Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan det vara för ogräs??  (läst 13294 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Vad kan det vara för ogräs??
« Svar #20 skrivet: 19 maj-11 kl 22:30 »
Skulle gissa att du menar honungsfacelia ..... hmmmm .... blomman stämmer väl inte riktigt ??? .... jag får nog ta fram färltfloran ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #21 skrivet: 19 maj-11 kl 22:32 »
Helt vanlig rödklöver  ;)

Neee...-
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Vildrosens

• -
« Svar #22 skrivet: 19 maj-11 kl 22:33 »
Detta var visst en svår nöt att knäcka. Kaninerna blir helt galna när de får detta, sliter och drar och tar från varann... :)

tringeling

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 maj-11 kl 00:57 »
Kan det vara vallört? Det finns äkta vallört och fodervallört och en hybrid mellan dem som kallas uppländsk vallört.

Här är länk till en sida som jag hittade

http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/fodervallort
« Senast ändrad: 20 maj-11 kl 01:03 av tringeling »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 20 maj-11 kl 01:16 »
När du beskriver stjälken och doften tänker jag kvanne. Kummin lr körvel är också möjliga, men deras blommor är också lika hundkäxet. Sprängört växer i bräckvatten eller i diken längs vägar/räls som blivit saltade och är inte ngt som hamnar i hö.

Vallört är möjligt :-).
//Lina

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 20 maj-11 kl 01:40 »
Vet inte vad den heter på svenska men --- kan det inte vara den där blåröda (blommorna på samma stjälk har flera färger) och som liknar stor kärringtand? En ärtväxt alltså? Den är ju vanlig litet härodär som ogräs. När den torkat kanske den kan uppfattas som luden också.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 20 maj-11 kl 01:46 »
Ett alternativ till den som jag tänkte på är den större släktingen hästböna. Den har också blålila blommor och smakar säkert gott till kaniner mfl.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 20 maj-11 kl 06:20 »
Jag tror att det är en släkting till kvanne, strätta. Den är grön med rödare stjälk närmast blad och blomma, och den är väldigt lik din bild när den är torr.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/angel/angesyl.html
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 20 maj-11 kl 08:22 »
Strätta är helt klart det som är mest likt hittils.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

tringeling

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 maj-11 kl 10:41 »
Men strätta har ju inte rosa eller lila blommor vilket TS skriver att det skulle vara. Vallört introducerades till Europa som foderväxt till grisar, getter och kaniner.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 20 maj-11 kl 11:18 »
Jag tror att själva blomman har försvunnit i torken. Det är isåfall blad vi ser i toppen av växten.

Vallört har inga sånna där "höljen" vid förgreningarna, så jag tycker nog att vallört går bort ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 20 maj-11 kl 12:05 »
Jo, strätta kan visst ha rosa-lila blommor, eller ofta mer vinröda. Det finns en rödbladig variant (efter vad jag kunnat se) av både kvanne och strätta. Strätta är vanlig, och korsningar mellan rödbladig och vanlig ger alla möjliga mellanting, med mer eller mindre röd stjälk, röda blad och blommor. Växer i mängder längs med betesmarkerna och i gammal vall häromkring. Korna gillar den, där de kommer åt finns ingen strätta, den är uppäten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Falsen

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 20 maj-11 kl 15:18 »
lusern kanske? det liknar klöver men är mycket kraftigare. mina kaniner älskar det. Men jag är värdelös på blommor så jag är inte säker

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 20 maj-11 kl 15:28 »
lusern kanske? det liknar klöver men är mycket kraftigare. mina kaniner älskar det. Men jag är värdelös på blommor så jag är inte säker

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/medic/medisat.html

Jag tycker att stjälken ser för kraftig ut för att vara lusern. Och höljet kring blomman ser definitivt inte ut som lusern, det ser ut som strätta eller kvanne.

Vildrosens

• -
« Svar #34 skrivet: 20 maj-11 kl 15:58 »
Jag funderade också på lusern (alfa-alfa är samma sak) men jag har ingen aning egentligen. Tack för att så många har engagerat sig :)
Jag får helt enkelt dra på mig stövlarna och traska dit strax innan höskörden och gå runt och se vad som kan finnas på vallen. Denna "sak" finns bara med i de balar från första skörden från förra året, vi har inte hittat i de balar som skördades sent.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 20 maj-11 kl 17:09 »
Luzern?

Det skrev jag om bara två inlägg upp  ;).

Jag tycker att stjälken ser för kraftig ut för att vara lusern. Och höljet kring blomman ser definitivt inte ut som lusern, det ser ut som strätta eller kvanne.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 20 maj-11 kl 20:20 »
TS, har du testat att fråga bonnen?

Vildrosens

• -
« Svar #37 skrivet: 20 maj-11 kl 21:05 »
Jajjemen, men han sa att det är nåt ogräs, han hade ingen aning. Jag ska gå till botten med detta  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 20 maj-11 kl 21:36 »
Nämen va f**** ..... har han ingen koll ::) ...... klart du ska gå till botten med detta :-*

blåkongo

« Svar #39 skrivet: 20 maj-11 kl 21:46 »
Hej det kanske är tuppklöver?
mvh
blåkongo

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser