Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Har du förlorat tamdjur till något av våra stora rovdjur? Och i så fall till vilket rovdjur?

Nej, aldrig
47 (51.6%)
Varg
5 (5.5%)
Lo
7 (7.7%)
Järv
0 (0%)
Björn
4 (4.4%)
Flera av ovanstående arter
4 (4.4%)
Stora rovdjur finns ej (är ovanliga) där jag bor
24 (26.4%)

Antal personer som röstat: 86

Omröstningen har avslutats: 02 jun-11 kl 07:36

Författare Ämne:  Omröstning: Har du förlorat tamdjur till något stort rovdjur?  (läst 15433 gånger)

regnpipan

• Gäst
Som frågan lyder: Har du förlorat tamdjur till något av våra stora rovdjur? Och i så fall vilket?

Omröstningen pågår i 10 dagar. Resultatet blir inte synligt förrän tiden gått ut, detta för att göra det hela lite mer spännande.

Ni som haft besök, skriv gärna vad som hände, hur ni upplevde det hela och om du upplever att du hade kunnat göra något för att förhindra det hela.

Håll en civilicerad ton i eventuell diskussion.
« Senast ändrad: 26 maj-11 kl 14:24 av regnpipan »

regnpipan

• Gäst
Resultatet blir inte synligt förrän tiden gått ut, detta för att göra det hela lite mer spännande.

hmm, denna funktion verkar, vad jag kan se, inte funka. Detta trots att jag klickade i valmöjligheten:
Citera
Only show the results after the poll has expired.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jag röstade, men kan inte se något resultat.  Kan Du?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Verkar funka för jag kan inte heller se resultatet. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

regnpipan

• Gäst
Likoso & Trollmor. Vad bra då! Då är det säkert så att jag kan se resultaten för att jag skapade omröstningen, alternativt för att jag har moderatorbehörighet på denna tavla..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag har förlorat några ankor, som vägrade gå in på kvällen, till räven. Numer har jag ordnat så att det är nästan omöjligt för djuren att smita förbi dörren, så alla är instängda på nätterna. Och så har jag förlorat två tuppar till rovfåglar.

Omröstningen blir lite missvisande, då delar av landet (t ex Skåne, där jag bor) i princip helt saknar de stora rovdjuren. Här i norra Skåne kan det möjligen finnas en och annan lo, oftast ingen med revir utan bara någon som vandrar förbi. Utom Helsingborg då, som ju hade vargbesök nyligen, vilket fick stadsborna och tidningarna att gå i taket  ;D.

De mindre rovdjuren, räv, mink, mård, iller, rovfågel, tror jag är ett större problem för de småskaliga djurhållarna än de stora rovdjuren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
Ja, rovdjur som inte finns där man bor lär inte orsaka några problem. ;) Jag föreslår att ett alternativ läggs till där den kan svara som inte har några stora rovdjur omkring sig.

regnpipan

• Gäst
OKI,
jag tar åt mig. Har lagt till alternativet att stora rovdjur inte finns där man bor.
Har även gjort det möjligt att ändra sin röst.

Trollmor

• -
Jag kan tänka mig flera intressanta följdfrågor, till exempel när vi har kunnat diskutera resultatet av den första omröstningen.  Vilka sorters djur man har, hur nära  till grannar ...  you name it, som vi svenskar brukar säga.

regnpipan

• Gäst
De mindre rovdjuren, räv, mink, mård, iller, rovfågel, tror jag är ett större problem för de småskaliga djurhållarna än de stora rovdjuren.

Vi kan ta det i nästa vända, men i så fall med tillägg av såväl katt som hund. Skall i så fall se om jag kan få till en möjlighet att rösta på flera arter och inte som nu bara välja ett alternativ.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Lägg gärna till djurens befrielsefront i nästa omgång!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Lägg gärna till djurens befrielsefront i nästa omgång!
haha veganerna är riktiga rovdjur..
Fjäderfän och kaniner

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Här lever djuren i symbios!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
Här lever djuren i symbios!
Ja, men de där har ju en tam människa allihop!

Filip.K

• Västerbotten
Människor överlag borde läggas till. Vi är väl de värsta varelserna som man hittills vet om och vi ska vara mest utvecklade  :-\

pålle

• Gäst
Lägg hjärna till alla jägare också  dom till hör ju topp preparatorerna i blad rov djuren

Prosit

• Södermanland
Den grävlingunge jag tog i fällan förra sommaren tyckte jag var ganska stor. Men den han aldrig ta något annat än hönsmaten. En hund stressade min höna så att kycklingen dog men hund räknas väl inte heller så jag kryssade att inga rovdjur finns.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Charlotte

• -
Lägg hjärna till alla jägare också  dom till hör ju topp preparatorerna i blad rov djuren
Har du mist många av dina djur för att de blivit skjutna av jägare pålle?

För att hålla sig till trådens ämne...
Jag har fått en tacka tagen av ett lodjur.
                    Mvh
               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallar-elin

• Norrbotten
En ren har jag fått vargdödad. Fårgan är bara om den får gälla som tamdjur i den här statistiken? :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

pålle

• Gäst
Har du mist många av dina djur för att de blivit skjutna av jägare pålle?

För att hålla sig till trådens ämne...
Jag har fått en tacka tagen av ett lodjur.
                    Mvh
               Charlotte
Nä men för många skadskjutningar har ja sett sen skjuts det ju en å ana ko och  häst vist ja tillåmed två benigar  så då borde ju dom in gå då  för rättvisans skull  rov djur som rov djur

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser