Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfödda ungar i natt!  (läst 5371 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Nyfödda ungar i natt!
« skrivet: 10 aug-06 kl 11:26 »
Min franska vädur har fått ungar inatt och nu har jag sett lite olika om hur man ska göra.  Kan man räkna och kontrollera redet idag eller ska man vänta några dagar. Jag har bara kikat in och sett att det rör sig där inne!! Jag vill ju inte störa henne så att hon biter ihjäl dem men samtidigt än man ju nyfiken. Tips???
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Nyfödda ungar i natt!
« Svar #1 skrivet: 10 aug-06 kl 11:58 »
Eufemia,

ett råd som funkat på alla mina honor oavsett om de är vänligt sinnade eller ej när de fått sina kullar är att plocka en stor hög maskrosor och annat gott och lägga in hos honan i motsvarande hörna som ungarna ligger, då lär hon kasta sig över maskrosorna så att du kan kolla av ungarna i lugn och ro. På så sätt lär hon sig att hon får belöning varje gång du snokar därinne.

men tänk på att gnugga dina händer i hennes strö och i pälsen som ungarna ligger i innan du plockar upp dem. Det är bra och du kollar noggrant första dygnet för å se om ingen dött så att de inte ligger ock ruttnar bland de andra i värmen, sen kan du vänta ett par dagar innan du kollar igen.

Maskrosor ska hon för övrigt ha så mycket som möjligt av de första veckorna eftersom de innehåller mycket lättsmält mjölksocker som hon behöver efter förlossningen, det främjer produktionen av mjölken.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 10 aug-06 kl 12:15 »
Är hon nervöst lagd, låt bli ett par dagar. Men när du än väljer att titta efter så gör det när hon fått mat och har annat att göra och dra först fingrarna i spånet så att du luktar kanin.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #3 skrivet: 10 aug-06 kl 12:28 »
Tack för era tips!
Normalt sett är hon lugn och go att ha med att göra men visst märktes det att hon blivit lite surare sedan hon blev dräktig. Hon är inte nervös av sig så jag ska försöka kolla dem när jag kommer hem efter jobbet. Maskrosor får hon dagligen så det ska jag fortsätta med.
Hon går i en stor utebur med "bodel" så hon är van att vi finns runtomkring. Hon har även andra kaniner i närheten som hon är van vid.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 10 aug-06 kl 12:30 »
Vad bra, då ska det nog inte vara nåt större problem,se bara till att hon är sysselsatt med nåt annat under tiden och skulle hon angripa så är det bättre du lyfter ut henne eller väntar ett par dagar tills hon lugnat sig, är det hennes första kull?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #5 skrivet: 10 aug-06 kl 13:47 »
Ja, det är hennes första kull. Hon är 9 månader gammal.  Det är min första kull oxå  ;)  Så vi är nybörjare både hon och jag och jag är väldigt glad att det här forumet finns!!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 10 aug-06 kl 14:15 »
Men då ska det nog gå bra, hon har ju en bra ålder, och har du mer frågor är du välkommen med dem :)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #7 skrivet: 10 aug-06 kl 14:25 »
Tack Kimma, det ska jag komma i håg!

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 10 aug-06 kl 18:17 »
Jag har aldrig gnuggat med strö innan jag räknat ungar!
Jag tar ut honan i rasthagen o kontrollerar sedan boet. Enkelt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 10 aug-06 kl 18:51 »
Jag har aldrig gnuggat med strö innan jag räknat ungar!
Jag tar ut honan i rasthagen o kontrollerar sedan boet. Enkelt.

Alla honor är olika, jag brukar göra så för att vara på den säkra sidan,samt har jag alltid mer än en kull samtidigt, det är onödigt att honan får vittring av en annan hona och biter ihjäl sin kull, så jag tvättar händerna emellan och sen gnider jag händerna med den nya honans strö.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #10 skrivet: 10 aug-06 kl 21:54 »
Nu har jag kollat i boet!!  Jag gnuggade händerna noga i strö och bohår först. 7 stycken små hittade jag. Alla ungefär lika stora och all rörde sig när jag tog upp dem. Honan tog det bra och fick vara i sin rasthage under tiden. Det tog bara några minuter.  jag kollade honan oxå och hon blöder lite och hon har lös avföring. Ger henne hö och pellets så länge. Hon äte och dricker men verkar trött. Det är väl normalt efter en sån natt!!??

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 11 aug-06 kl 06:21 »
Det är normalt att de kan vara lite hängiga och kanske andas de lite snabbare än vanligt men håll henne under uppsikt, hon borde inte blöda fortfarande eller så kanske hon inte håller sig riktigt ren, håll blödningen under uppsikt och skulle hon visa det minsta att hon mår dåligt så är det bättre att ringa veterinären en gång för mycket, kanske finns det nåt foster kvar och då dör hon inom få dygn, men vi håller tummarna att hon bara är nybörjarosäker. Se till att ge henne massor med färskt grönt, gärna färska maskrosor, inte de långa sega utan de som kommit upp och inte är så stora, där är mer kraft i dem. Hon ska också ha fri tillgång till mat (pellets&hö) är hon vad vid det och äter det är paprika också ett bra alternativ, mycket vätska och c-vitamin. Skulle diareen fortsätta ge henne då bara hö och maskrosor.

Lycka till!

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #12 skrivet: 11 aug-06 kl 08:27 »
Ok, det ska jag göra. Kan man tvätta henne lite med tvålvatten?  

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 11 aug-06 kl 09:31 »
Är hon mycket blodig då?
Jag hade nog undvikit att stressa henne i onödan, så länge hon inte är nerkletad och drar flugorna till sig så hade jag nog låtit henne sköta tvätten själv, hon är kanske bara trött efter förlossningen. Torka i värsta fall bara av henne med en fuktig trasa,inget tvål.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 14 aug-06 kl 08:50 »
Citera
Alla honor är olika, jag brukar göra så för att vara på den säkra sidan,samt har jag alltid mer än en kull samtidigt, det är onödigt att honan får vittring av en annan hona och biter ihjäl sin kull, så jag tvättar händerna emellan och sen gnider jag händerna med den nya honans strö.
Biter ihjälp pga vittring? Jag brukar med gott resultat flytta ungar från en hona till en annan. Även haft honor ihop där den ena fött ungar. Har olika raser o olika temperament men aldrig att en hona skulle bete sig så.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 14 aug-06 kl 11:37 »
Biter ihjälp pga vittring? Jag brukar med gott resultat flytta ungar från en hona till en annan. Även haft honor ihop där den ena fött ungar. Har olika raser o olika temperament men aldrig att en hona skulle bete sig så.

Det är som sagt v'äldigt olika, jag har haft honor som övergett en hell kull för att man lagt dit andra ungar, men de flesta är tack o lov inte så känsliga och tar hand om allt som hamnar i boet bara man är försiktig.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #16 skrivet: 14 aug-06 kl 13:49 »
Än så länge går det bra. Honan är pigg men har fortfarande diarré. Äter och dricker bra och ungarna lever.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 14 aug-06 kl 15:07 »
Hmm, prova att ge henne bara hö ett dygn och se om diarren ger med sig, det är inte bra att de har diarree så länge.

Själv förlorade jag ALLA mina nyfödda jättar samt en del blandraser i veckan, totalt 30 kaninungar dog efter att min leverantör levererat fel foder så att alla blev förgiftade.

Fyfan va surt rent ut sagt  >:(

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #18 skrivet: 15 aug-06 kl 09:28 »
Usch vad hemskt. Hur kunde det få hända?? Jag hoppas att de ersätter åtminstone den ekonomiska förlusten.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 15 aug-06 kl 10:51 »
Säckarna med foder ser exakt likadana ut och trots att jagf råga 2 ggr extra lyfte han ändå in fel säckar i min bil. Vet inte hur vi gör med ersättningen nu, får allt bra hoppas att han levererar nästa pall gratis annars är jag inte kund där längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
Nataks, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser