Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalvarna för magra?  (läst 17036 gånger)

tessiem

SV: Kalvarna för magra?
« Svar #20 skrivet: 23 maj-11 kl 23:16 »
Gångtrötts fru här. Efter att ha lagt ut denna tråden så fick vi mail om att vi skulle bli anmälda.
Till er som mailat om detta vill jag bara hälsa: Go ahead. Anmäl oss. Anledningen till tråden var ju en genuin oro för kalvarnas välbefinnande. Kalvarna har fått mer kraftfoder & ökar i vikt. De ska även släppas i ny hage med mer bete.

Känns JÄTTETRÅKIGT att på ett FORUM bli "hotad med anmälan" när man frågar på grund av ORO för djuren. Vi HAR backup i form av en kunnig bonde i närheten men då han inte hade tid att komma ut de närmsta dagarna så la vi ut tråden.

Lägg energin på att anmäla folk som INTE frågar och oroar sig för sina djur istället.
Vill även förtydliga att vi inte är ett DUGG rädda för en "anmälan" utan välkomnar länsstyrelsen. Men är någon här orolig för våra djur, välkommen att hälsa på oss istället för att maila.

gernsö

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 23 maj-11 kl 23:23 »
tycker de är lite "taniga" men fan heller magra. nu får ni skärpa er, finns det verkligen inte andra som förtjänar en anmälan mer än dessa. de är ju oroliga och frågar om råd, och ni hotar med anmälan. inte fan konstigt att det finns folk som har djur på sina gårdar som är magra, skitiga och liknande, de kanske inte vågar fråga om råd.......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

freeky

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 maj-11 kl 23:24 »
Gångtrötts fru här. Efter att ha lagt ut denna tråden så fick vi mail om att vi skulle bli anmälda.
Till er som mailat om detta vill jag bara hälsa: Go ahead. Anmäl oss. Anledningen till tråden var ju en genuin oro för kalvarnas välbefinnande. Kalvarna har fått mer kraftfoder & ökar i vikt. De ska även släppas i ny hage med mer bete.

Känns JÄTTETRÅKIGT att på ett FORUM bli "hotad med anmälan" när man frågar på grund av ORO för djuren. Vi HAR backup i form av en kunnig bonde i närheten men då han inte hade tid att komma ut de närmsta dagarna så la vi ut tråden.

Lägg energin på att anmäla folk som INTE frågar och oroar sig för sina djur istället.
Vill även förtydliga att vi inte är ett DUGG rädda för en "anmälan" utan välkomnar länsstyrelsen. Men är någon här orolig för våra djur, välkommen att hälsa på oss istället för att maila.

Så jävla tråkigt att det ska vara såhär, så onödigt. Hoppas din man kommer tillbaka, han är en ovärderlig motvikt till dom knäppskallar
som bär sej åt här.Kram till er båda.

Djinn

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 23 maj-11 kl 23:25 »
 >:(

Hälsa att han är saknad. Och ge mig INTE namnen på dem som hotat er.  >:D

Sjaunja

• -
« Svar #24 skrivet: 23 maj-11 kl 23:27 »
Skicka hit anmälaren så ska jag spela min tragiskaste durspelslåt rätt i örat på människan 24 timmar >:D

woodmant1

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 maj-11 kl 00:10 »
Skicka hit anmälaren så ska jag spela min tragiskaste durspelslåt rätt i örat på människan 24 timmar >:D
Tror inte sånt är lönt för anmälaren är nog redan döv från ickeanmälare.Det är nog en sån där liten självgod parasit/besservisser som brukar vara värst
själv mot djur och människor och säkert hemmablind med om den nu inte är en "lägenhetsbonde" med på sin höjd ett akvarium.
Nä bind fast en runt ett träd i skogen utan kläder över natten så är en nog inte så stursk längre!

Suresh

• -
« Svar #26 skrivet: 24 maj-11 kl 00:40 »
Anmälare kan ställa till med stor skada. Tyvärr går det inte att anmäla anmälare.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #27 skrivet: 24 maj-11 kl 00:41 »
Gångtrött och tessiem

Jag tycker ni varit väldigt duktiga och öppna med erat problem med magra djur och vi är nog flera än jag som bor i landet och någon gång råkat ut för att något djur magrar av . Det är ju väldigt mycket svårare att få upp i vikt än ner som jag tror många vet
Där till att ta hjälp av andras erfarenhet på forumet gör att vi (som iof enbart läser :-[  och inget kan tillägga om kor ) får nya ideer. Är det inte det som är avsikten med alt.nu  ???

Hoppas få höra mer om hur det går med era ungdjur
                 MvH Cokett
« Senast ändrad: 24 maj-11 kl 07:31 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Brokullen

• Dalsland
« Svar #28 skrivet: 24 maj-11 kl 09:03 »
Försök att inte ta åt er även om det kan kännas förjäkligt att bli anmäld.
Det är väl för faan dom som inte bryr sig som skall bli anmälda och inte dom som vill ha råd för att kunna göra det bästa för sina djur.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #29 skrivet: 24 maj-11 kl 09:14 »
väldigt ledsamt alltihop.Vad får folk att ta till anmälningsmail istället för  att försöka hjälpa till? Iband kanman behöva säga ifrån,men d får man vackert dessutomvara en del av lösningen kanjag tycka.
Disability is an attitude

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #30 skrivet: 24 maj-11 kl 09:27 »
Sådant här blir jag så fruktansvärt irriterad på >:( Här skriver människor in för att få hjälp med ett problem de har för att de vill lösa det och att djuren ska må bra och vad händer?..man blir anmäld! Fy vad dåligt, hur tänker folk?

Hoppas det bara var ett tomt hot och att allt ordnar sig för er. Kalvarna är som några redan skrivit lite tunna men annars ser de fina ut. De kommer nog snart att se helt annorlunda ut.

Kram Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #31 skrivet: 24 maj-11 kl 09:34 »
Anmälaren i fråga är antagligen en människa som inte sett en ko närmare än på Arla reklamen på tv!
Klart man skall kunna fråga om hjälp och råd, det är det forum är till för. Kalvarna i fråga verkar inte lida någon större nöd :) söta  :-*
Det där med tappat hår runt ögonen kan kanske vara ringorm? Vår grannes kor hade ringmask och de hade tappat pälsen rnt ögonen :)
Till sommaren är nog kalvarna feta och goda  :-* Lycka till!

Mata

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 24 maj-11 kl 11:47 »
Här har ni en riktigt mager ko (apropå magra kor), före och efter den räddats. (Den var alltså inte omhändertagen utan en gatu-ko i Indien så det finns ingen att hota om anmälan i detta fall). Ganska otroligt hur mager en ko kan bli och sen bli så fin:

tessiem

« Svar #33 skrivet: 24 maj-11 kl 18:57 »
Tack för allt stöd!!

Vill poängtera att jag INTE skrev i tråden för att peka ut den användaren som PMade med hot om anmälan ELLER den som mailade (med anonym hotmailadress).

Jag ville bara uttrycka frustration över det faktum att man efter att ha frågat på ett FORUM för att just lära sig mer & inhämta kunskap från andra blir hotad med anmälan.

Det är baksidan med att ha djur. Vi blev även anmälda av en fd inhysning som vägrade att betala fakturan. Länsstyrelsen kom ut & konstaterade att våra hästar var i perfekt hull & bra skötta.

Det tråkiga är att anledningen att vi har djur är för att vi är genuint intresserade & att det känns bättre att äta djur som levt bra liv. Våra får & kalvar går på bete, de har lösdrift på vintern & fri tillgång på hö. Allt för att de ska trivas & må bra. De slaktas hemma på gården under odramatiska former & dör med huvudet i havrehinken & utan ngn stress & transport.
DÄRFÖR har vi djur. Att då få en anmälan på sig när man VET hur vissa "djurindustrier" håller sina djur..känns barockt.

Nåväl. Som sagt. Vill ngn se våra djur så VÄLKOMMEN ut till oss & se med egna ögon att de är välskötta..

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 24 maj-11 kl 19:09 »

Undra om det inte skulle passa synnerligen fint om jag flöjtar en improvisation i andra örat under tiden?  :D
(Jag tar med öronproppar till dig och mig.  :-* )

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #35 skrivet: 24 maj-11 kl 19:22 »
Så himla trist alltihop....Att medlem på forum anmäler annan medlem....och på det viset..

Det finns tyvärr folk som är misstänksamma mot allt och avundsjuka på dem som går sin egen väg och gör sin grej....Hoppas det ordnar sig med anmälan så att ni kan gå vidare... Lycka till med era djur o alltihop!!
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 24 maj-11 kl 19:48 »
Såå tråkigt, man blir så oerhört sårad av att bli anmäld när man gör allt för att djuren ska må bra, precis som sagts så finns det ingen rimlighet i att anmäla för tillfälligt lågt hull, vilken djurägare har inte drabbats av det någon gång?? Så länge man försöker åtgärda problemen finns där ingen anledning att anmäla.
Och nog skulle jag som djur hellre falla ur lite när jag får komma ut på bete än att leva mitt korta liv fet och instängd i en köttfabrik...

Jag blir så ledsen när man i intressanta och berörande trådar hela tiden måste läsa elaka inlägg ( förekommer allt för ofta tyvärr) samhället är så hårt som det är, man kunde önska sig en fristad från sådant här inne.

Snälla Gångtrött och tessiem lämna oss inte, ni behövs som motvikt här mot knasbollar och illvillingar. / Kram Lotta
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Margit

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 24 maj-11 kl 20:29 »
Kan bara hålla med föregående talare, tyvärr finns det idioter som ofta är okunniga som ska anmäla hit och dit...min kompis fick inspektionsbesök för ett par år sedan då någon tyckt att hennes unghäst var för mager....och som hon kämpade för att få den upp i hull, på alla tänkbara sätt, det gjorde ont i mig när hon berättade om detta.

Plågar man djur avsiktligt lägger man ju inte ut en tråd om det, lycka till med era fina kalvar och andra djur...hoppas Gångtrött kommer tillbaka  :)

Mata

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 24 maj-11 kl 20:38 »
Till och med vi fick en gång en anonym anmälan om "mager ko" som dock snarare var lite fet. Och vi som kämpar för att hålla nere vikten på vissa av våra... ::)
Veterinären kunde inte förstå varför någon hittat på detta... Jaja.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #39 skrivet: 24 maj-11 kl 20:56 »
Varken jag eller min far kan se några magra kalvar på Gångtrötts bilder. Det är jerseykalvar, jersey ser oftast lite taniga ut utan att det är något som är fel.

Det finns som sagt var andra, mycket angelägnare saker för eventuella anmälare att lägga energin på.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser