Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smittar ruvning?  (läst 1813 gånger)

Neta

• Gäst
smittar ruvning?
« skrivet: 11 aug-06 kl 08:07 »
Efter att under många år inte haft en enda höna som ruvat köpte jag två naturruvade unghönor. En av dem ruvade fram en kull med fyra kycklingar i början av sommaren. Jag var jätteglad. Då la sig en av mina maskinkläckta fjolårshönor och ruvade och fick en kyckling! Ännu gladare!! Sen la sig en till av fjolårets maskinkläckta och ruvade också fram en kyckling. (Jag vågade inte flytta på någon av dem så de låg i värpredena med påföljd att de andra hönorna också varit där och trampat och värpt!)
Så nu har jag tre hönor som ruvat i år! Och nu har en fjärde höna legat i snart två veckor. Den hönan är tre år och också maskinkläckt! Få se vad som kommer ut av detta!
Jag har tidigare försökt allt för att få dem att ruva men utan resultat! Hade 1997 en höna som ruvade fram en kyckling i ankornas lilla sommarnatthus. Sen har det varit maskin som gällt och nu helt plötsligt fyra stycken!
Är det värmen i år eller smittar ruvningsbenägenheten?

Tedarix

• Uppland
Re:smittar ruvning?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-06 kl 10:24 »
Nää Neta, det smittar inte. :)
Men däremot brukar det bli fler ruvningar vissa år och det kan säkert vara pga vädret. Jag vet inte vad det egentligen beror på men jag har också lagt märke till att det blir fler sura hönor när det är varma somrar.

Ruvvilligheten beror ju inte av om hönorna är maskin- eller naturruvade. Visserligen är ruvvillighet en egenskap som är ärftlig men den försvinner ju inte bara för att man maskinkläcker några generationer. Det är ju bara om man medvetet väljer och sparar avkomma efter ruvande eller icke ruvande djur i flera generationer som anlagen hos framtida djur kan påverkas.  :)
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare (2 dolda)
johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser