Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför blommar inte mina fruktträd?  (läst 6935 gånger)

lialan

• Västergötland
Varför blommar inte mina fruktträd?
« skrivet: 22 maj-11 kl 16:54 »
Att träden ska sätta frukt de första åren räknar jag inte med, men borde de inte blomma i alla fall?

För tre år sedan köpte jag ett plommonträd och ett åkeröäppelträd. Inget av dem har blommat på alla åren. Är det normalt, eller ska jag byta ut dem?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Varför blommar inte mina fruktträd?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 18:17 »
Träden kan ha det för bra. Kanske gödslar du för mycket (de behöver svälta lite för att inse att de behöver föröka sig ;) ).

Har du beskurit äppelträdet?

kurt

« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 19:05 »
Vad är det för plommonsort? Är det en mera starkväxande sort är det inget konstigt alls, det kan ta 5 år innan en del sorter blommar (och ger frukt).

När det gäller åkerö, så är 10-15 år en vanlig tid innan den ger frukt, inget konstigt alls alltså.

lialan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 maj-11 kl 19:09 »
hm. Jag gödslade när jag planterade, för marken är verkligen inget vidare där de står(Mest sten ,det var inte lätt att få till ett hål som var stort nog :P )men det var med kaninströ som jag inte tror är särskilt näringsrikt. Sedan har de fått lite aska på vårvintern.
Jag tror jag beskar äppelträdet i fjol.

lialan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-11 kl 19:12 »
Ja, de får väl stå kvar då ::)
Men jag troddee i min enfald att de skulle blomma, även om de inte orkar sätta frukt som unga :-[

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 maj-11 kl 19:28 »
Ja, de får väl stå kvar då ::)
Men jag troddee i min enfald att de skulle blomma, även om de inte orkar sätta frukt som unga :-[
Vissa päronsorter kan ta 10-15 år på sig innan den första frukten kommer  :P

Bjurholm

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 26 maj-11 kl 10:32 »
Du skriver att du köpte ett av varje träd. Men hade du fruktträd på marken sedan tidigare? Fruktträd behöver pollinering för att blomma och gå i frukt. Du behöver alltså minst två av varje art om du inte köpt självpollinernade träd. Om du ska köpa till nya träd så välj då sorter som pollinerar sig med de sorter du redan har, om du inte ska pollinera själv genom att gå med en pensel i blommorna, men det är rätt mycket pyssel med det. Och hur är det med förekomsten av insekter där du bor? Det är ju de som sköter pollineringen. Så om någon granne vill ha tillstånd att starta bigård så hälsa grannen med hurrarop!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 26 maj-11 kl 11:03 »
Du skriver att du köpte ett av varje träd. Men hade du fruktträd på marken sedan tidigare? Fruktträd behöver pollinering för att blomma och gå i frukt. Du behöver alltså minst två av varje art om du inte köpt självpollinernade träd. Om du ska köpa till nya träd så välj då sorter som pollinerar sig med de sorter du redan har, om du inte ska pollinera själv genom att gå med en pensel i blommorna, men det är rätt mycket pyssel med det. Och hur är det med förekomsten av insekter där du bor? Det är ju de som sköter pollineringen. Så om någon granne vill ha tillstånd att starta bigård så hälsa grannen med hurrarop!!
För pollineringen behöver man oftast, om inte sorten är självfertil, flera fruktträd. Men blommar gör de även om de står helt ensamma.

Det kan ta några år innan de blommar, och lika bra är det, det tar kraft att blomma, det är inte bara fruktsättningen som tar kraft. Att sätta träd är ett långsiktigt projekt, man får ha tålamod, men sedan ger d mycket lön för mödan under flera år.

Gödsla på dina träd, gärna med gräsklipp, och håll fritt på en yta med minst 50 cm i diameter, gärna större. Gödsla inte efter midsommar, då hinner trädet inte avhärda, och det är större risk för vinterskador. Uppbyggnadsbeskär så att trädet får den form och den höjd som du vill. Och räkna inte med blomning och skörd på minst 5 år efterplantering, troligen längre.

Vill man ha snabb skörd får man köpa träd ympade på svagväxande stam, och gärna köpa ett äldre exemplar. Då får man skörd efter 1-3 år, men träden blir låga och inte så rumsbildande som ett större, gammaldags träd. Vilket man väljer beror på hur man prioriterar. Man kan ju kompromissa och sätta några av varje. Minst 10 fruktträd skulle jag vilja ha om jag hade en ordinär trädgård, nu har jag en stor tomt, så jag vill ha betydligt fler. Då kan man välja många olika sorter, med olika egenskaper. Träd är fantastiskt.

Sen har jag bin, så pollineringen är inget problem. Bin är fascinerande, fler borde ha bin. Vill man inte ha egna bin, så fråga någon i den lokala biodlarföreningen om de vill ställa ut kupor i närheten. Humlebon är också bra att ha, och lättskötta. En lerkruka nedgrävd i en slänt, helst med lite musskit i, det ska tydligen vara oemotståndligt för humlor, så har man pollinerare som man inte behöver sköta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser