Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungarna dör?  (läst 3561 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Ungarna dör?
« skrivet: 14 aug-06 kl 16:53 »
Den senaste veckan har jag hittat döda kaninungar nästan dagligen i hägnet.
Jag har läst inläggen om Coccidios men hittar inga av de symptomen hos kaninerna.
De bor i hägn, och har ständig tillgång till både vatten, färskt grönt och pellets.
Jag fattar inte vad det är som är fel?
Dom har hyddor att värma sig i och skydda sig mot vind och regn, dom har tillräcklig yta för att täcka deras behov av både flocklevnad och få vara ifred.
Ungarna som dött har inte varit magra, inte haft diarre de har bara dött knall och fall. I morse hittade jag tre stycken.

Vad gör jag för fel.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Ungarna dör?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-06 kl 17:16 »
Det kan finnas många anledningar Fred.

Hur gamla var ungarna?
Har det varit ovanligt varmt/kallt?
Har du bytt foder nyligen?
Finns det nån växt i hagen de kanske inte tål?
Har de möjlighet till närkontakt med vildkaniner?
Har de färskt vatten?
Har de gått länge på samma yta?

Du får bocka av efterhand tills du finner anledningen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 14 aug-06 kl 17:27 »
Det kan finnas många anledningar Fred.

Hur gamla var ungarna?
Har det varit ovanligt varmt/kallt?
Har du bytt foder nyligen?
Finns det nån växt i hagen de kanske inte tål?
Har de möjlighet till närkontakt med vildkaniner?
Har de färskt vatten?
Har de gått länge på samma yta?

Du får bocka av efterhand tills du finner anledningen.
Ungarna var mellan 1 och 2 månader.
Det har varit varmt och regnigt men de andra kaninerna mår bra.
Jag har inte bytt foder. Det som växer i hagen är vanligt trädgårdsgräs. Allt annat är sådant jag själv lägger in, vanligtvis maskrosor och färskslaget alfalfahö.
Dom har säkert kontakt med vildkanin genom stängslet, vi har mycket vildkanin här, det är inget jag kan förhindra.
De får nytt färskvatten 2 ggr/dygn.
Dom har bott på samma yta i c.a 3 månader.
Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 14 aug-06 kl 17:34 »
Det fanns inga skador på dom då?
Nåt vilt djur tänker jag.

Hur stor yta har dom?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 14 aug-06 kl 18:29 »
Det fanns inga skador på dom då?
Nåt vilt djur tänker jag.

Hur stor yta har dom?
Dom är skyddade av både svetsat nät och eltråd, finns inget villt som kommer åt dem.
Hägnet är på c.a hundra kvm. Och nej dom hade inga synliga skador. Ingen lös avföring i baken och inget "gegg" runt nosen, inga som helst tecken på uttorkning eller problem med födan. Dom var välgödda och såg ut som om dom bara hade somnat.
Jag fattar ingenting, men jag ska skicka in en av dem till DEC (Department of Enviormental Conservation) och be dom göra ett labbtest.
Problemet är att det kommer att ta många dagar och jag vill behålla mina kaniner nu.

Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 14 aug-06 kl 18:56 »
Ja det förstår jag.

Men det är nog klokt att skicka in en eller 2 för test, ibland kan det vara smittsamt och ibland dör de bara som flugor utan synlig anledning, kanske naturens sätt att förhindra inavel etc. ???

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 aug-06 kl 19:01 »
Be en vetrinär kolla dom, det är svårt att veta vad det är, men gissningsvis är det en virus eller bakteriesjukdom, kanske tom harpest, då kan du inte ha kaniner förrän allt är sanerat, få klarar sig och de unga går först.

Försäkra dej snarast om vad det kan vara.

Vill inte skrämma upp, men det båtar föga att vara struts i dessa sammanhang.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 14 aug-06 kl 19:15 »
Be en vetrinär kolla dom, det är svårt att veta vad det är, men gissningsvis är det en virus eller bakteriesjukdom, kanske tom harpest, då kan du inte ha kaniner förrän allt är sanerat, få klarar sig och de unga går först.

Försäkra dej snarast om vad det kan vara.

Vill inte skrämma upp, men det båtar föga att vara struts i dessa sammanhang.
Ja du har helt rätt....problemet försvinner knappast av att man sitter framför knappsattsen och funderar.
Ska ta tag i saken genast och åka ner med ett par av de döda ninerna till vetten.
Om någon under tiden kan tänkas veta vad mina djur drabbats av är jag dock tacksam för svar.
Ha en bra dag allihopa.

/Fred
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 14 aug-06 kl 22:59 »
Vetrinären kunde inte ge något svar, hon stod lika frågande som jag själv. Men två av kaninerna är på väg till DEC´s labb. Hoppas få svar inom några dagar.
Alla döda ungar utom en har varit från samma kull, de äldre kullarna verkar må jättebra (men det gjorde iofs den här också) och växer till sig som de ska.

Jaja, Jag ska ta bort allt foder utom hö och vatten ett par dagar och invänta provsvar.
Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 15 aug-06 kl 07:39 »
Fred:

Det låter som det enda rätta att göra. Så får du i alla fall svar ifall det skulle hända igen så att det kanske kan undvikas.

Tycker det låter lite grann som Mmmm beskriver som ett virus som slår ut ungarna, men det är märkligt att det går så fort.

Tjotten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 aug-06 kl 15:01 »
Hej!

Bara några funderingar:

1:a tanken: Kan det finnas räv eller annat rovdjur i närheten som skrämt dem? Jag har hört med andra som varit med om liknande då de dött av skräck (dessa känsliga nervrak till djur ;-)).

2:a tanken: Är höet friskt, inget tecken på mögel?!? Vuxna kan klara lite mögel (fast ska naturligt vis inte utsättas för det) men ej ungarna.

3:e tanken: Gulsot? Låg de som böjda bananer när de dog är det förmodligen gulsot men då är det konstigt att inte fler strykigt med. Vildkaniner kan smitta med både gulsot och pest.

4:e tanken: Har de haft tillgång till blött/fuktigt gräs/grönt eller för mycket så de fått trumsjuka, inte ovanligt att småttinga dör i det.

Du hör väl av dig och talar om vad det var.

Mvh Tjotten
« Senast ändrad: 16 aug-06 kl 15:03 av Tjotten »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 16 aug-06 kl 15:24 »
Hej!

Bara några funderingar:

1:a tanken: Kan det finnas räv eller annat rovdjur i närheten som skrämt dem? Jag har hört med andra som varit med om liknande då de dött av skräck (dessa känsliga nervrak till djur ;-)).

2:a tanken: Är höet friskt, inget tecken på mögel?!? Vuxna kan klara lite mögel (fast ska naturligt vis inte utsättas för det) men ej ungarna.

3:e tanken: Gulsot? Låg de som böjda bananer när de dog är det förmodligen gulsot men då är det konstigt att inte fler strykigt med. Vildkaniner kan smitta med både gulsot och pest.

4:e tanken: Har de haft tillgång till blött/fuktigt gräs/grönt eller för mycket så de fått trumsjuka, inte ovanligt att småttinga dör i det.

Du hör väl av dig och talar om vad det var.

Mvh Tjotten
1. Ja jag har mycket rov i trakten men inte (vanligtvis) inne på gården, jag har mycket skunk, opossum, tvättbjörn, räv, coyote, svartbjörn och rovfågel som delar min skog men hundarna håller dem borta från gårdsplanen och de som ändå trottsar hundarna skjuter jag bort. Rovdjurstrycket är störst på vår då deras ungar är nyfödda och under sen höst när ungarna skall börja jaga själva, nu under högsommaren brukar det inte vara något större problem då djuren har gott om föda i skogen.  

2. Ja höet är friskt.

3. Nej dom låg inte som böjda bananer, dom låg på sidan som om dom sov.

4.Dom går fria i hage så ja dom äter givetvis blött gräs när det regnat och daggfuktigt gräs på mornarna, men inte jäst eller mögligt utan bara naturligt fuktigt.

Och yepp....när jag får provsvaren så skriver jag över dom hit.

Hare.
/Fred
Some give it all."

sube

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 10 mar-07 kl 09:22 »
Vad sa provsvaren???
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Gösta

« Svar #13 skrivet: 12 mar-07 kl 16:37 »
De senaste åren har ett antal mystiska dödsfall inträffat på ungdjur. Oftast mellan 8 - 12 veckors ålder.
De slutar äta och blir lite passiva. Efter några dagar dör de. Obduktion har inte kunnat påvisa exakt vad det beror på.
En trolig orsak kan vara omställning i matsmältningen som inte fungerar.
Det är inte lätt att ge konkreta råd eftersom orsaken inte är fastställd.
Vi har själva testat med totalt borttagande av kraftfoder. Endast stråfoder och vatten. Problemet är att djuren inte äter alls. Vi provar även med att lägga in kvistar av så kallad sly. En viss förbättring har skett men som sagt orsaken...?
Gösta

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 12 mar-07 kl 17:40 »
Kan det vara nån form av mineralbrist som återställes när de får sly?
Bark och grenar är ju allmänt känt att vara bra för kaniner, det sägs även finnas vissa smärtstillande ämnen under barken på äppelkvistar som kan hjälpa honorna vid födslen, skulle de även kunna bidra med bättre matsmältning/övergång till vanligt foder?

/Kimma spekulerar högt...

Gösta

« Svar #15 skrivet: 12 mar-07 kl 18:10 »
Kan vara en förklaring eller en bidragande orsak.
Ett annat tips är att ha torkade nässlor att ge vid matvägran. Är också stabiliserande på matsmältningen.
Att däremot besöka en veterinär ser jag bara som en stor kostnad eftersom dessa personer sällan har kunskapen som krävs avseende kaniner. Jag har testat veterinärerna med skrämmande resultat.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser