Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genmodifierade fröer som inte kan få fungerande fröer?  (läst 21104 gånger)

Jan lindgren

SV: Genmodifierade fröer som inte kan få fungerande fröer?
« Svar #60 skrivet: 27 aug-11 kl 16:30 »
Hej!
Ett litet exempel på vad jag skulle vilja ha för växt utan frö.
Vi har pressat saft av rosenkvitten. Man bör vara försiktig när man krossar frukten så att inte kärnorna går sönder, vilket kan ge sämre smak på fruktsaften. Saftutbytet skulle bli större om vi kunde krossa frukten mera. Vi vill inte använda enzymer för att optimera saftmängden. Om någon kunde framställa en rosenkvitten utan fröer tex en triploid variant så vore det bra för självhushållare och småföretagare.
( Rosenkvitten är diploid med 2n=34 )
MVH
Jan

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #61 skrivet: 27 aug-11 kl 17:59 »
Tack för att du återför diskussionen till praktisk odling, Jan. Det du skriver ligger ju även i närheten av trådens ämne.
« Senast ändrad: 27 aug-11 kl 18:01 av Anders Skarlind »

christelle

• Blekinge
« Svar #62 skrivet: 27 aug-11 kl 18:05 »
Hej!
Ett litet exempel på vad jag skulle vilja ha för växt utan frö.
Vi har pressat saft av rosenkvitten. Man bör vara försiktig när man krossar frukten så att inte kärnorna går sönder, vilket kan ge sämre smak på fruktsaften. Saftutbytet skulle bli större om vi kunde krossa frukten mera. Vi vill inte använda enzymer för att optimera saftmängden. Om någon kunde framställa en rosenkvitten utan fröer tex en triploid variant så vore det bra för självhushållare och småföretagare.
( Rosenkvitten är diploid med 2n=34 )
MVH
Jan
Har pressat äpplen idag och det hade varit attans bra med nån bra sort utan kärnhus och kärnor - fast det kanske redan finns?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #63 skrivet: 27 aug-11 kl 18:26 »
Har pressat äpplen idag och det hade varit attans bra med nån bra sort utan kärnhus och kärnor - fast det kanske redan finns?

Det finns nåt som kallas äppelrivare eller liknande namn. Den har en roterande vals som river äpplena på sånt sätt att kärnhusen blir kvar orivna. Jag har sett en i aktion och den var effektiv. Sen pressar man de rivna äpplena. Jag fick några intressanta träffar när jag sökte på äppelrivare. De handlade om självbyggen snarare än färdiga maskiner som kan köpas, vilket väl passar bra på alternativ.nu:
(Dock tror jag att de finns att köpa också.)

http://bernhardson.web.surftown.se/projektcider.html

http://www.ukcider.co.uk/wiki/index.php/Homemade_Scratter

Jan lindgren

« Svar #64 skrivet: 27 aug-11 kl 20:21 »
Hej!
Triploida äpplen utan kärnor finns redan. Tyvärr har jag inte mina pomologier hemma så jag kan inte ge något exempel. Vill du försöka göra egna triploida äpplen så kan du använda den tetraploida sorten Alfa 68 som förälder.
MVH
Jan

christelle

• Blekinge
« Svar #65 skrivet: 27 aug-11 kl 20:33 »
Hej!
Triploida äpplen utan kärnor finns redan. Tyvärr har jag inte mina pomologier hemma så jag kan inte ge något exempel. Vill du försöka göra egna triploida äpplen så kan du använda den tetraploida sorten Alfa 68 som förälder.
MVH
Jan
Jag fattar inget av detta :-[ ...kan man köpa ett träd som ger äpplen utan kärnor?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser