Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostlatrin separera eller inte?  (läst 6682 gånger)

rupy

• Södermanland
kompostlatrin separera eller inte?
« skrivet: 16 maj-11 kl 11:48 »
Hej,

Vi har en ny kompostlatrin, jag har köpt en separett men tjejen tycker att vi ska pröva utan först. Jag tror att det är bekvämare att separera n1 och n2 avseende lukt och konsistens. Har googlat och googlat men det verkar inte finnas något definitivt svar. Vad tror ni?

Mvh,

/marc

malarmaster

• Gäst
SV: kompostlatrin separera eller inte?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 14:51 »
har själv en separett villa o vitsen är just att separera,blandas det blir det ju utetoa inne=stank.
sedan fylls den snabbt med vätskan o det är inget roligt jobb att byta/tömma den.har haft flera varianter på toa innan men separetten är överlägsen just tack vare separationen.min är ansluten till 25-liters dunk som tömmes på lämpligt ställe,annars kan man bygga en infiltration(stenkista) där man leder ner slangen så slipper man det bekymret.om du har egen brunn får man tänka på avstånd o liknande så det inte blandas där. prova du att blanda en vecka o låt sedan tjejen sköta tömmningen,hon lär snabbt tänka om.Ulf

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-11 kl 14:56 »
...men separetten är överlägsen just tack vare separationen.min är ansluten till 25-liters dunk som tömmes på lämpligt ställe..

Blanda med sisådär 9/10 vatten och vips har du prima gödselvatten.  :D

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 19:31 »
jag vet,men så mycket gödselvatten använder jag inte så att allt går åt.vintertid växer inget!! men man behöver gå ändå.... Ulf

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 19:37 »
jag vet,men så mycket gödselvatten använder jag inte så att allt går åt.vintertid växer inget!! men man behöver gå ändå.... Ulf

Ja, DU vet. Men kanske inte varenda kotte som läser den här tråden. Kanske inte ens trådstartaren.  :)
Det är en bra grej, som tål att upprepas. Tycker jag.  :-[

rupy

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 01:15 »
Glomde skriva att det ar ett utedass och att den har 2 stora backar (minst 200 liter), sa man byter toastol efter den ena backen e full. ossa later man den fulla bli jord medans man anvander den andra osv.

Min tanke ar att grava ett hal med grus i och bara glomma urinen helt. Det saklart man kan halla pa och vattna med det men jag ser framfor mig mest kladd och stank.

Det jag undrar ar om urinen i sig gor formultningen battre/snabbare, jag har last att det ska vara lagom fuktigt, jag tror pa att kora torrt och sen halla pa vatten om det blir for torrt!

PS. engelskt tangentbord DS.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 04:46 »
Glomde skriva att det ar ett utedass och att den har 2 stora backar (minst 200 liter), sa man byter toastol efter den ena backen e full. ossa later man den fulla bli jord medans man anvander den andra osv.
Är man två-tre personer och har utedass med två backar, då är det inget problem om man använder båda kontinuerligt. Använder man bara den ena kan det bli mycket fuktigt i just det stället. Just i det läget kan det också uppstå lukt. Så kör hellre kontinuerligt i båda om det går, då fuktas båda ställena mera lagom.

Själv tycker jag pappermängden är ett större problem på två-fyra personer och två hål. Man får hälla på vatten varma somrar tex. för att det inte skall baka ihop i en ohanterlig jätteklump utan verkligen börja förruttna och bli grävbar mull. Men det där ger sig nog. Prova och se vad som funkar för er.
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 04:49 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

rupy

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 17:02 »
hej christina, anvander ni separett? Isf. vad gor ni med urinen?

Mvh,

/marc

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-11 kl 21:14 »
Ingen separett, vi gör inget speciellt med urinen heller. Som mest har vi varit 4 personer boende i huset som använt dasset. Mannen i hushållet kissade nog litet på andra ställen på tomten emellanåt, men annars så har vi inte gjort något särskilt.

Det är ytterst sällan det har varit något problem ute på dasset. En gång vart tionde år kanske... På senare år när mormor blev gammal installerade jag en mindre mulltoa inne. Bara där har vi haft litet problem med lukt pga urin någon enstaka gång. Dasset har helt enkelt fungerat utan komplikationer. Efter mormors bortgång stängde jag av mulltoan och använder enbart dasset. Komposten blir trevligare utan dom där sågspånen.

Man bör förståss göra en liten bädd med jord när man startar upp dasslådan. Det suger upp eventuellt överskott medetsamma.
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 21:20 av christinag »

MorAnna

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-11 kl 18:58 »
Ingen separett, vi gör inget speciellt med urinen heller. Som mest har vi varit 4 personer boende i huset som använt dasset. Mannen i hushållet kissade nog litet på andra ställen på tomten emellanåt, men annars så har vi inte gjort något särskilt.

Det är ytterst sällan det har varit något problem ute på dasset. En gång vart tionde år kanske... På senare år när mormor blev gammal installerade jag en mindre mulltoa inne. Bara där har vi haft litet problem med lukt pga urin någon enstaka gång. Dasset har helt enkelt fungerat utan komplikationer. Efter mormors bortgång stängde jag av mulltoan och använder enbart dasset. Komposten blir trevligare utan dom där sågspånen.

Man bör förståss göra en liten bädd med jord när man startar upp dasslådan. Det suger upp eventuellt överskott medetsamma.

Ni har inte testat att varva med torv? (tänkte på din omnämnande av "sågspån"...) Det brukar vi göra i vårt dass uppe i stugan - och så funderar jag på att göra på mitt turist-dass...? Där blir det latrintunna som jag får köra hem och kompostera hemma på gården. Och min plan (hur bra den var, det vet jag inte  o:) ) var alltså att be gästerna att skopa i lite torv efter sig. Jag tänkte att dels suger det upp lite blött, så det inte skvalpar så mycket när tunnan ska flyttas, och dels - inbillar jag mig - blir det bättre i komposten?
Torv tänkte jag ta i form av det torvströ som säljs på Granngården som stallströ... (fast man får "riva loss" så att det blir lös och smuligt, eftersom det är hoppressat till en fyrkantig "sten" från början).

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 09 aug-11 kl 21:57 »
Enbart torv kan dra ner pH-värdet för mycket (det innehåller en massa bakteriedödande ämnen dessutom). Men det går ju att blanda med litet mulljord.

Kompostlatrin och mulltoa mår ju bäst av att användas litet lagom, så att det blir en balans i det hela mellan urin och fasta saker. Är jag tex ensam i huset blir det för litet fasta grejor och då får man strö på litet sånt. Har jag istället massa folk som springer och kissar där, då får jag kompensera för det med eller röra om och dra på fläkten extra.
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 22:01 av christinag »

kojja

« Svar #11 skrivet: 05 jun-12 kl 23:10 »
Rupy: hur går det med dasset? Separering eller inte?

Christinag: hur gör du med kompostering när du använder båda hålen samtidigt? Jag funderar på en dasslösning med två hål som används omväxlande, så att ett i taget får komposteras, men det verkar ju inget vidare om det blir för blött... Vi är två personer och kommer mest att använda dasset sommartid. Tanken var att ha en 150-liters back i botten på varje hål, fylld med nåt strö.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 jun-12 kl 23:17 »
Jag tycker att det enklaste och fräshaste sättet är att ha en 20-30 liters hink, torv som strö, och inte separera. Urin + torv + bajs + papper blir efter ett år eller två finfin jord i godkänd komposteringsbehållare. Ja, man får tömma oftare, men det är väldigt lätt gjort att ta hinken och bära iväg till komposten.

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 05 jun-12 kl 23:59 »
Om du googlar "separett" lite ovanför din fråga får du upp en massa gamla trådar som du kanske kan få tips och ideér ifrån  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser