Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Har du förlorat tamdjur till något av våra stora rovdjur? Och i så fall till vilket rovdjur?

Nej, aldrig
47 (51.6%)
Varg
5 (5.5%)
Lo
7 (7.7%)
Järv
0 (0%)
Björn
4 (4.4%)
Flera av ovanstående arter
4 (4.4%)
Stora rovdjur finns ej (är ovanliga) där jag bor
24 (26.4%)

Antal personer som röstat: 86

Omröstningen har avslutats: 02 jun-11 kl 07:36

Författare Ämne:  Omröstning: Har du förlorat tamdjur till något stort rovdjur?  (läst 15395 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Och hundar, borde absolut räknas in bland rovdjur här. Skulle inte förvåna mig om fler har blivit av med höns och får till hundar än till räv, varg och lo.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

regnpipan

• Gäst
Som sagt, hundar och katter (eventuellt människor) får tas upp i nästa omröstningsvända. Nu var det våra stora rovdjur, som gällde. Vi har inte speciellt många i vårt land och lagstiftningen angående dem ser annorlunda ut än för t.ex. räv och mink. Därtill kan läggas att varenda gång det startas trådar om dem (eller ja, egentligen bara varg för övriga rovdjur blir det inga diskussioner kring) så stormar känslorna och proportionerna tappas bort. Därför tyckte jag att det var av såväl allmänt som personligt intresse att undersöka om det finns alternativare som faktiskt råkat ut för att förlora tamdjur till något av våra stora rovdjur. Samt få en idé om det är vanligt eller ej.

Kort sagt har alternativaren anledning att oroa sig om det finns stora rovdjur i närheten av alternativarens tamdjur?

Givetvis lämnar vi alla diskussioner kring stängsling, boskapsvaktande hundar etc borta från denna tråd, det finns tillräckligt många andra rovdjurstrådar där dessa argument dryftas.
« Senast ändrad: 24 maj-11 kl 10:13 av regnpipan »

regnpipan

• Gäst
En ren har jag fått vargdödad. Fårgan är bara om den får gälla som tamdjur i den här statistiken? :)

Eftersom vi saknar vildren i Sverige så tycker jag absolut att du kan ta upp den.

vallar-elin

• Norrbotten
Eftersom vi saknar vildren i Sverige så tycker jag absolut att du kan ta upp den.
Då gör jag så. Måste bara säga att inom renskötseln i allmännt skulle ju flera av de andra rovdjuren ligga högre upp i statistiken. Men nu gäller det mina tamdjur och jag fick ett renmärke för två år sedan av mina föräldrar. Började bygga upp stammen när jag fick två kvigkalvar av farsgubben. Sedan den maximala oturen att av alla renar i samebyn ville vargen käka en av mina.. (och några till). Så för min djurhållning har vargen varit värst. Aldrig förlorat lamm eller höns till något annat rovdjur. Tåget har däremot tagit ett par katter genom åren..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Den här tråden börjar bli intressant.  Och jag ser verkligen fram emot forsättningen.  Hoppas nu att jag röstade rätt, jag tror det blir lättare i nästa omgång.  Jag har förlorat djur till både varg och lo.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LasseDalom

• -
Jaha ja, ny rovdjurshatar-kampanj från en av våra moderatorer. Beklagligt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
vem har sagt nåt om rovdjurshat? det kanske visar sig att vissa djur är tämligen harmlösa hos våra forummedlemmar...
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
Men ge dig för fan! Nu är det rena personangrepp från din sida.

Varför måste du se så svart på allt? Så fort någon skriver varg så tror du att alla vill utrota den. Har du problem med psyket eller vad är det med dig?

Låt oss istället se om vargen verkligen är ett problem eller ej för alternativare.
I vårt fall så är det oron som knäcker oss, inte vargangrepp.
Så jag har kryssat för att jag inte har haft något vargangrepp.
Ändå slutar vi med får och säljer gården.
Sen kan jag och vargen leva sida vid sida utan att någon av oss störs av den andra.

regnpipan

• Gäst

Nu har du fått saker och ting om bakfoten. Jag var nyfiken på om de stora rovdjuren faktiskt tar tamdjur för alternativarna. Om det visar sig att de gör det så frå man gå vidare och försöka ringa in om de uppfattas som ett problem eller ej. Det hela handlar kort sagt om vi ständigt bråkar om ett ickeproblem eller om där faktiskt finns något som upplevs som ett problem av tillräckligt många för att vi skall tillåta fortsatta trådar om de stora rovdjuren. Jag vet flera forum där trådar om stora rovdjur är förbjudna pga att de hela tiden spårar ur. Kanske hamnar vi där också, men det vill jag hest att vi undviker för jag vill se alternativ.nu som ett forum med högt i tak där det mesta som berör självhushållning och alternativt leverne på landet kan diskuteras.... Inklusive verkliga eller upplevda problem från stora rovdjur. Om sådana faktiskt finns.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Den grävlingunge jag tog i fällan förra sommaren tyckte jag var ganska stor.
OT. en årsunge av grävling väger ca 5kg i september månad... mvh
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• -
Nu har du fått saker och ting om bakfoten. Jag var nyfiken på om de stora rovdjuren faktiskt tar tamdjur för alternativarna. Om det visar sig att de gör det så får man gå vidare och försöka ringa in om de uppfattas som ett problem eller ej. Det hela handlar kort sagt om vi ständigt bråkar om ett ickeproblem eller om där faktiskt finns något som upplevs som ett problem av tillräckligt många för att vi skall tillåta fortsatta trådar om de stora rovdjuren. Jag vet flera forum där trådar om stora rovdjur är förbjudna pga att de hela tiden spårar ur. Kanske hamnar vi där också, men det vill jag hest att vi undviker för jag vill se alternativ.nu som ett forum med högt i tak där det mesta som berör självhushållning och alternativt leverne på landet kan diskuteras.... Inklusive verkliga eller upplevda problem från stora rovdjur. Om sådana faktiskt finns.
Bravo!  Jag vill gärna delta i en sansad debatt även om detta.  Vi kan ju vara hyfsat sansade om slakt och om kontakter med myndigheter.  Då borde vi kunna vara balanserade och sakliga om rovdjuren också.

LasseDalom

• -
Citat från: regnpipan
Nu har du fått saker och ting om bakfoten. Jag var nyfiken på om de stora rovdjuren faktiskt tar tamdjur för alternativarna. Om det visar sig att de gör det så frå man gå vidare och försöka ringa in om de uppfattas som ett problem eller ej.

Varje gång du nämner rovdjur så är det fråga om att rovdjuren är "ett problem". Det finns 1000-tals rovdjur som rör sig i vår närhet som aldrig orsakar några "problem". Det finns 1000-tals andra problem som en "alternativare" kan ha med sin verksamhet. Ändå så omnämns rovdjur om och om igen som problem, varför?

regnpipan

• Gäst
Varje gång du nämner rovdjur så är det fråga om att rovdjuren är "ett problem". Det finns 1000-tals rovdjur som rör sig i vår närhet som aldrig orsakar några "problem". Det finns 1000-tals andra problem som en "alternativare" kan ha med sin verksamhet. Ändå så omnämns rovdjur om och om igen som problem, varför?

Åter en (medveten?) missuppfattning och missläsning av mina inlägg. Jag anser att stora mängder rovdjur kan vara problematiskt och medföra oönskade konsekvenser. Däremot är vissa rovdjur (mink, mårdhund) problematiska i sig.

Tännlappen

• -
Jahapp..regnpipan,kanske får du erkänna att LasseDalom har rätt,att han helt enkelt slog huvudet på spiken. Såg inget om röstning på viltvårdare som skjuter efter ungdomar som rider :o,kanske mordförsök,dråp,skrämmselskador på häst  :o . Du har kanske sett det här pdf-et där ser du vilka djur som verkligen kan åstadkomma problem,människor dör och så vidare. Själv inga som helst problem med rovdjur,fina djur.
http://user.tninet.se/~mdj300c/

regnpipan

• Gäst
Jahapp..regnpipan,kanske får du erkänna att LasseDalom har rätt,att han helt enkelt slog huvudet på spiken. Såg inget om röstning på viltvårdare som skjuter efter ungdomar som rider :o,kanske mordförsök,dråp,skrämmselskador på häst  :o . Du har kanske sett det här pdf-et där ser du vilka djur som verkligen kan åstadkomma problem,människor dör och så vidare. Själv inga som helst problem med rovdjur,fina djur.
http://user.tninet.se/~mdj300c/

Människor finns med som alternativ i denna tråd: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=112114.0
Jag känner nog inte till ett enda fall där rådjur och älgar dödat tamdjur för en alternativare så den vinklingen som ges i din länk är inte relevant för den aktuella frågan. Däremot kanske vildsvin skulle tagits med, men inte bland de stora rodvjuren utan i omröstningen för övriga predatorer.

Om du inte vore rädd för vad resultatet från en sådan här omröstning skulle kunna bli så förstår jag faktiskt inte vad du och LasseDalom gafflar om eller oroar er över. Men som sagt, vi ser resultatet först om en vecka, då kan vi med lite tur bilda oss någon slags uppfattning om stora rovdjur kan/behöver/skall uppfattas som ett reellt eller bara är ett upplevt hot för alternativare med djur.

De djur som verkligen dödar i sverige är väl annars getingar. Sedan kanske DBF borde läggas till som alternativ i en omröstning, om jag förstått andra trådar rätt så orsakar dessa betydligt större skada på alternativarnas djurhållning än jägare.... Dessutom medvetet och överlagt.
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 20:16 av regnpipan »

Trollmor

• -
Jag kan se flera möjliga fortsättningar på detta.  Men jag börjar undra, om inte nästa tråd bör börja med något i stil med

"Alla inlägg i denna tråd som lämnar ämnet, uttrycker känslor utan faktaunderbyggnad, eller upprepar vad som tidigare sagts, kommer att anmälas till moderator för omedelbar borttagning."

Kanske vi bör ha en alldeles egen tråd till att resonera oss fram till bästa formuleringen innan någon (=regnpipan??) startar en ny omröstning om hur det faktiskt ser ut ute i landet.

Tännlappen

• -
Ingalunda orolig. Du förstår väl att ditt upplägg verkar tveksamt,bara du ser resultatet vad jag förstår. Går ju då att "justera" resultatet så det passar ens egna åsikter.  :o

Trollmor

• -

Skogsnatt

• Gäst
Nä men för många skadskjutningar har ja sett sen skjuts det ju en å ana ko och  häst vist ja tillåmed två benigar  så då borde ju dom in gå då  för rättvisans skull  rov djur som rov djur
Att du inte kan lyckas med att få ett enda inlägg hyfsat rätt. Om du slutade att gå i taket varje gång du hör ordet jakt och tog det något lugnare, så kanske det hade gått att läsa det du skriver. Sedan vore önskvärt med fakta istället för ständiga påhopp.
Skärp dig

Sussilo

• Gäst
Nämn ett av "de fyra stora" och ordet "jakt" och tråden ballar ur! Alltid  :-X !

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser