Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VEGETARISK KATT MAT  (läst 25138 gånger)

12342345

• Gäst
SV: VEGETARISK KATT MAT
« Svar #40 skrivet: 25 maj-11 kl 16:00 »
Dom beundrar dig verkligen om du fångar möss till dom! Du får varmare blickar än om du fäller största, värsta älgoxen!

I vintras körde bilen framför mig över en hare som inte dog (och han fortsatte köra) >:( Så jag slog ihjäl den, tog hem den och sprättade upp den till mina utekissar. Gissa om dom älskar mig efter det  ;D

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #41 skrivet: 25 maj-11 kl 16:05 »
I vintras körde bilen framför mig över en hare som inte dog (och han fortsatte köra) >:( Så jag slog ihjäl den, tog hem den och sprättade upp den till mina utekissar. Gissa om dom älskar mig efter det  ;D

;D
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

christelle

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 25 maj-11 kl 16:08 »
Hejsan.
Jag har läst runt en el del på internet om vegetarisk mat till katter. Jag har förstått att många upprörs över detta och har även satt mig in i skälen till att faktiskt ge det.
Nu undrar jag om det finns någon som har stor kunskap och erfarenhet av vegetarisk kattmat. Jag är inte så intresserad över arga kommentarer om att det inte går - SÅ SKIPPA DETTA. Jag undrar istället Hur ska man göra Så att det kan gå?
Om jag ger Ami cat till min katt, vad kan man vara lämpligt att KOMPLETERA med om denna föda inte visar sig räcka. Är det t ex bra att ge ägggula eller youghurt, eller är detta bara onödigt - ersätter detta ändå inte det som finns i kött??? Om man ska ge en animalisk produkt, vilken kan vara ett bra etiskt alternativ, t ex när det gäller fisk och räkdjur?? Har dock förstått att fisk inte en så bra kattföda p g a allergi.
Sådana här frågor söker jag svar på!!!!

Mvh Johanna
Eftersom katten är i grunden ett rovdjur så behöver den kanske ha en viss köttdiet.  ??? Har sett på många honor genom åren att när de fått ungar så vill de ha nyfångat byte att äta och jag tycker nog att den bästa jägaren är en hona som dias.
Våra domesticerade katter ges nog ofta inte ens en chans att försvinna iväg när de har småttingar för att förse sig med rått  ;D kött.

Det kan ju vara ett etiskt dilemma när man inte själv äter kött att ge det till katterna - kanske man kan kompromissa - katten behöver kanske inte ha köttmat till varenda måltid  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #43 skrivet: 25 maj-11 kl 16:18 »
Jag visste de  ;D Katter är all ätare ( och ska så vara  ;) ) ser att flera konstaterat detta och kastrerade hon katter är dom absolut de bästa jägarna.
   Tycker Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

johannalainen

« Svar #44 skrivet: 25 maj-11 kl 16:30 »
Oj det var många svar!
Dessa frågor söker jag fortfarande svar på:

Har du erfarenhet av det vegetariska kattfodret AMI CAT som är berikat med taurin etc.
Vad kan vara lämpligt att kombinera Ami cat med, om dess näringsvärden inte täcker kattens behov. Tål katter egentligen räkor eller fisk, om detta verkar råda olika åsikter. Ägg? Finns det någon knskap, inte bara tyckande?

Nedan följer lite mer bakgrund till mina frågor. Jag är alltså inte intresserad av en diskussion kring min värdegrund, utan söker svar på mina frågor. Dock kan det vara intressant att höra hur jag resonerar och varför jag då ställer mina frågor. Ta gärna lite tid på er att läsa, istället för att direkt bli arga. Har märkt att detta ämne föder många starka känslor. Det fina är ju att vi alla i alla fall vill katternas bästa och försöker hitta sätt att ge de ett värdigt och kärleksfullt liv!

Jag tänkte inte skaffa en katt för att ha som husdjur, utan ta hand om katt som saknar hem.

Angående detta med naturlig föda. För mig finns inga etiska hinder i att ge syntetiskt framtagna näringsämnen. Den flesta kattmatten är nog inte så naturlig som den är idag, dessutom innehåller den djur som katter inte i naturligt tillstånd äter eller jagar. Det finns 10000 hemlösa katter, katter bor inne i lägenheter, katter kastreras, katter behåller kattungebeteenden när de bor med människor etc etc. Är detta naturligt? Vad är naturligt för människor? Att bo i lägenhet, vid bilvägar, leka pengasamhälle. Eller är det naturliga att vara helt självförsörjande? Lever alla andra då ett onaturligt liv? Detta är ju en extremt komplex diskussion och bottnar snarare i en kulturell eller känslomässig tyckande än en objektiv vetenskap. Eller hur? Jag tror inte själv på ett naturligt urtillstånd och därför är den diskussionen inte så viktig för mig. Jag tänker att det är bra om jag kan minimera lidande så mycket som är möjligt. Kan jag själv överleva på vegankost istället för kött så sparar jag på miljön och i slutändan och direkt på många kännande varelsers liv. Om katter kan leva på en delvis vegetarisk kost så tycker jag det vore fantastiskt! Katter är stora miljöbovar i vårt samhälle p ga sin kost, kattsand osv.
Om någon tvivlar på att jag vill kattens bästa , så är det just därför jag söker kunskap - för att jag vill hitta kunskap om det överhuvudtaget är möjligt att ge en vegetarisk ELLER delvis vegetarisk kost till en katt. AMI Cat är ett torrfoder för katter som ska vara fullvärdigt.

Etik är svårt att diskutera. För mig som buddhist försöker jag minimera lidande. Om vegankost inebar för min egen del att mitt liv förkortas med tio år så är detta helt ok. Jagser inget självändamål i att leva tio år extra om detta innebär att jag göär det på någon annans bekostnad. Detta är inget som denna diskussion behöver kretsa kring, mer en förklaring till varför jag ställer de frågor jag ställer och mest är jag ute efter att få svar på mina frågor!
Hjärtliga hälsningar Johanna

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #45 skrivet: 25 maj-11 kl 16:42 »
Katter är ökendjur från början så fisk och räkor räknas kanske inte direkt som naturlig föda. Däremot behöver de vatten och får i sig den genom blötmaten. Många katter som är hänvisade till enbart torrfoder får problem med njursten. Mina katter vägrar konsekvent att dricka vatten ur skål inne däremot funkar vatten ur golvbrunnen i duschen utmärkt samt dikena ute ::)
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Suresh

• -
« Svar #46 skrivet: 25 maj-11 kl 16:43 »
Det måste ju ändå vara ironi ? du är ju likt förbenat besudlad  som du säger bara genom att köpa torrfoder med kött inne håll.

Förpackningen betyder mycket. Ju hårdare bearbetat, desto mindre kvar av den ursprungliga köttigheten. Fläskfilè kan vara rätt OK om det är sönderstekt till förkolningens gräns.

Anemona

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 25 maj-11 kl 16:52 »
Katten är ett rovdjur oavsett vem som har hand om dem, och jagar sitt byte om den har möjlighet, deras behov är köttprotein och de näringsämnen som finns i kött. Skaldjur tål de dåligt, däremot fisk och äggula.

Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

sisel

• Småland
« Svar #48 skrivet: 25 maj-11 kl 16:55 »
Hej johannalainen,

Jag tycker det var intressant att läsa dina motiv för att ge katten vegetarisk mat och jag förstår också att du i första hand är intresserad av information om det alternativet.
Jag är själv vegetarian sedan mer än 20 år (av etiska skäl) men när det gäller mina katter försöker jag tvärtom ge dem så köttbaserat foder som möjligt. Jag känner inte till AMI CAT, men jag är generellt skeptisk till torrfoder eftersom katter har dåligt utvecklad törstreflex. 70% av vätskeintaget hos en ökenkatt (felis libica, som tamkatten härstammar från) kommer från bytesdjur.
Om man ska jämföra innehåll mellan olika slags foder tror jag det är viktigt att tänka på att ex.vis proteinhalten kan vara densamma, men kattens förmåga att ta upp vegetabiliskt resp animaliskt protein skiljer sig markant.
Googla gärna på Lisa A Pierson - en veterinär som är duktig på katter och kattmat.

Suresh

• -
« Svar #49 skrivet: 25 maj-11 kl 16:55 »
Bildbevis nr 2:

Efter att ha ratat både torrfodret och de bortpillade köttbitarna i tomatsåsen går Hugo och MAtilda loss på långfilen

fauve

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 maj-11 kl 16:58 »
Menar du seriöst att eftersom dina katter lapar i sig tomatsås och fil så är det = katter mår bra av att inte äta kött  ???

Suresh

• -
« Svar #51 skrivet: 25 maj-11 kl 16:59 »
Menar du seriöst att eftersom dina katter lapar i sig tomatsås och fil så är det = katter mår bra av att inte äta kött  ???

Mina katter äter kött. Torrfoder och egenfångade byten. Men de föredrar annat.
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 17:04 av Freewheelin' Franklin »

Suresh

• -
« Svar #52 skrivet: 25 maj-11 kl 17:10 »
Torrfoder tar hårt på njurarna...

Har man sån motvilja mot hantering av kött kan man ju överväga det innan man skaffar katt, om man nu är sådan djurvän...För kattens skull, menar jag..

Det jag har hört av min främsta kunskapskälla på området, Zoobutiokägaren och Royal Canin-ombudet i Kungälv är det snarast det motsatta. Torrfoder med hög proteinhalt är skonsamt för djuret eftersom de inte behöver skita lika mycket som om de äter kladdmat, vilket i stort sett är samma sak som uppblött torrfoder. Fisk och skaldjur är sämre än nöt och fågel pga fel sammansättning av salter.

Nu finns ju även möjligheten att ge katten oxfilè, gåslever och lärktungor och se hur hon reagerar på det, men det överlåter jag åt andra att pröva.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #53 skrivet: 25 maj-11 kl 17:11 »
Jag såg att någon skrivit tidigare att katter är allätare. Det är de inte. Hundar och människor är det men katter måste ha kött (näringsämnena som finns i kött) medan en hund faktiskt skulle kunna vara vegetarian.

En viss del grönsaker eller motsvarande får en katt som äter bytesdjur i sig genom att äta även maginnehållet, det är också viktigt för dem.

Det finns torrfoder och så finns det torrfoder. En del är bättre, en del sämre. Ingen är nog riktigt bra.

Har man katter som inte vill dricka vatten så bra kan man testa att sätta ut vattenskålar på fler ställen, de brukar inte gilla att ha sitt vatten på samma ställe som de äter.

Och antalet hemlösa katter är närmare 100 000 än 10 000... Hjälper man en av de katterna gör man en mycket god gärning. En sådan katt lider säkert av näringsbrist om den inte suttit på katthem en längre tid och fått upp hullet och då är nog en fullvärdig kost ännu viktigare kan jag tänka mig.

Jag har ingen erfarenhet av ami cat, jag har aldrig ens funderat på att ge mina katter vegetarisk mat, inte ens under de åren jag själv var vegetarian.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #54 skrivet: 25 maj-11 kl 17:18 »
Ja, min gamle katt (han var inte gammal, utan stor o fin) fick lätt njursten, av torrfoder (bl.a Iams, som skulle vara det ultimata på den tiden) och enligt vet. var det inte bra med enbart torrfoder, ok som komplement om man var iväg kortare turer, men inte som huvudföda..och sedan beror det ju på vad som egentligen finns i de där fodren egentligen.....)

Det är viktigt med en varierad kost med högt näringsinnehåll, och jag anser ju att har man djur ska man ge dem det bästa man kan, utifrån DERAS behov. Kött, köttfärs, inälvsmat om de tål/ gillar det, fisk (ytterst sparsamt med skaldjur, enbart som smakbit "godis" ) äggula, smör, ev grädde (utspätt med vatten). Om de jagar ute, viktigt att avmaska då och då.

Avmaskningen är inget problem, men inne äter de ju inget annat än torrfoder och då bara vissa sorter samt avokado. Resten av maten är total bortkastad på dem.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anemona

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 25 maj-11 kl 17:23 »
Det jag har hört av min främsta kunskapskälla på området, Zoobutiokägaren och Royal Canin-ombudet i Kungälv är det snarast det motsatta. Torrfoder med hög proteinhalt är skonsamt för djuret eftersom de inte behöver skita lika mycket som om de äter kladdmat, vilket i stort sett är samma sak som uppblött torrfoder. Fisk och skaldjur är sämre än nöt och fågel pga fel sammansättning av salter.

Nu finns ju även möjligheten att ge katten oxfilè, gåslever och lärktungor och se hur hon reagerar på det, men det överlåter jag åt andra att pröva.

Torrfoder har olika kvalitéer och sammansättningar, men är inte lämpat som huvudföda....! Burkmat är också av olika kvalitéer och får läsas på ordentligt..

Lämpligast är naturell föda, jagad och/ eller att man ger rått kött/ fisk

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #56 skrivet: 25 maj-11 kl 17:25 »
Torrfoder har olika kvalitéer och sammansättningar, men är inte lämpat som huvudföda....! Burkmat är också av olika kvalitéer och får läsas på ordentligt..

Kan du komma hem till oss och förklara detta för våra katter?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anemona

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 25 maj-11 kl 17:25 »
Avmaskningen är inget problem, men inne äter de ju inget annat än torrfoder och då bara vissa sorter samt avokado. Resten av maten är total bortkastad på dem.

???? Är det mig du citerar???

Ja, nu ser jag. Om de jagar/ äter ut kan ju torrfoder och avocado vara ett komplement, det var som HUVUDföda torrfoder är otillräckligt/ olämpligt.
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 17:37 av Anemona »

Suresh

• -
« Svar #58 skrivet: 25 maj-11 kl 17:28 »

Den huvudfödan får de skaffa på egen hand.

Men kvaliteten på torrfodret är viktig har jag hört sägas. Högt proteininnehåll skall det vara och lite "aska".

Anemona

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 25 maj-11 kl 17:31 »
Kan du komma hem till oss och förklara detta för våra katter?

De gillar kanske torrfoder och det funkar ju till en viss gräns. Men på sikt kan det ge besvär/ skador på njurarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser