Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242876 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #20 skrivet: 08 jun-11 kl 13:03 »
Om man nu odlar sina grönsaker  föder upp kaniner och höns  samt åker buss och cyklar det borde ju vara ganska maximerat ur miljö hän syn  och att djuren haft det bra  som ja ser det så är det svår slaget?
lägger man dessutom till allt som finns i skogens förråd i form av örter ,bär och viltkött samt fisk så är den hållbara världen en bra bit på väg ;)
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 jun-11 kl 13:09 »
lägger man dessutom till allt som finns i skogens förråd i form av örter ,bär och viltkött samt fisk så är den hållbara världen en bra bit på väg ;)
  Ja men det gäller ju bara dom som har jakträtt och jaga kan man ju inte på 5000 kvadrat typ . :)men just att plocka det som växer i skog och mark är ju ett välkommet tillskott liksom fiske.
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 17:45 av pålle »

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #22 skrivet: 08 jun-11 kl 13:17 »
Med den animalieproduktion vi har idag så är vi tvungen att importera djurfoder, dvs soja, och då är det bättre att dricka sojamjölken direkt än att ta det via djurfoder. Vill man minska mängden importfoder måste man minska konsumption av mjölk, ägg och kött.

Där tycker jag att du har fel, ingen ursprungs ras uppfödas på soja foder, alla lantras höns, får,kor, ankor och kanin uppfödas utan soja, så svaret är inte djuren är problemet det är människor som trycka kraftföder i djur.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #23 skrivet: 08 jun-11 kl 13:19 »
Där tycker jag att du har fel, ingen ursprungs ras uppfödas på soja foder, alla lantras höns, får,kor, ankor och kanin uppfödas utan soja, så svaret är inte djuren är problemet det är människor som trycka kraftföder i djur.

Vilket man gör eftersom efterfrågan på kött är stor och ökande. Med minskat köttätande minskar behovet av soja och annat kraftfoder.

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 08 jun-11 kl 15:31 »
Sköljer grönsakerna lite halvslarvigt  ;)
Det var faktiskt en seriös fundering - äter du kött får du i dig B12 men vad äter veganen för att få B12? det är klart viktigt att tänka på miljön men det är ju oxå viktigt att få i sig nödvändiga näringsämnen och jag är intresserad av vad som är alternativt gällande B12  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #25 skrivet: 08 jun-11 kl 15:37 »
Det var faktiskt en seriös fundering - äter du kött får du i dig B12 men vad äter veganen för att få B12? det är klart viktigt att tänka på miljön men det är ju oxå viktigt att få i sig nödvändiga näringsämnen och jag är intresserad av vad som är alternativt gällande B12  ???

Svaret var mer seriöst än det verkade. Jag har ingen källa på detta nu, men tydligen är det så att en del människor som lever på helt veganska dieter får i sig B12 genom att de inte tvättar och sköljer grönsaker lika noga som vi gör. Små mängder B12 följer då med "på köpet" från insekter och annat. Jag har sett jainismen nämnas i detta sammanhang, men hittar som sagt ingen källa nu.

jagvetej

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 jun-11 kl 15:49 »
Svaret var mer seriöst än det verkade. Jag har ingen källa på detta nu, men tydligen är det så att en del människor som lever på helt veganska dieter får i sig B12 genom att de inte tvättar och sköljer grönsaker lika noga som vi gör. Små mängder B12 följer då med "på köpet" från insekter och annat. Jag har sett jainismen nämnas i detta sammanhang, men hittar som sagt ingen källa nu.

helt rätt (tyvärr hinner jag inte hitta källa nu, kanske nån som kan googla?)
saken är den att för å få bort precis alla rester av jord och insekter skulle man behöva skrubba el skala allt som odlats extremt noggrant... noggrannare än någon jag känner, noggrannare än 5stjärniga restaurangen jag jobbat på, osv...

så man får alltså i sig lite (mikroskopiskt lite) jord å insektsrester med grönsakerna, och de innehåller absolut tillräckligt med b12 för att man ska klara sig på det.
Dock så är det så att svenska livsmedelsverket inte godkänner att man räknar jord och insektsrester som en del av vad man äter, och därför påstår dem att man inte kan få i sig alla vitaminer osv genom vegansk kost.

sudden_82

« Svar #27 skrivet: 08 jun-11 kl 16:31 »
Jag är inte så säker på att import av kraftfoder etc endast beror på ökad köttkonsumtion. Det är väl även en fråga om vad folk är beredda att betala för köttet. Hur stora areal betesmark i Sverige står oanvända? Om folk var beredda att betala mer för köttet samt att reglerna för djurhållning och slakt var lite enklare skulle sannolikt en stor del av den svenska köttkonsumtionen kunna tillfredställas utan import av soja från Brasilien etc.

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 jun-11 kl 17:47 »
Så då menar du att det skulle räcka då?.

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 08 jun-11 kl 17:57 »
Alger och Spirulina innehåller B12. Spirulina är en av världens mest näringsrika växter.  :)

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 jun-11 kl 18:15 »
Alger och Spirulina innehåller B12. Spirulina är en av världens mest näringsrika växter.  :)
Ok  är dom in hemska? och hur långt måste dom transporteras ? och vilken energi åt gång krävs  vid för ädling? . ps även miljö hänsynen ska ju vägas in i för hålande till mina kaniner och kommande höns då ja inga kostnader har alls för dom då skiten blir gödning för grönsakslandet  där av mina tidigare inlägg  bara ett förtydligade .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #31 skrivet: 08 jun-11 kl 18:20 »
En fundering jag haft är följande:

Veganmat innehåller ju ofta ärter och bönor, sädeskorn etc.
Vad gör man med allt det som inte är ätbart för människor? Jag tänker på halm, blast etc. Det blir ju mycket mer i kilo räknat.

Någonstans har jag för mig att 1 kg vete gav 3 kg halm. Kan det stämma?

Birgit

« Svar #32 skrivet: 08 jun-11 kl 18:22 »
Citera
Vilket man gör eftersom efterfrågan på kött är stor och ökande. Med minskat köttätande minskar behovet av soja och annat kraftfoder.

Detta är helt fel!!!! Det är väl snarast därför det dumpas in kött utifrån, som produceras billigare 8)
Skulle vi hålla djur på vad de kan beta + grovfoder, så skulle köttet bli billigare, nyttigare och odlingarna av soja kunde upphöra.
Att människor skulle kunna leva som enbart veganer ställer jag mig mycket tveksam till. Det tar naturligtvis många år att bryta ner en vuxen kropp, men vi behöver fett och protein från kött och mejeriprodukter.
Angående världssvälten, så är jag dels av den uppfattningen att mänskligheten vare sig bör- eller ska öka.  Dessutom blir man mätt av kött och mättat fett. Medan man måste äta mer av vegetarisk kost för att få i sig motsvarande näring (om alls möjligt). Alltså jag köper inte B12 resonemanget. Sedan har vi D-vitamin o järn, vilket vi också tillgodogör oss bäst genom animaliska produkter. Det är heller inte bara fråga om vad något innehåller i mängd osv. utan hur människokroppen kan tillgodogöra sig födan. Dessutom, de veganer och vegetarianer jag känner/känt har alla varit livrädda för kryp och sköljer noggrannare än de flesta.

En länk från våra smarta grannar norrmännen: www.bioforsk.no  "Arktisk lam med potensial"
Alltså, låt djuren göra jobbet, de kan omvandla gräs till näring åt oss ;
Citera
Hur stora areal betesmark i Sverige står oanvända?
Enorma! För att inte tala om dem som är igenplanterade med gran! Just därför menar jag att vi borde få mindre betalt, det är ju uppenbarligen för bra om man har råd att trycka i djuren en massa "skit" och hålla dem i fina stallar större delen av året.
Citera

Skojar du? Kolla bara på allmogefårets första sida 8). Dessutom rekommenderar jag att du läser innehållet på det djurfoder som säljs på Granngården m.fl ställen. Sojaprotein ingår i det mesta oftast i modifierad form också. Gäller även mycket av hund o kattmaten.
Varför nu inte dessa djur kan leva på det de är ämnade för? Folk stoppar i sina djur massor av onyttigt bara för att det finns näringsdeklaration på det. Som om det skulle innebära att det är nyttigt ::)
De med lantraser är absolut inga undantag.

Birgit

« Svar #33 skrivet: 08 jun-11 kl 18:32 »
Citera
Citat från: take skrivet Idag kl. 09:45

Problemet är att vi har för mycket djurskit i de flesta länder.

Eller för lätt tillgänglig och billig konstgödning.
För mycket djurskits-koncentration på fel ställe kanske! tror den blir nyttigare utan mängderna kraftfoder i också (även mindre).

Konstgödning är också helt sjukt att det tillåts, när det bevisligen äter jorden för oss. (utarmning kallas det)

Människoskit :-X Om man nu är kritisk till att djuren får antibiotika m.m. vad finns då inte i människors restprodukter? Människor trycker i sig betydligt mer än vad som sker i de flesta intensivproduktioner idag. Utöver det häller vi kemikalier o annan dynga i våra avlopp. Skulle det vara bra att sprida på vår mat? Tror inte det.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #34 skrivet: 08 jun-11 kl 19:46 »
En fundering jag haft är följande:

Veganmat innehåller ju ofta ärter och bönor, sädeskorn etc.
Vad gör man med allt det som inte är ätbart för människor? Jag tänker på halm, blast etc. Det blir ju mycket mer i kilo räknat.

Täckodla med, kanske?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #35 skrivet: 08 jun-11 kl 19:50 »
Så då menar du att det skulle räcka då?.

Det har jag ingen aning om. Jag har bara sett det nämnas någonstans.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 08 jun-11 kl 20:25 »
Täckodla med, kanske?

Om man inte använder det till djurströ (och efter det gödsel) så kan man lägga tillbaks det direkt på fältet efter skörd. Gärna så först, sen halma. Läs om "No-work-farming" :).
//Lina

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #37 skrivet: 08 jun-11 kl 21:01 »
Om man inte använder det till djurströ (och efter det gödsel) så kan man lägga tillbaks det direkt på fältet efter skörd. Gärna så först, sen halma. Läs om "No-work-farming" :).

Vad sägs om att röta det till biogas? Vi kommer att ha brist på olja också snart. Dessutom ger rotslam (från kontrollerade källor, till exempel avfall direkt från gården) mycket bättre näring.

Angående transporter så ska man bortse från båtfrakt, oavsett varifrån, bränsleåtgången på båt är mätfel i den totala transportmixen. Lastbil och hemtransport är de 2 stora bovar, om inte varan har kommit med flygfrakt, då är det ännu värre. Apelsiner från kalifornien har oftast lägre CO2-utsläpp och transportkostnad än samma vara från spanien.

Di där stora stora bulkfartyg (för soja) ligger nånstans på 0,01kWH/tonkilometer, stora kontainerfartyg på hela 0,03kWh och lastbilen ligger på cirka 0,90kWh.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christelle

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 08 jun-11 kl 22:03 »

Spirulina växer och odlas nu i stora, kontrollerade
sötvattensdammar eller ”algfarmer” ute i öknar i
tropiska och subtropiska länder. En plats är
Coloradoöknen i Kalifornien, som ligger i ren
miljö många kilometer från städer och
luftföroreningar. Här växer algen i mineralrikt
vatten från Klippiga bergen.
Ett exempel på vitaminer som finns i Spirulina är B-vitaminer som t.ex. B-12.
Spirulina är t.o.m. världens rikaste naturliga källa av B-12. Denna vitamin vet man
dock inte om den är i en aktiv form hos människan.
http://www.fkog.uu.se/course/essays/spirulina.pdf
tror mer på Pålles tänk - att ha egna höns och och fiska lite - än att frakta hit mikroskopiska baktetrier som tillskott för att få i sig B12  8)
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 22:13 av christelle »

christelle

• Blekinge
« Svar #39 skrivet: 08 jun-11 kl 22:19 »
Kanske finns B12 i avföringen från smådjuren oxå - och lite bandmaskägg, små mördarsniglar och annat smått och gott.  ;D Nej skämt åsido - finns det någon källa  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser