Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla i djupsäng?  (läst 15128 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
odla i djupsäng?
« skrivet: 13 aug-06 kl 22:49 »
Skulle vilja veta mer om djupsängsodling, helst på ett handfast vis. Är det någon som har provat metoden och vill dela med sig av kunskaperna? ???
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Suresh

• Gäst
Re:odla i djupsäng?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-06 kl 00:05 »
Om du med djupsängsodling menar det jag menar med djupbädd, då kan jag dela med mig av 2 års erfarenheter.

Jag har planerat anlägga ett 200 kvm stort område i trädgården med  djupbäddspotager och hittills hunnit med hälften.

Jag har lagt strängar av betongplattor c:a 30x30 cm stora i ett trevligt mönster så att de omsluter 120 cm breda bäddar i olika längder.

Dessa gräver jag vår eller höst, 2 spadtag djupt, rensar, luckrar ,gödslar och bygger upp till "limpor" som når 20-30 cm över stenplattorna. Plattorna har jag lagt i svagt sluttande höjd så att de självdränerar vid vattning.

Där sår jag något tätare än anvisningarna i frökatalogerna, ofta flera olika sorter i samodling. Om någon sort hinner bli klar innan hösten fyller jag på med sena sorter, som rättikor eller kinesiska kälblad.

Kanterna sår jag iblands med ärtor för att gödsla och ge stabilitet. Dessa hänger stundtals ut över gångarna så att det blir svårt att gå, men skörden blir god. Och palsternackorna blir en halvmeter långa....

Tja... nåt mer du ville veta?
« Senast ändrad: 14 aug-06 kl 00:06 av Suresh »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 14 aug-06 kl 23:03 »
Något mer? Tja... Nu när jag tänker på saken så vette fåglarna ens var man ska börja fråga...

Tänkte göra om ett potatisland som inte använts på flera år till ett antal djupbäddar nu i höst. Läste John Seymours bok om "självhushållning i trädgården" och särskilt då kapitlet om djupbäddar. Är informationen han ger där någotsånär användbar? Eller finns det annan litteratur som ger mer eller bättre information i ämnet?

Seymour förespråkar också portabla mini-växthus som precis täcker en bädd. Använder du sådana i din trädgård?

Hur skördar man förresten potatis från en djupbädd?
vattuvargs.blogspot.se

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 aug-06 kl 00:08 »
Jag odlar första säsongen i upphöjda djupbäddar .... eller vad man nu ska kalla dem.

Jorden är grävd till mellan 40 och 60 cm och så har jag byggt 20 cm höga kragar av plankor runt. Mellan bäddarna har jag gräs (allt var gräsmatta innan jag började anlägga grönsakslanden). Kombinationen av djupgrävd jord och upphöjda bäddar är mycket effektiv.

Grunden i en djupbädd är ju att gräva så djupt man orkar och blanda i så mycket organiskt material (stallgödsel, löv, gräsklipp, halm, tång, barkmull, spån osv.) man kan komma över. Varje bädd blir sin egen kompost s.a.s.. Man får komplettera med gödsel beroende på vilket material man blandar i, i mitt fall har jag blandat i hönsgödsel för att kompensera för en stor del spån/flis jag behövde för att lätta upp den tunga lerjorden.

Att bygga flyttbara växthus över bäddarna har jag funderat mycket på men insett att det är overkill. Det enklaste är att sätta upp bågar av vidjor eller elrör och dra fiberduk (odlingsväv ... eller vad det nu kan heta) eller byggplast över för att skapa "odlingstunnlar".

Jag har inte hunnit/orkat gräva alla bäddarna detta år så där jag inte grävt än har jag odlat i ett 15-20 cm tjockt lager hästgödsel ovanpå gräsmattan, till hösten kommer grässvålen att vara död, mjuk, genomborrad av rötter och maskar och lättgrävt. I dessa land odlar jag majs och solrosor ... tyvärr står
dom inte så stadigt i skiten och mycket har blåst helt eller halvt omkull de senaste dagarna här på västra skåneslätten.

Två böcker om djupbäddar och allmän "jordkunskap" som jag kan rekomendera är :

Philippe Plönninge, Den goda jorden

Åke Truedsson, Trädgårdslandet
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 00:14 av Vitis »

Bo

Med tillgång till spillvirke
« Svar #4 skrivet: 15 aug-06 kl 06:59 »
omålat och oimpregnerat har man jorden i 1,5 meter breda ramar upp till 30 cm höga. Med 30 cm breda gångar mellan. Skall man ha tunnlar skall man ha dem över gångarna så att man kan rensa och skörda utan att lyfta bort väven eller plasten.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Med tillgång till spillvirke
« Svar #5 skrivet: 15 aug-06 kl 08:01 »
omålat och oimpregnerat har man jorden i 1,5 meter breda ramar upp till 30 cm höga.

Vad gäller bredden ska man nog tänka till lite och inte överdriva. Själv har jag 120 cm breda bäddar och det är precis så jag når att på ett bekvämt sätt komma åt att jobba i mitten av bädden. Poängen är ju att man aldrig kliver på jorden, så att den håller sig fluffig och fin.

Nu är jag rätt kort, men jag tror ändå att 120 cm är lagom för de flesta.

Jag har inte riktiga djupsängar, här är så dålig jord (gammal skogsmark, morän) så jag har i stället lagt upphöjda bäddar ovanpå gräsmattan enligt lasagnemodellen: gamla tidningar i botten, halvnedbruten kompost och en massa annat organiskt material i olika lager ovanpå tidningarna och så lite jord på toppen. När de är nya är de ca 30 cm höga, sedan sjunker de ihop lite. Jag täckodlar med gräsklipp och annat för att hela tiden få dit nytt organiskt material.

Bäddarna har bara varit igång 1-3 år men det går ganska bra. Jag tror/hoppas att de blir bättre med tiden vartefter man för på mer och mer organiskt material och höjer humushalten.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #6 skrivet: 15 aug-06 kl 13:06 »
Ovidkommande svar?...
Jag odlar inte i djupbädd, största anledningen är att min kropp inte orkar med det grävarbete det skulle innebära att vända på jorden på 200kvm grönsaksland. Jag gör som i boken Självhushållning på kvinnligt vis dvs luckrar med en grep. Landet är indelat i 5 delar (en del perenn) med 4 årig växtföljd. Så vart 4:e år så odlar jag potatis och i och med att jag kupar jorden så vänds den en gång då.

Jag har funderat på att införskaffa en sån där jordborr för att slippa gräva. Så kan man kompostera direkt i marken istället. Det är ju ett enklare alternativ till djupbädd.
kan själv

Bo

Att anlägga djupbädd
« Svar #7 skrivet: 15 aug-06 kl 18:52 »
kan motiveras av insikten att de odlade växternas rötter behöver såväl luft som fukt och näring. De kan bara utnyttja näringen i den region där allt finns samtidigt.

Gräver man ner gödsel och kompost på ett djup där det inte finns luft, blir det metanutveckling.

Suresh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 aug-06 kl 19:04 »
På Irland lärde jag mig ett annorlunda sätt att odla potäter.

De lade bara potäterna på backen och öste på med jord från fårorna emellan raderna tills det blev en präktig hög över varje potät.

Åker man på irlänska landsbygden kan man ibland se ängarna  gå i vågor, som ett stormigt hav. Troligtvis har de odlat potatis på det sättet där under många år och sedan låtit det växa igen för att bli betesmark.
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 19:13 av Suresh »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 16 aug-06 kl 11:35 »
Linnea-maria
John Seymour skriver att han inte gräver om djupsängen varje år, utan luckrar upp den med spade eller grep. Tydligen ska maskarna hålla jorden under tillräckligt lucker. Bara en tanke alltså...  ;)

Såg förresten en minnestext om John på nätet häromdagen, vilket nog betyder att chansen att få byta ett par ord med honom inte längre finns. Skulle kanske skrivit att "John Seymour skrev att... Önskar bara att någon uppdaterade hans fina bok om trädgården och fixade så att man faktiskt kunde äga ett exemplar av boken.  

Vitis
Philippe Plöninge, Den goda jorden
Åke Truedsson, Trädgårdslandet

Har googlat på bägge ovanstående men inte kunnat avgöra om det finns info om djupsängar i dem. Vet du mer?

Odlingstunnlar i plast är ett alternativ jag inte tänkt på. Men hur blir det med rensningsarbetet? Miniväxthusen kan man palla upp med tegelstenar eller plankbitar. Måste man plocka bort hela tunneln för att rensa eller kan man tänka sig miniväxthus och tunnel i nå'n sorts skön förening? En lyftram underst, typ?

ChristinaR
Ska definitivt betänka det där med bredden. Jag är över en och åttio och långarmad, men det kanske inte bara är jag som ska jobba med djupsängarna. Bra tänkt, tackar för det.  :D

Är det förresten någon som odlar med djupsäng/djupbädd i Västerbotten (med omnejd)? Jag gör gärna ett litet besök...  :-[
vattuvargs.blogspot.se

Johan1

« Svar #10 skrivet: 16 aug-06 kl 13:09 »
Jag har ,den goda jorden (boken och bra jord :) och i den står det lite om dubbelgrävning men även om något som plönninge kallar varmsäng ungefär som en varmbänk men utan glas (han skriver att man kan bygga ett tält över och täcka med väv eller plast)

I åke truedssons bok står det om djupsäng i början av boken, eftersom han har sina odlingar på en villatomt så odlar han allt i djupsäng för att kunna få maximal skörd.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 18 aug-06 kl 22:42 »
Fick tag i Truedssons bok på biblioteket och plöjer som bäst igenom den... Informationen är lite knapphändig, men ska nog räcka.

Planerar att köpa en bättre trädgårdsgrep än den jag har (som är för kort och tung för min krokiga rygg). Funderar på Fiskars ergonomiska. Är den bra eller finns något bättre som jag inte känner till?

(Tur att man får tips genom forum och böcker innan man köper. Hade tänkt köpa spade istället för grep. Man lär sig, även om det går långsamt.)
vattuvargs.blogspot.se

Suresh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 aug-06 kl 10:02 »
Här en bild på min egen djupbäddsodling modell potager, där bäddar och mellanliggande stenbeläggning syns ganska bra

« Senast ändrad: 24 aug-06 kl 10:03 av Suresh »

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 aug-06 kl 12:42 »
Vattuvarg : "Den goda jorden" är mycket bra och beskriver inte bara hur man anlägger djupbäddar utan handlar om grönsaksjord i största allmänhet.

Tycker inte det är speciellt svårt att jobba i tunnlarna, bågarna står där hela tiden nerkörda i marken och odlingsväven är lätt att lyfta av. Jag har rullat in träläkt i kanterna på väven så den är lätt att lyfta och ligger stadigt i övrigt.

Så här ser min bäddar ut. Jag har byggt sargar av plank, 20-30cm höga, för att hålla jorden på plats och få det hela prydligt + att jag vill kunna klippa gräset mellan då och då.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 24 aug-06 kl 13:55 »
"Den goda jorden" är på väg åt mitt håll, tack vare biblioteket, men det tar ännu ett tag.

Funderar på att anlägga utan plank, som Suresh, men tänkte ha tunnlar. Vill ha allt ur vägen när jag jobbar så jag tänkte bygga miniväxthustunnlar, liksom.

Tänkte bygga ramar med handtag där bågarna och odlingsväven sitter fast permanent. När jag sedan ska arbeta med bädden så kan man palla upp ramtunneln, som Seymour beskriver, eller lyfta bort den helt. (Är beskrivningen begriplig?)

Är imponerad av era djupsängar, det är jag.
vattuvargs.blogspot.se

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 24 aug-06 kl 14:07 »
Ja, din förklaring är helt begriplig. Jag funderade på en liknande lösning och kommer evt. att bygga nåt liknande till våren av träläkt som en ram, med böjda elrör och fiberduk eller byggplast över till nån/några av bäddarna.

Jag blir tokig av de land som inte har kanter, tycker att jorden lätt flyter iväg eller rasar ner när man vattnar eller rensar ogräs ... kanska har jag inte rätt teknik helt enkelt ... men kommer definitivt att bygga mer ramar nästa säsong.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #16 skrivet: 24 aug-06 kl 14:17 »
jag jag ska helt klart spika ihop ramar till mina bäddar. Jag har problem med att revsmörblomman vill invadera landen. Mellan sängarna tänker jag lägga markduk och bark(eller något annat så jag slipper rensa där också).

Jaghar tyvärr ingen bild att visa (ska skaffa digitalkamera). Det är andra året jag odlar grönsaker där. Bönor rotsaker och potatis är jättefina i år, kålen har jag misslyckats med pga av ohyra.

Jag anpassar arbetet med jorden beroende på vad som ska växa där. Ska jag ha morötter brukar jag vara lite petigare med att luckra med grep och så plockar jag ur all  sten jag hittar.

kan själv

Suresh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 aug-06 kl 21:42 »
Jag har löst rasrisken med stenplattor,  kantväxter och små vallar i bäddarna mot vattenavrinnig.

Funkar ganska bra
« Senast ändrad: 28 aug-06 kl 21:42 av Suresh »

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 28 aug-06 kl 21:55 »
Jag har löst rasrisken med stenplattor,  kantväxter och små vallar i bäddarna mot vattenavrinnig.

Funkar ganska bra

Nu minns jag att du berättade om ärtorna som växte på kanterna, det sparar ju onekligen en del brädor också. Blev det nån grön ärtsoppa av dem förresten ?

Men jag som gillar att kunna klippa gräset mellan bäddarna fortsätter nog med trälådorna. Plattor = myrodling här.  :-\ Gräsklippet används också som täckning i bäddarna i den mån jag orkar räfsa ihop det.

Suresh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 aug-06 kl 03:12 »
Nu minns jag att du berättade om ärtorna som växte på kanterna, det sparar ju onekligen en del brädor också. Blev det nån grön ärtsoppa av dem förresten ?

Men jag som gillar att kunna klippa gräset mellan bäddarna fortsätter nog med trälådorna. Plattor = myrodling här.  :-\ Gräsklippet används också som täckning i bäddarna i den mån jag orkar räfsa ihop det.

Det är olika vad som passar vem. För mig passar det med sten, eftersom jag är lat vad gäller klippning och rensning -och har näst intill oändliga mängder gratis marksten.

Grön ärtsoppa... . nej. De låg för länge och så försvann det gröna ur dem. Men mycket frön till nästa år fick jag.

Plus att det nart är dags för brytärten.

PS.  Odling på manligt vis:

Om du inte orkar ordna med att sätta kantväxt (ärtor kan bli ganska spretiga och behöva mycket stöd), låt bara ogräset sitta kvar. Favoriten är rölleka. Binder vallen mycket hårt.
« Senast ändrad: 29 aug-06 kl 05:39 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser