Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gutefår i avesta trakten ?  (läst 2422 gånger)

Maddie

• Uppland
Gutefår i avesta trakten ?
« skrivet: 15 maj-11 kl 10:33 »
Talade med en bekant som funderade på om det kunde finnas någon med gutefår i avesta trakten ? De sökte nämligen lite betes får och området var tydligen lämpat för gutar. Betet måste väl då också först ansöka om ett SE nummer innan man kan ta dit får ?

samaka

• Dalarna
SV: Gutefår i avesta trakten ?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-11 kl 21:23 »
Det är egentligen smidigare om fårägaren söker SEnr på marken än om de som har marken gör det. Annars lär de införskaffa journal och journalföra fåren medans de är där. Fårägaren behöver inte rapportera flytt mellan sina prodplatsnr, men däremot skall flytten rapporteras om de som äger marken söker eget nr. Det blir alltså lite mer formalia om de som äger marken fixar numret. Men båda alternativen fungerar.

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 15 maj-11 kl 22:08 »
En indiskret fråga. Vad är bete lämpat för gutefår?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

irma56

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 06:48 »
Det är egentligen smidigare om fårägaren söker SEnr på marken än om de som har marken gör det. Annars lär de införskaffa journal och journalföra fåren medans de är där. Fårägaren behöver inte rapportera flytt mellan sina prodplatsnr, men däremot skall flytten rapporteras om de som äger marken söker eget nr. Det blir alltså lite mer formalia om de som äger marken fixar numret. Men båda alternativen fungerar.

Som djurägare måste man rapportera flytt mellan egna produktionsplatser så fort avståndet överstiger visst antal 100-meter(kommer inte i håg siffran) eller när det finns andra klövdjur mellan de egna produktionsplatserna

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 07:50 »
Som djurägare måste man rapportera flytt mellan egna produktionsplatser så fort avståndet överstiger visst antal 100-meter(kommer inte i håg siffran) eller när det finns andra klövdjur mellan de egna produktionsplatserna

Jag är tämligen säker på att det är som jag skriver, har pratat med sjv om detta förra året. Jag tror att du blandar ihop det med vad som gäller om du vill slå ihop två prod.platsnr till ett. Om du exempelvis vill att två närliggande beten (med olika prod.platsnr) skall ha samma nr. Då får det inte finnas klövdjur mellan de två betena och det måste vara ett rimligt avstånd dememllan. Men har du ett prod.platsnr i Avesta och ett i, säg Borlänge, behöver du inte rapportera flytt dememellan.

Funderade lite till.... det ska vara samma el angränsande kommun för att man ska slippa rapportering mellan sina egna prod.platsnr.
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 08:06 av samaka »

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-11 kl 16:51 »
En indiskret fråga. Vad är bete lämpat för gutefår?

Jag antar att det är busk och sly som menas, Kanske lite svår terräng .   Den som frågade har själv gutar men kan inte flytta dem så långt bort utan tänkte att det kanske fanns någon i närheten...

Tack  för svaren  :)  Det verkar ju lättast i så fall, om den som ska beta skaffar SE nummer på marken... 
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 17:00 av Maddie »

irma56

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 08:47 »
Ang produktionsplats. Svaret jag fick av jordbruksverket var att jag är tvungen att rapportera mellan egna ppn. Däremot behöver jag inte skriva transportdokument.

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 11:27 »
Jag antar att det är busk och sly som menas, Kanske lite svår terräng .   Den som frågade har själv gutar men kan inte flytta dem så långt bort utan tänkte att det kanske fanns någon i närheten...

Tack  för svaren  :)  Det verkar ju lättast i så fall, om den som ska beta skaffar SE nummer på marken...

Att jag frågar beror på att det finns en vanlig vanföreställning att gutefår av någon anledning skulle trivas och vara lämpliga för magert bete. De är enligt mig minst lika beteskrävande som andra raser, åtminstone om ambitionen är att de ska växa. Men ja, de äter gärna löv och rör sig bra i lite ojämn terräng.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 17 maj-11 kl 14:57 »
Ang produktionsplats. Svaret jag fick av jordbruksverket var att jag är tvungen att rapportera mellan egna ppn. Däremot behöver jag inte skriva transportdokument.

Saxat från sjv.se:

Flytta får eller getter
Du ska rapportera alla förflyttningar av får eller getter till Jordbruksverkets förflyttningsregister. Det gäller även när du skickar djur till slakt om du inte skickat in en fullmakt till Jordbruksverket om att slakteriet ska rapportera åt dig. Om du flyttar djur mellan dina egna produktionsplatser och dessa ligger inom samma eller angränsande kommun behöver du däremot inte rapportera till registret.  Det är du som är registrerad djurhållare som har ansvaret att rapportera till förflyttningsregistret

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser