Det känns säkert jätte trist att bli anmäld, har aldrig blivit det så jag vet inte riktigt hur jag skulle känna. Men vi i Sverige har ju ambition om att ha världens bästa djurskydd och då måste vi tåla granskningar. Kontrollen av djur är ju ganska kostsam och tidskrävande för myndigheterna så de hinner/kan inte genomföra planerade rutinkontroller i den omfattning som hade behövts. Därför bygger det Svenska djurskyddet på anmälningar så att myndigheterna ska veta var insatser kan behövas. Hade kontrollen byggt på planerade rutinkontroller skulle en enorm kostnad föras över till djurhållarna. Som det är nu blir kontrollanternas arbetstid mer effektiv eftersom allmänheten gör en del av jobbet gratis genom att peka ut var problem kan finnas. Nu leder cirka hälften av de kontroller som bygger på anmälningar till påpekande av brister. Så alla anmälningar är inte okynnes anmälningar. Ibland skulle vi kanske även gagnas av en högre anmälningsfrekvens, högre civilkurage för djurens bästa.
Nu var detta inte menat särskilt till TS eller dennes fru, utan mer en förklaring hur det funkar. Vi måste alla välkomna kontrollanter för att visa att inget finns att bölja. Detta för att upprätthålla ett högt förtroende hos allmänheten.
Slutligen, det är ytterst tråkigt att att Ni blev anmälda efter en ärlig förfrågan baserad på oro över djurens välbefinnande. Men är allt i sin ordning har Ni inget att frukta. Om en kontroll genomförs och inget finns att anmärka på går Ni stärkta ur det. Vi måste nog alla se kontroller som en naturlig del av djurhållningen, likt de övriga kontrollerna vi tvingas underkasta oss. Tror vi får tänka lite som i övriga livsmedels branscher, där en kontroll av hygien i restaurang hör till jobbet.
Tyvärr verkar det som om vi inte kan visa och diskutera allt ens här eftersom folk med ond avsikt smyger runt på forumet.
Tacka vet jag anonym identitet på nätet!
PS. Det är givetvis inte jag som gjort någon anmälan om detta inlägg får någon att tro det. Jag skrev tidigare att jag inte tyckte djuren såg så farliga ut. Hoppas det går bra för ER och djurten. DS.