Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckare  (läst 5856 gånger)

Pussgurkan

• Gäst
Äggkläckare
« skrivet: 11 aug-06 kl 16:01 »
Hejsan :D  idag  var jag och hämtade min nya äggkläckningsmaskin på posten..  Ska bli kul att komma  igång med min nya hobby på allvar :) .. Just nu så  tycker jag bara den står och blinkar.. hoppas jag förstår mig på den snart...

Pussgurkan

• Gäst
Äggkläckare
« Svar #1 skrivet: 11 aug-06 kl 20:16 »
Nu har jag hittat knappen som reglerar tempraturen.. Har en termometer som går upp till 100 F .. har läst lite här i andra inlägg och det ska tydligen motsvara 37,8 grader C ..  men sen har andra 37,2.. vad är igentligen att rekomendera?  Läste i instruktionsboken att man ska vända äggen två ggr om dagen..  är detta för lite ? tack på förhand /Emelie  :)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Äggkläckare
« Svar #2 skrivet: 11 aug-06 kl 23:25 »
Hej Pussgurkan!

Angående vändning av äggen, så är att föredra att du vänder fler gånger än 2/dag. En höna vänder ju massor av gånger...

Morgon, middag, kväll och natt gjorde jag den gång jag maskinkläckte - med gott resultat.

Jag önskar dig lycka till med din nya äggkläckare!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Camilla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 aug-06 kl 16:36 »
Hej,
Vi har också precis skaffat en äggkläckningsmaskin. Ivriga att sätta igång började vi dock lägga i ägg redan första dagen och fortsatte sedan med att lägga in de dagliga fyra äggen varje dag. Läste nyss att det är smidigare att starta alla ägg på samma gäng eftersom det är svårt att senare ha nykläckta kycklingar bland de som är några dagar gamla på grund av att de äldre kan trampa ihjäl de yngre.

Camilla

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 aug-06 kl 22:27 »
För att kunna lägga i ägg varje dag krävs en kläckare med både ruvare och kläckare separat. Alltså en dyr apparat i regel. De "vanliga" kläckarna fungerar ju så att alla kläcks på en gång. Man kan nämligen inte höja fuktigheten när de första kläcks för då dränker man de som ska kläckas senare.
Kycklingar som det bara skiljer några dagar på trampar inte ihjäl varann.
Jag har aldrig vänt mina ägg mer än 2 gånger om dagen och jag har bra kläckresultat.

Archibald

« Svar #5 skrivet: 13 aug-06 kl 12:11 »
Ni som har skaffat kläckare, vad är det för modeller?

Pussgurkan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 aug-06 kl 12:24 »
 Hejsan! Nu har jag kommit i gång med min äggkläckare.. vänder äggen tre gånger om dagen. Är fortfarande lite funderasam över vad den absolut bästa tempraturen är.. försöker hålla kläckaren mellan 37,2 - 37,8 Hur mycket nytta/skada gör igentligen den här skillnaden? Kläckaren jag köpte är en Novital Covatutto 16 beställd från Högberga (Läste faktiskt ditt tidigare inlägg Archibald om kläckare från Högberga så jag beställde en därifrån) , tyckte den passade en nybörjar som mig jätte bra. :) Kram /Emelie

Archibald

« Svar #7 skrivet: 15 aug-06 kl 07:51 »
har ju inte hunnit skrammla till en egen kläckare än, det händer saker här hela tiden som motverkar sådana inköp  >:(

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 15 aug-06 kl 16:06 »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Wendela

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 aug-06 kl 19:47 »
Hej, visst är det kul att kläcka själv ? Jag har börjat denna säsong och har en halvautomatisk kläckare för ca 16-20 ägg. Min väninna har lärt mig att man vänder äggen när helst man har vägen förbi där kläckaren står. Det är en enkel vana. Lycka till,  det är alltid lika spännande att titta på när det är dags för dem att komma ut.

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 aug-06 kl 10:39 »
 ???Men varför kläcker ni i maskin? Ni måste ju få hur många höns som hälst?? Räcker det inte med dem som naturruvas på våren? Äter ni upp hönsen när de blir större eller vad gör ni med dem?

orloff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 aug-06 kl 14:49 »
Men snälla Helenan, det finns väl fler som vill ha höns. Jag kläcker i regel minst 300 kycklingar på våren och har ALDRIG haft problem att bli av med dem.   :D  Har man bra kvalitet på sina djur och är ärlig kommer samma "kunder" ofta tillbaka år efter år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser