Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smide - Utrustning sökes..  (läst 4616 gånger)

Ratatosk

• Uppland
Smide - Utrustning sökes..
« skrivet: 29 maj-11 kl 19:19 »
Hej, försöker hitta begagnad utrustning för att börja smida. Städ, fältässja, verktyg osv... Vart kan man hitta det till överkomligt pris..? Är det någon som har tips?

Cederqvist

• Gotland
SV: Smide - Utrustning sökes..
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 21:50 »
blocket, skroten, fyndlador.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 12 jun-11 kl 17:31 »
En bit järnvägsräls blir ett utmärkt städ att börja med. Sedan behöver man en liten slägga och en tång. Ässja är inte supersvårt att bygga, inte bälg heller. Sedan smider man helt enkelt de verktyg man behöver. ( Och samlar på sig sådana verktyg som av en slump kommer i ens väg och som man köper till ett vettigt pris...)

Jag hittade tex ett sparrhorn på loppis för några år sedan och betalade 15:- för det. Ni kan väl föreställa er min smidesintresserades sambos glada min när jag kom hem och räckte fram det.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 16:51 »
De brukar ha billiga städ på blocket. Om kanterna på bnanan är alldeles för sönderslagna kan man värma upp städet med blåslampa till 150 eller 200 grader och svetsa på kanterna med hårdsvetselektrod och slipa med vinkelslipmaskin. Det förutsätter ju att man har en stor likströmssvets förståss.
Jag gjorde så med mitt städ och resultatet duger bra för hobbybruk.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 nov-11 kl 22:36 »
Åk runt till alla bönder du ser ock fråga om de har något till övers, ofta står det saker ute i skogskanterna eller i lador som deras förfäder haft...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Kogubben

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 12:21 »
Kolla denna:http://www.ps.nu/auktion/avveckling-perssons-mekaniska-vaxjo/.
På torsdag säljer man en gammal smidesverkstad med åtskilliga fynd. 8)
Kogubben

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
torbjorn, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser