Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127927 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #140 skrivet: 11 mar-12 kl 20:01 »
det här med att vända ägg osv verkar med andra ord rätt överflödigt?

Jag tror personligen att deet ökar kläck chanserna med en viss procent, förmodligen skulle man få ännu bättre resultat, om så bara med några enstaka individer, om man gör det.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #141 skrivet: 11 mar-12 kl 20:04 »
Vad är meningen med att kladda med butiksägg? Skitdåligt resultat och de kycklingar som eventuellt blir vet man ingenting om. Mer än att dom troligen är någon form av värphybridkorsning, som man inte har någon som helst aning om vilka anlag, som slår igenom.
Jag bara undrar?????????????

Det är kul? Har människor någonsin behövt en annan anledning till hobby aktiviteter? xD

De flesta här kläcker inte dessa ägg med tanken att "Oh, dessa djur kommer se sjukt snygga ut, vinna priser, och bevara sin 'ras'!" de flesta tänker nog mer att "Det här ägget var inte meningen att det skulle bli en levande varelse, men jag gav det en chans och ut kom ett gulligt litet mirakel!!" tankar om det hela.

Människor har alltid älskat att klå oddsen, det är därför vi spelar spel och så vidare. Att inte veta om man 'vinner' eller vad man får om man gör det, sånt kommer människor alltid att älska.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #142 skrivet: 11 mar-12 kl 20:10 »
Köpte ägg på ICA och nu växer det kycklingar i 6 av äggen  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

hajens

• Skåne
« Svar #143 skrivet: 11 mar-12 kl 20:20 »
Vad är meningen med att kladda med butiksägg? Skitdåligt resultat och de kycklingar som eventuellt blir vet man ingenting om. Mer än att dom troligen är någon form av värphybridkorsning, som man inte har någon som helst aning om vilka anlag, som slår igenom.
Jag bara undrar?????????????

förstår heller inte fascinationen. Det enda det bevisar är att äggen är befruktade, och att hönsen som värpt dem alltså gått med en tupp. Befruktade ägg kan bli kycklingar...What´s new with that?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #144 skrivet: 11 mar-12 kl 20:37 »
Hejsan! Nu har ja lyst och i ett av äggen lever det å frodas en liten sen är ja lite osäker på 3 andra ägg de är spindel i dom men ser ingen liten svart prick som rör sej är det kört med dom äggen eller vad??

MVH/Lina

Tititu

• Västerbotten
« Svar #145 skrivet: 11 mar-12 kl 20:44 »
Blä vad äckligt att det är kycklingägg man kan få med sig från butiken!!

Jag som tänkte att jag börjar köpa ägg eftersom min tupp är så flitig att han förstört flera portioner äggröra innan jag lärde mej att knäcka dem i egen skål och inte alla i samma bunke. Allt som oftast har de flytande gula och en liten blodig slemklump i. Kattmat!

Om jag bara vågade så skulle jag nacka gaphalsen.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #146 skrivet: 11 mar-12 kl 21:37 »

Jag som tänkte att jag börjar köpa ägg eftersom min tupp är så flitig att han förstört flera portioner äggröra innan jag lärde mej att knäcka dem i egen skål och inte alla i samma bunke. Allt som oftast har de flytande gula och en liten blodig slemklump i. Kattmat!

För det första, eftersom du inte förstår hur det ser ut i en hönshall, och uppenbarligen inte förstår vad som finns i ett vanligt ägg, så låt mig förklara:

Ett befruktat ägg består av två celler, sädes och äggcell, ett obefruktat av en äggcell. Anledningen till att det är blodklumpar i dina ägg är att ni antagligen inte plockar äggen tillräkligt ofta, så flera hönor ligger i redet för att värpa, tillräkligt tid går och foster börjar utvecklas. Det är alltså inte tuppens fel, det är hönan som ser till att det startar.

I ett hönsstall, där matäggen kommer ifrån, rullar ägget bort från hönan samma stund det är lagt eftersom mattan/golvet i värprederna lutar åt sidan och ner till rullbandet som senare transporterar ägget till sorteringen/tvätten och packningen, hon hinner aldrig ruva det och därmed hinner cellerna inte dela sig = inga foster. Dessutom lyser många hönshallar sina ägg för att titta efter möjliga foster, som säkerhets åtgärd. Detta brukar stå på äggkartongerna.

Matkvalitet mässigt och cell mässigt är det inget som skiljer ett obefruktat ägg och ett befruktat ägg, det är bara två celler istället för en.

Gillar du inte blodfoster i dina ägg, plocka äggen flera gånger om dagen då, istället för att döda tuppen. Såg att dina hönor gillar att ruva, då är det ännu viktigare att du tar äggen flera gånger om dagen, och på så sätt undviker du foster, så enkelt är det faktiskt.
« Senast ändrad: 11 mar-12 kl 21:47 av Bunnykit »

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #147 skrivet: 12 mar-12 kl 04:56 »

Vissa hönor kan ibland eller ofta få blod i sina ägg, det beror inte på att äggen är befruktade och även fast det inte ser så fräsch ut med blod i ägget går det att äta. varför man inte ser blod i äggen från affären är för att dem lyser sina ägg innan de åker ut i affärerna.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #148 skrivet: 12 mar-12 kl 09:59 »
Vissa hönor kan ibland eller ofta få blod i sina ägg, det beror inte på att äggen är befruktade och även fast det inte ser så fräsch ut med blod i ägget går det att äta. varför man inte ser blod i äggen från affären är för att dem lyser sina ägg innan de åker ut i affärerna.

Men för att få blod till och börja med måste man väll ha cellfördelning i ägget? Det räcker med 12 timmar eller rent av mindre för att få en liten blodfläck, med tanke på att det bara tar ca tre dygn att få ett rörligt foster och spindelnätutveckling. Tar inte många timmar att få igång den lilla krabaten.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #149 skrivet: 12 mar-12 kl 10:02 »
Men för att få blod till och börja med måste man väll ha cellfördelning i ägget? Det räcker med 12 timmar eller rent av mindre för att få en liten blodfläck, med tanke på att det bara tar ca tre dygn att få ett rörligt foster och spindelnätutveckling. Tar inte många timmar att få igång den lilla krabaten.

Är det inte så att den här blodfläcken man kan se i ägget uppstår vid ovulationen, dvs en liten blödning när hönan ovulerar? dvs kan uppstå oavsett om det sker en befruktning eller ej?  ???
Jag är inte 100 % säker, men har för mig att jag läst det nån gång :-[
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #150 skrivet: 12 mar-12 kl 10:08 »
skojar ni?? Kan man använda butiksägg som avelsägg?! ???  Vilka ägg ska man välja för att ha störts chans att dom är befruktade? Spännande :D

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #151 skrivet: 12 mar-12 kl 10:12 »

att de är små blodprickar i äggen har inget med beruktning att göra eller fosterutveckling. Det kan ibland föjla med en bit vävnad från hönornas äggstockar när hon värper ägget. Är totalt ofarligt men kanske inte ser så kul ut.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #152 skrivet: 12 mar-12 kl 11:24 »
skojar ni?? Kan man använda butiksägg som avelsägg?! ???  Vilka ägg ska man välja för att ha störts chans att dom är befruktade? Spännande :D

Jag köpte ICA's I LOVE ECO. 2st  6-packer köpte jag och av dessa 12 var 5 befruktade.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #153 skrivet: 12 mar-12 kl 11:46 »
Jag köpte ICA's I LOVE ECO. 2st  6-packer köpte jag och av dessa 12 var 5 befruktade.

Trevligt !  ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #154 skrivet: 12 mar-12 kl 11:54 »
Jag gör ett tredje försök nu. Har tydligen haft otur tidigare. Äggen hade bara legat 2 dygn i ruvmaskinen när jag lyste igår och minsann, minst ett ägg är befruktat denna gången.  :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tititu

• Västerbotten
« Svar #155 skrivet: 12 mar-12 kl 15:04 »
För det första,... och uppenbarligen inte förstår vad som finns i ett vanligt ägg, så låt mig förklara:

Det är alltså inte tuppens fel, det är hönan som ser till att det startar.

.

Och jag som trodde att man behövde en tupp för att få kycklingar!

Behövs inte tuppen för det så har jag ju ännu ett skäl att nacka den.

Geléklumpen i ägget är inte bara en liten blodstrimma utan helt klart början på foster. Jag har hittills antagit att tuppen har en medverkan till att det blir kycklinar/foster i äggen och inte ENBART beror på att jag plockar för sällan. Innan tuppen kom fanns det inga foster i äggen trots att jag inte plockade ägg varje dag. Men tydligen har jag missupfattat hur höns fortplantar sig.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #156 skrivet: 12 mar-12 kl 16:26 »
Självklart behövs en tupp!  ::) ;D ;D ;D Men det är hönorna som startar själva utvecklingen i ägget genom värme. Så plocka ägg OFTA så slipper du problemet.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #157 skrivet: 12 mar-12 kl 16:36 »

Geléklumpen i ägget är inte bara en liten blodstrimma utan helt klart början på foster. Jag har hittills antagit att tuppen har en medverkan till att det blir kycklinar/foster i äggen och inte ENBART beror på att jag plockar för sällan. Innan tuppen kom fanns det inga foster i äggen trots att jag inte plockade ägg varje dag. Men tydligen har jag missupfattat hur höns fortplantar sig.

skaffa eller bygg själv förvinningsreden så är det inte lika brottom att plocka äggen.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #158 skrivet: 12 mar-12 kl 19:58 »

Men till syven och sist är det ju inte tuppens fel att du är lat och inte plockar in äggen varje dag  8)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 12 mar-12 kl 21:04 »
Det är kul? Har människor någonsin behövt en annan anledning till hobby aktiviteter? xD

De flesta här kläcker inte dessa ägg med tanken att "Oh, dessa djur kommer se sjukt snygga ut, vinna priser, och bevara sin 'ras'!" de flesta tänker nog mer att "Det här ägget var inte meningen att det skulle bli en levande varelse, men jag gav det en chans och ut kom ett gulligt litet mirakel!!" tankar om det hela.

Människor har alltid älskat att klå oddsen, det är därför vi spelar spel och så vidare. Att inte veta om man 'vinner' eller vad man får om man gör det, sånt kommer människor alltid att älska.

Ok.

Jag kan förstå att någon vill testa och kanske med kass resultat. Men det är ju ingen hemlighet att det finns en del tuppar , även i stora hönsbesättningar.
Apropå spel. grundtanken med dessa är ju att de flesta förlorar, annars går spelarrangören i konkurs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser