Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "möglig" jäst  (läst 18812 gånger)

lissjax

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
"möglig" jäst
« skrivet: 21 maj-11 kl 17:18 »
Är det någon mer som fått det här problemet? Förut har min bortglömda jäst bara torkat på ytan men ändå gått och använda men på senare tid så har den möglat, alltså fått ett lager med grönt lurv. Sista paketen var bara 10 dagar efter bäst före datum. Undrar om dom ändrat något i sammansättningen? Men jäst borde väl bara vara jäst? 

undrar Anna
Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: "möglig" jäst
« Svar #1 skrivet: 21 maj-11 kl 17:29 »
Jag bakade med lite möglig jäst igår. Det gick bra!  :)
Malin

Neiklot

  • Gäst
SV: "möglig" jäst
« Svar #2 skrivet: 21 maj-11 kl 18:28 »

Det beror på hur den förvaras, om den möglar alltså.

Men det är bara att pilla bort och köra som vanligt.

Ang. bästföre så har jag bakat med jäst som gått ut för både 1 och 2månader sedan.
(Bara den inte är helt skrumpen).

Och så får man ta lite mer än vad som behövs... :)

/Neiklot

Ps. Färsk jäst är ju ändå bäst! :)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: "möglig" jäst
« Svar #3 skrivet: 21 maj-11 kl 19:16 »
Grönt lurv vet jag inte, men vitt lurv har jag kollat på under mikroskopet. Det var i princip jäst. Jästsvampar är ganska livskraftiga saker, skulle tro att de övertrumfar även grönt lurv under ytan om man skrapar bort det grunt. Har mycket svårt att tro att det är skadligt, i synnerhet som det ju utsätts för både bakning och vår matsmältning  :D Jag har aldrig träffat någon som blivit magsjuk av dålig jäst (bara av långvarigt bruk av för mycket bröd som jäst för litet).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

lissjax

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: "möglig" jäst
« Svar #4 skrivet: 21 maj-11 kl 22:31 »
Erkänner att en av mina nojor gäller grönt lurv på mat= komposten. Onödigt kanske men lite fjantig får man vara. Vitt utanpå jästen har jag fått förut och att den har torkat men inget problem att använda. Men nu verkar den odla grönlurv, kanske är det för fuktigt i kylskåpet?
// Anna
Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: "möglig" jäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-11 kl 22:53 »
Jag upplever att det en sväng på försommaren och en sväng på eftersommaren (fruntimmersveckan?) blir extra svårt att bevara matvaror färska. Anses bero på extra mycket organismer i omlopp som är intresserade av att norpa åt sig vår mat  >:D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: "möglig" jäst
« Svar #6 skrivet: 21 maj-11 kl 22:58 »
Ang. bästföre så har jag bakat med jäst som gått ut för både 1 och 2månader sedan.
(Bara den inte är helt skrumpen).
Hoptorkad seg kolaartad jäst går att blöta, så blir den som färsk jäst. Lite socker på så kommer den till sig som 17.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: "möglig" jäst
« Svar #7 skrivet: 21 maj-11 kl 23:09 »
Hoptorkad seg kolaartad jäst går att blöta, så blir den som färsk jäst. Lite socker på så kommer den till sig som 17.
Ja fast då föräter den sig lätt och det riskerar att bli alkoholjäsning istället så att den dör. Man får vara snabb under brödbaket då, så att jästen inte kommer i kontakt med sockret för länge.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: "möglig" jäst
« Svar #8 skrivet: 22 maj-11 kl 09:39 »
Hoptorkad seg kolaartad jäst går att blöta, så blir den som färsk jäst. Lite socker på så kommer den till sig som 17.
Ja fast då föräter den sig lätt och det riskerar att bli alkoholjäsning istället så att den dör. Man får vara snabb under brödbaket då, så att jästen inte kommer i kontakt med sockret för länge.
???
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: "möglig" jäst
« Svar #9 skrivet: 22 maj-11 kl 09:58 »
Sockret är ju mums för jästen. Den föräter sig helt enkelt. Om man väntar länge så lägger sig dom döda jästsvamparna på ytan av vätskan och sen blir det inget utav det hela. Jag har i andra sammanhang odlat jästsvampar som skulle bli till mat för en annan organism, så därför har jag sett det hända. Men litet lagom socker och snabb bearbetning, då är det ok. Själv har jag också misslyckats en gång när jag matat bakjäst med socker och väntat för länge. Baket blev platt som en pannkaka.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

stellasmatte

  • Inlägg: 38
    • Norrbotten
SV: "möglig" jäst
« Svar #10 skrivet: 24 maj-11 kl 20:41 »
Håller med! Jästen möglar fortare,blir alldeles grön. Jästbolaget behöver väl sälja????

Anders G.

  • Inlägg: 1041
    • -
SV: "möglig" jäst
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 22:01 »
Allt ansvar för grönluden jäst ligger naturligtvis på jästbolaget. Miljön i transporter, butikshyllor, ICA-kassen, bagageutrymmet på bilen, kylskåpets flora är alltid helt oförändrade, sk naturkonstanter. (se även gravitation, Plancks konstant etc).  :-X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser