Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127954 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #120 skrivet: 31 jan-12 kl 11:37 »
vad e grejen med att kläcka butiksägg? Hönor som går med tupp blir befruktade, och därmed går äggen att kläcka, oavsett om de läggs ut i butik eller ej. Whats new?

Kan fatta om man e faschinerad över att testa kläckta kokta ägg, där har ni en utmaning.

Det är ju intressant att det överhuvudtaget går eftersom de antagligen fraktas långt, inte vänds som man säger att de ska vändas innan kläckning och framförallt fraktas i för låga(/varierande) temperaturer för att en senare kläckling ska vara möjlig! :o
T.ex. har jag någon gång testat förvara några "kläck-ägg" i kyl innan kläckning och samtidigt några i optimal temperatur med vändning varje dag osv..inga av kyl-äggen kläcktes, medans de andra kläcktes fint...alltså detta var ägg från mina egna höns, inte köpeägg :)
Men intressant att många av er lyckats med köpeäggen, man tänker liksom att ägg från värphybriderna borde vara känsligare för "fel" behandling med tanke på att de är så avlade och så = skröpligare gener?? Men där hade jag tydligen fel ;D
Blir lite sugen att testa det själv faktiskt!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Hönsägg från Willys
« Svar #121 skrivet: 01 feb-12 kl 11:46 »
Såg igår kväll på Netto i Sjöbo att de hade extrapris på  svenska ekologiska ägg från frigående höns just nu.
Så om ni tänkte prova kläcka butiksägg och ha ett bra pris så passa på om ni bor nära ett Netto.
Priset var bara lite grand över 2:-/ägg.

Kan dock inte garantera att de har detta på alla Netto, men chansen finns ju. :P
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hönsägg från Willys
« Svar #122 skrivet: 02 feb-12 kl 11:51 »
Skriv och berätta hur det gått sen! Vill prova detta i sommar!

jag tänkte äta dom jag köpte för mina hönor har värppaus.. :p
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #123 skrivet: 10 feb-12 kl 16:35 »
Haha, jaha... vad synd!
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

magnus g

• Småland
« Svar #124 skrivet: 23 feb-12 kl 16:02 »
Haha, jaha... vad synd!

finns det några butiksägg som är mer värpbara än andra? typ willys? sjukt dyrt med ägg från ica ju..

sara125

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 26 feb-12 kl 21:58 »
Till slut så har jag gjort det, jag har köpt sex st Eko Logiska stjärn ägg och lagt dem i min äggkläckare.. Men jag undrar kommer det att funka har någon fått resultat av det här..

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #126 skrivet: 27 feb-12 kl 06:42 »
Ja, det finns ett flertal trådar om det.
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 10:28 av Sirpa »
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

nina77

• Hälsingland
« Svar #127 skrivet: 27 feb-12 kl 06:46 »
Jag provade nyligen, la i 20 st. 2 var bf. De utvecklades som de skulle, men dog samma dag de skulle kläckas.

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #128 skrivet: 27 feb-12 kl 09:48 »
La in 23 willys ägg, blev 13 som var klar men fick bara fram 7 =)
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #129 skrivet: 27 feb-12 kl 10:49 »
Va hette äggen från willys? Nu blir jag sugen att testa därifrån med??

MVH/lina

David97

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 27 feb-12 kl 12:44 »
Detta blir ingen ICA-kyckling då äggen är inhandlade på B&W ;D

Änglamark tvättade ekologiska 0SE455-4 2/6 fin spindel.

Frigående, Svenska lantägg 1SE809-1 1/6 fin spindel.

Uggelsta ekologiska ägg 0SE776 3/12 fin spindel.

Kanske jag får någon Coopare ;) Jag har 6 Änglamark i kläckaren nu.. Hoppas på något!

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #131 skrivet: 29 feb-12 kl 23:20 »
Jag har nu oxå provat detta...  :-[ Gudis så spännande...  :D
Lyste äggen för några dagar sedan och 2 st fina spindlar hittade jag...
Nu återstår det bara att dom ska ta sig ur skalet runt den 12 mars...
spänning spänning....  ::)
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #132 skrivet: 06 mar-12 kl 07:50 »
Willys Garant ägg, ECO ska det vara =)
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

FM

• Skåne
« Svar #133 skrivet: 06 mar-12 kl 09:14 »

finns det några butiksägg som är mer värpbara än andra? typ willys? sjukt dyrt med ägg från ica ju..

Värpta är dom nog redan  :P
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #134 skrivet: 06 mar-12 kl 14:15 »
ja jag har lagt in 9 stycken eco ägg från ica nu ska bli spännande å se om 3 dagar om det kommer någon spindel i dom och om ja lyckas :)

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #135 skrivet: 09 mar-12 kl 22:50 »
ja jag har lagt in 9 stycken eco ägg från ica nu ska bli spännande å se om 3 dagar om det kommer någon spindel i dom och om ja lyckas :)
Hur gick det med lysningen idag???? Jag är nyfiken...  :-[ Mina 2 eco-ägg ska kläckas i början av nästa vecka...  :D
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #136 skrivet: 10 mar-12 kl 15:57 »
Joda ja har lyst och minst 4 stycken äre spindel i av dom köpta ica äggen har lagt in bild här inne :=) Tänk att man kan se redan nu att de är nåt och dom ska inte kläckas förän om 17 dagar :)

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #137 skrivet: 11 mar-12 kl 19:40 »
Nu kunde jag inte hålla mig borta längre, har byggt en ny äggkläckare, återigen i min byrå, denna gång större låda som är ännu lättare att kontrollera värmen i. Har lagt i sex ekologiska ägg, får se om en vecka eller så om det är några spindlar i dem  :D

hajens

• Skåne
« Svar #138 skrivet: 11 mar-12 kl 19:54 »
det här med att vända ägg osv verkar med andra ord rätt överflödigt?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 11 mar-12 kl 20:00 »
Vad är meningen med att kladda med butiksägg? Skitdåligt resultat och de kycklingar som eventuellt blir vet man ingenting om. Mer än att dom troligen är någon form av värphybridkorsning, som man inte har någon som helst aning om vilka anlag, som slår igenom.
Jag bara undrar?????????????

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser