Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan det vara för ogräs??  (läst 13270 gånger)

Vildrosens

• -
Vad kan det vara för ogräs??
« skrivet: 19 maj-11 kl 16:51 »
I mina höbalar som jag köper av grannen så finns det en växt som kaninerna är helt tokiga i. Det är en ganska bred skälk, påminnerom hundkex men ju högre upp mot blomman man kommer desto smalare blir skälken. Längst upp ser det ut som två stänglar med en torkad blomma som är lite luden, den övre delen på denna växt är mörkare. Den luktar lite svagt åt lakris men det är lite osäkert. Hur som helst så raffsar kaninerna alltid fram denna godsak först. Skulle vilja plocka enbart sådana och torka. Får väl vänta tills det är höskörd och gå och titta på vallen om jag ser nåt liknande. Ingen som har ngn teori om vad det kan vara????

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad kan det vara för ogräs??
« Svar #1 skrivet: 19 maj-11 kl 16:55 »
Troligen spansk körvel. Luktar och smakar anis/lakrits.

Den är flerårig och lätt att odla. Förökas med frön, eller så köper man plantor. Sprider sig mycket, så plocka blommorna innan de går i frön om du inte vill ha småplantor överallt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vildrosens

• -
« Svar #2 skrivet: 19 maj-11 kl 18:00 »
Nope, ingen av dessa. Det ser ut att kunna vara ngn rosa eller lila blomma med kronblad

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 19 maj-11 kl 18:26 »
Du kan inte lägga in en bild? Det finns många växter  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vildrosens

• -
« Svar #4 skrivet: 19 maj-11 kl 21:13 »
Jo det kan jag ju göra, tänkte jag inte på, ska bara hitta en som är någorlunda hel så man ser.  :)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 19 maj-11 kl 21:30 »
Kan det vara en sån här? De växer överallt på min äng nu och jag har ingen aning om vad det är... Den luktar inte heller särskilt mycket så det kanske är något helt annat;)

Anna

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-11 kl 21:32 »
Växten på bilden är humleblomster och trivsdär det är fuktigt. När höet slås brukar blomstänglarna vara nedvissnade, så jag tror inte att det är humleblomster TS söker ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Annamax

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 19 maj-11 kl 21:35 »
Växten på bilden är humleblomster och trivsdär det är fuktigt. När höet slås brukar blomstänglarna vara nedvissnade, så jag tror inte att det är humleblomster TS söker ;)

Tråkigt att inte kunna hjälpa ts, men glad att jag fick veta vad det är för växt:) Tacktack!

Djinn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 maj-11 kl 21:35 »
Kan det vara en sån här? De växer överallt på min äng nu och jag har ingen aning om vad det är... Den luktar inte heller särskilt mycket så det kanske är något helt annat;)

Anna

Det du har där är den underbara humleblomstern http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/geum/geumriv.html Men jag tror inte att det är vad TS är ute efter..

Djinn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 maj-11 kl 21:36 »
För långsam.  :-[

Annamax

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 19 maj-11 kl 21:37 »
För långsam.  :-[

Men tack ändå:)

Proppen

« Svar #11 skrivet: 19 maj-11 kl 21:58 »
Sprängört är ju lik hundkexet, men den är JÄTTEgiftig så den hoppas jag inte det är...

Vildrosens

• -
« Svar #12 skrivet: 19 maj-11 kl 22:01 »
Humleblomstern är väldigt lik i formen men för tunn i stjälken.

Kaninerna har ätit dessa sen nyår i mängder och lever och frodas så giftig verkar den inte vara...om den inte är det på sikt förståss men det lär jag märka ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 maj-11 kl 22:03 »
Om jag förstår det hela rätt är det bara stjälken som är lik hundkexet..... inte blomman i sig ..... jag väntar på bild ;)

..... jah, nu var det min tur att var sen ::) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Vildrosens

• -
« Svar #14 skrivet: 19 maj-11 kl 22:05 »
Precis...bara stjälken, jag ska gå ut och rota fram en bra och fota

Vildrosens

• -
« Svar #15 skrivet: 19 maj-11 kl 22:19 »
Här är bilder, hittade ingen hel men i delar, ja ni ser ju vad som är stjälk och vad som är "blomman"...kanske inte alls så lik humleblomstern när jag ser den så här.

anders 67

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 19 maj-11 kl 22:22 »
Helt vanlig rödklöver  ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 19 maj-11 kl 22:23 »
VA ??? ..... med den stjälken ??? ??? ???

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 19 maj-11 kl 22:26 »
Kan det vara det verkligen?

Jag tänkte på en sådan där blomma som jag inte vet vad den heter men som en del odlar som gröngödsling häromkring. De luktar jättegott och drar till sig massa bin och fjärilar, lilablå är den. Jag minns inte hur stjälkarna ser ut iofs.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vildrosens

• -
« Svar #19 skrivet: 19 maj-11 kl 22:30 »
What??? Rödklöver?? men då borde väl blomman vara som en boll?? Denna påminner mer om Iris eller lilja i formen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser