Förr i tiden behövde man inte tänka så mycket. Man köpte en telefon och så höll den. Nu måste man gå på specialtelefoner om man vill att de ska hålla nåt, och vad kostar det? Mycket lönsammare att övertala folk att massa blajblaj är bra, och så måste man köpa en ny varje halvår för att den har blivit omodern eller har gått sönder pga. allt krimskrams.
Tacka vet jag min 10 år gamla nokia 3210 som blev lite krasslig för några månader sen. Tack och lov hade jag en likadan fast mycket mindre använd liggandes. Vad jag ska ta mig till när den lägger av vet jag inte, får satsa på att den också håller i 10 år...
Med tanke på åldern på mina telefoner köpte jag en ny i reserv, den enklaste nokiatelefonen, men den dog efter ett år trots att jag knappt använde den ens!
Försökte få en ny på garantin men de hävdade att det var batteriet det var fel på, och det omfattades inte av garantin.

Nokia är inte vad det var.
Telefon som kan ringas med, skicka SMS och ställa väckarklocka, och som håller i 10 år, finns det?
Inga massa appar, android, ficklampa, färgdisplay, tochscreen, bluetooth, kamera, wap wep, dapp, dipp och tjotahej som bara gör dom dyra och ömtåliga!
För den som har trasiga appleprylar utan garanti rekomenderar jag varmt ifixit.com <--- EDIT: de har visst med andra märken där också, dock inte nokia.