Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det tydligen brott mot djurskyddslagen att utfodra hästar.  (läst 6104 gånger)

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
"Oenig HD återförvisar mål om brott mot djurskyddslagen
Publicerad 2011-05-11 11:07

Djurskyddsinspektörer gjorde från oktober 2005 till februari 2007 inspektioner på en nu 56-årig kvinnas gård. De observerade vid de olika inspektionerna mellan 15 och 23 hästar utan att kvinnan hade tillstånd till yrkesmässig verksamhet.

Åklagaren gjorde gällande brott mot djurskyddslagen då kvinnan i större omfattning förvarat och utfodrat hästar utan tillstånd. Kvinnan menade att det inte var fråga om någon verksamhet utan att hon själv ägde fem av hästarna och att de andra tillhörde hennes döttrar, vänner eller helt tillfälligt betade på marken.

Tingsrätten ogillade åtalet då den påstådda verksamheten inte hade tillräcklig varaktighet och regelmässighet. Hovrätten dömde kvinnan för brott mot djurskyddslagen till dagsböter då hon i vart fall av oaktsamhet brutit mot tillståndsplikten.

Kvinnan överklagade och anförde att hovrätten funnit att hon erhållit ersättning för att ta emot hästar. Varken åklagaren eller domarna hade dock frågat henne om saken. Riksåklagaren svarade att om omständigheten varit avgörande för frågan om ansvar så kunde inte kvinnan anses ha beretts fullgoda möjligheter att försvara sig.

Högsta domstolen, HD, finner att det av hovrättens dom får anses framgå att frågan om ersättning varit av avgörande betydelse för hovrättens bedömning av ansvarsfrågan. Något påstående om ersättning finns dock inte i gärningsbeskrivningen och har inte heller på annat sätt förts in i målet. HD finner därför att kvinnan inte fått möjlighet att försvara sig och att berövandet utgör ett rättegångsfel.

HD undanröjer därav hovrättens dom och återförvisar målet till hovrätten.

Två justitieråd är skiljaktiga i frågan om återförvisning och anser att målet bör avgöras i sak, utan att riksåklagaren ges möjlighet att justera gärningsbeskrivningen. De instämmer i att ett rättegångsfel föreligger."

trollinetta

• Ångermanland
Det blir bara värre och värre med det här stelbenta byråkrati-tänkandet här i Sverige!
Jag får sådan lusta att vara "krumbuktig" mot denna huvudlöshet!
Vara allmänt obekväm och ställa allt på huvudet.
Lite Pippi Långstump i mig, kanske!?  ???
Göra avdrag på deklarationen för hö och halm för arbetsresor med häst kanske...bara för att röra om!

Kira

• Småland
Men hur som helst måste man söka tillstånd för verksamheten, även om den är i kollektiv "kompis"form. Det är ju antal hästar per gård som avses i reglerna och även om kvinnan i fråga inte tog emot ersättning så är hon ansvarig för den verksamhet som pågår på hennes fastighet. Eftersom hon tydligen också har haft huvudansvaret för hästarna har hon enligt reglerna (se bif länk) bedrivit en verksamhet som kräver tillstånd. Bara för att man inte är registrerad som företagare betyder det inte att det är fritt fram att göra som man vill. Alla är skyldiga att följa djurskyddsregler och miljöbalken även enskilda personer. 15-23 hästar vintertid är ju inget tillfälligt sommarbete precis.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/tillstandforverksamhetermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
Vad jag reagerar mot är att det faller under djurskyddslagen. För mig handlar det om hur hästarna mår, och det verkar som att de sköts på et bra sätt utifrån vad som här framkommer. Hästen är ett flockdjur, så för deras del blir det inte sämre om de är fler.

Om det sen fattas ett tillstånd, om personen inte betalar bilskatten eller om hon rånar gamla tanter är inget som, enligt min mening, har med djurskydd att göra.

Kira

• Småland

Citerat från länken ovan (länsstyrelsen)
 "I vissa fall behöver du tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva hästverksamhet. Tillstånden har införts för att länsstyrelsen ska se till att hästarna har det bra, att du har tillräckliga kunskaper för att bedriva din hästverksamhet och att anläggningarna där hästarna ska vistas är lämpliga. "

Länsstyrelsen är den myndighet som ansvarar för att följa upp djurskyddslagen, självklart behöver de veta om var djuren de ska kontrollera finns. 

Ulric Eriksson

• Gäst
Enligt 16§ djurskyddslagen krävs tillstånd för att hysa hästar yrkesmässigt eller i "större omfattning". Jordbruksverkets gräns för större omfattning är tio hästar.

Det är inte korrekt att länsstyrelsen måste känna till all djurhållning, trots att djurskyddet är deras ansvar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Man får inte heller fodra hästarna på marken ,, ha lera i hagarna eller upptrampad mark eller ha en hink ståendes utanför hagen (skaderisk) mm mm
Helt sinnessjuka regler !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulric Eriksson

• Gäst
Man får inte heller fodra hästarna på marken ,, ha lera i hagarna eller upptrampad mark eller ha en hink ståendes utanför hagen (skaderisk) mm mm

Utanför hagen? Hur kan en hink orsaka några skador om den är utanför hagen?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Man får inte ha någonting liggandes inte ens en hink som en häst kan skada sej på om det kommer lös eller bryter sej ur hagen *dom är inte kloka*
Jag fick anmärkning på att det fanns fönster på en byggnad !! Ja hästarna kunde ju bryta sej genom stängslet o springa över stallplan o köra huvet genom rutan !! Eller att garage dörrarna stod öppna ,,samma sak där dom kunde ju springa in dit i skada sej på verktygen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tokyoboy

• Uppland
Man får inte ha någonting liggandes inte ens en hink som en häst kan skada sej på om det kommer lös eller bryter sej ur hagen *dom är inte kloka*
Jag fick anmärkning på att det fanns fönster på en byggnad !! Ja hästarna kunde ju bryta sej genom stängslet o springa över stallplan o köra huvet genom rutan !! Eller att garage dörrarna stod öppna ,,samma sak där dom kunde ju springa in dit i skada sej på verktygen.

Valkommen till Sverige! Att ha glasrutor inomhus pa dagis ar dock helt lagligt, genom vilket ett antal barn varje ar far lara sig hur ont det kan gora om man snubblar, ramlar eller slar igenom nagon av dem (aven jag, pa den tiden det bagav sig...).

Sverige ar fantastiskt!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Ja det är fanimej inte klokt nånstanns ,,hästar får inte äta hö på marken *jösses*

Falin

• -
Klokt, tycker jag. Jag ser mängder av hästar som står och trampar och bajsar i sitt grovfoder, med risk för kolik och botulism. Varför inte lägga det i en foderhäck istället?

Ja det är fanimej inte klokt nånstanns ,,hästar får inte äta hö på marken *jösses*

Rosten

• Närke
Det var ett sånt här fall som gjorde att vi tvingas flytta från vårt förra hus.
Grannen som är läkare tog imot massor av hästar från alla sina kompisar så att det skulle bli enklare för dom att kunna rida tillsammans.
Tjejen och sonen som är alleriska mot pälsdjur fixade tidigar ägares få hobby hästar men när det helt plötsligt blev massor med hästar och den gamla damen som bodde på vår andra sida lånade ut sin mark mot att hon fick massa medicin utskriven på kvällstid så funkade det inte längre.
Vi fick hästarna gåendes 15 meter från sovrumsfönstert så vi kunde inte vädra på sommaren eller hänga ut tvätt.
Inte heller kunde vi jobba i trädgården. Så till slut vart det bara att flytta.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Helt sinnessjuka regler !

Jag ser hellre en foderring el. höhäck istället för att hästarna ska trampa ner och förorena sitt foder. Och att inte hästar ska stå i lera upp till skenbenen är väl självklart, extra viktigt med bra/preparerad mark när man har hästen ute dygnet runt, är det leriga marker kommer de ju aldrig undan  blötan.

Att man inte ska få ha hinkar utanför hagen låter dock barockt. Men med tanke på hur stökiga och skräpiga många hästgårdar är kanske de blir överdrivet nitiska?! 

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Och hästar kan fastna/ skada sig i höhäckar.
Kompisen fick avliva sitt halvblod pga det.
Får hästar beta gräs? De kan ju beta bredvid skit.....
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Jag gillar inte heller höhäckar , min unghäst hade garanterat fasnat i en sån och skadat sej . Ang lera i hagen ,,vem har ett torrt grindhål/ bredvid vattenkaret på höst o vår ? Då måste ju hästarna gå i dränerad o grusad hage .
Och man kan faktiskt fodra på torra delar av marken .
Vi har berg o hagen o våra brukade få sitt hö uppepå berget på vår o höst .

Nee snart får man väl inte ha dom på bete heller dom kanju käka i sej nåt  ::) från marken  ::) ::) ::)

trassla

• Gäst
Var finner jag denna information?

trassla

• Gäst
Har idag varit i kontakt med jordbruksverket. Den personen jag pratade sa att man får visst utfodra sina djur på marken, men att det inte är lämpligt att lägga fodrat i lera så att hästarna kan trampa ner det (det säger ju sig självt). Att man inte får ha en hink stående utanför hagen har han aldrig hört talats om, ej heller att man måste ha galler på utsidan av sin lada/uthus. Att hästen inte skall gå i leriga hagar, betyder att hästen inte skall behöva gå i lera som går över halva benet, vilket också säger sig självt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser