Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VEGETARISK KATT MAT  (läst 25135 gånger)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: VEGETARISK KATT MAT
« Svar #20 skrivet: 24 maj-11 kl 19:09 »
+ 1000

Nu förstår jag inte, vad menar du?  ???

pyromanen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 maj-11 kl 19:37 »
Tycker Ulrics förslag är mycket klokt. Är man motståndare till animalisk föda, så välj inte att skaffa rovdjur.

Suresh

• -
« Svar #22 skrivet: 25 maj-11 kl 14:35 »
Bildbevis 1: Katterna föredrar tomatsås framför köttbaserat torrfoder. Undrar vad det är som lockar.

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 maj-11 kl 14:42 »
Bildbevis 1: Katterna föredrar tomatsås framför köttbaserat torrfoder. Undrar vad det är som lockar.
fejkat  :) men var för köper du då torr foder om dom inte vill ha  prova med köttfärs  om du inte är är snåler förstås. ;) o:)

Suresh

• -
« Svar #24 skrivet: 25 maj-11 kl 14:47 »
fejkat  :) men var för köper du då torr foder om dom inte vill ha  prova med köttfärs  om du inte är är snåler förstås. ;) o:)

Fejkat?

De får inget annat kött än torrfoder, någonsin. För det första vill jag inte betala för vatten, för det andra tål jag inte lukten.
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 14:49 av Freewheelin' Franklin »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #25 skrivet: 25 maj-11 kl 14:49 »
Fejkat?

De får inget annat kött än torrfoder, någonsin.

Förutom när de får tomatsås då... eller hur var det? ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 25 maj-11 kl 14:56 »
Fejkat?

De får inget annat kött än torrfoder, någonsin.
Nä det är väll det som är felet  dom har väll tröttna  på den ensidiga kosten  så då får det bli lite tomat i stället det smakar ju en aning salt. Fejket ja  bara lite ironi du kan ju ha  redigera bilden  ;)

Suresh

• -
« Svar #27 skrivet: 25 maj-11 kl 14:57 »
Förutom när de får tomatsås då... eller hur var det? ;)

Jag vet inte om tomatsåsen innehåller något kött. Just den här kommer från en ravioliburk som har små, små köttbitar i sig. De lämnar de, men slickar dem rena från all sås. Samma sak med vita bönor - all sås uppslickad med bönorna lämnade.

En annan höjdare är långfil. De kan höra skillnad på om jag öppnar en långfilförpackning eller någon annan pappersförpackning. Otroligt.

De får långfil varje vecka. Bland annat är det enklaste sättet att få i Matilda hennes p-piller.

Suresh

• -
« Svar #28 skrivet: 25 maj-11 kl 14:59 »
Nä det är väll det som är felet  dom har väll tröttna  på den ensidiga kosten  så då får det bli lite tomat i stället det smakar ju en aning salt. Fejket ja  bara lite ironi du kan ju ha  redigera bilden  ;)

Ibland kan verkligheten vara svår att ta. Hur många gånger har man inte utropat - de där kan inte vara äkta!

Förutom det jag ger dem kryddar de sin tillvaro med en mängd fåglar och gnagare, så de har nog den variation de behöver. Salt var dock en möjlig förklaring till vad det är förutom tomat som lockar.
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 15:01 av Freewheelin' Franklin »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 25 maj-11 kl 15:06 »
*hoppar in i diskusionen*

Jag har 5 katter nu i olika åldrar alla med väldigt olika bakgrund o olika behov . Alla jagar sin egen föda även den kisses som bodde i lägenhet i sian första 7 år i livet .
Men när dom kommer in och hälsar på oss människor då kan en kanelbulle slinka ner en älskar havrebollar en annan kokt potatis en ska alltid ta några slickar ur min vaniljlatte fast jag anser att det inte är nyttigt med kissar alls .
Så katter precis som fol vill ju ha en liten godsak ibland fast det inte är nyttigt för dom och så länge deras huvudföda är smådjur så tycker jag att det är okej om dom käkar chipps med mej framför Greys Anatomi i kväll  ;D

Men nej en katt kan inte leva på veg mat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 25 maj-11 kl 15:10 »
Katter är ju rovdjur/ köttätare....varför gå emot naturen? Tror inte katter skulle må bra av vegetarisk kost....
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

pålle

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 maj-11 kl 15:20 »
Ibland kan verkligheten vara svår att ta. Hur många gånger har man inte utropat - de där kan inte vara äkta!

Förutom det jag ger dem kryddar de sin tillvaro med en mängd fåglar och gnagare, så de har nog den variation de behöver. Salt var dock en möjlig förklaring till vad det är förutom tomat som lockar.
Hur som haver  det blir nog bra  skämtet gick ju inte hem i var fall .   

Suresh

• -
« Svar #32 skrivet: 25 maj-11 kl 15:25 »
Katter är ju rovdjur/ köttätare....varför gå emot naturen? Tror inte katter skulle må bra av vegetarisk kost....

Kanske därför att man inte vill besudla sina händer med köttprodukter. Torrfoder är därför en bra kompromiss. De innehåller alla näringsämnen katten behöver.

fauve

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 maj-11 kl 15:26 »

Mina katter äter gurka, majs, sallad, tomater + en massa annat förutom kattmat, kött och vad än de fångar ute (möss, sorkar, småfåglar, ekorrar, små salamandrar osv) Men det innebär ju inte att katter mår bra av att äta enbart vegetariskt, för de gör de inte.

Säger som andra: vem skulle ens komma på tanken att ge en herbivor enbart animalisk föda  ??? Svar ingen, eftersom det inser alla att det inte skulle falla väl ut för djurets skull..

fauve

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 maj-11 kl 15:28 »
Kanske därför att man inte vill besudla sina händer med köttprodukter.

Det är enkelt avhjälpt: Plast/latexhandskar..  8)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 25 maj-11 kl 15:28 »
Vår ena katt äter helst avocado och annars torrfoder. Båda katter ratar blötfoder och kattgodis. Sedan gillar de (när de är på landet) ekorrar, möss, harar, grodor, dagmaskar, getingar, huggorm, kråkor och annat som rör sig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anemona

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 25 maj-11 kl 15:28 »
Kanske därför att man inte vill besudla sina händer med köttprodukter. Torrfoder är därför en bra kompromiss. De innehåller alla näringsämnen katten behöver.

Torrfoder tar hårt på njurarna...

Har man sån motvilja mot hantering av kött kan man ju överväga det innan man skaffar katt, om man nu är sådan djurvän...För kattens skull, menar jag..
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

pålle

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 maj-11 kl 15:35 »
Det måste ju ändå vara ironi ? du är ju likt förbenat besudlad  som du säger bara genom att köpa torrfoder med kött inne håll.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 25 maj-11 kl 15:42 »
Torrfoder tar hårt på njurarna...

Gör det? Mina katter äter inte slaktavfall och blötfoder så vi har inte så mycket val.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anemona

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 25 maj-11 kl 15:52 »
Gör det? Mina katter äter inte slaktavfall och blötfoder så vi har inte så mycket val.

Ja, min gamle katt (han var inte gammal, utan stor o fin) fick lätt njursten, av torrfoder (bl.a Iams, som skulle vara det ultimata på den tiden) och enligt vet. var det inte bra med enbart torrfoder, ok som komplement om man var iväg kortare turer, men inte som huvudföda..och sedan beror det ju på vad som egentligen finns i de där fodren egentligen.....)

Det är viktigt med en varierad kost med högt näringsinnehåll, och jag anser ju att har man djur ska man ge dem det bästa man kan, utifrån DERAS behov. Kött, köttfärs, inälvsmat om de tål/ gillar det, fisk (ytterst sparsamt med skaldjur, enbart som smakbit "godis" ) äggula, smör, ev grädde (utspätt med vatten). Om de jagar ute, viktigt att avmaska då och då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser