då troligen är hybrider med körsbärsplommon.
I handboken har jag skrivit lite om körsbärsplommon.
MVH
Jan

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 09 jun-11 kl 21:03 »
Citat från: christelle
Tror du inte det kunde gå bra att ha kärnorna kvar när man sätter vinet  ??? Ett jäkla pill annars - krikonet är ju mest kärna  ;D

Jopp, i vinet gör de ingen skada. Jag tänkte mest på marmeladen och sylten.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #19 skrivet: 09 jun-11 kl 21:11 »
Vad är det för färg på frukterna?

Dom är nästan svarta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare
christina maydotter, Själv är bäste dräng, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser