Pyrolysen går ju ut på att man ska tillverka träkol och/eller tjära. Huvudbeståndsdelarna i trä är ju kolhydratliknande cellulosa och även lignin. Om man studerar dem närmare, så är huvudbeståndsdelarna kol, väte och syre. Kolet blir kvar, väte och syre förenar sig till vatten, och inga nämnvärda mängder brännbara gaser blir kvar.
Gengaskillarna räknar på åtgång 15 - 20 liter flis per mil.
Om man antar att pyrolysen ger 10 % brännbara gaser, jämfört med gengasaggregatet, så innebär det att ca 150 - 200 liter sågspån ska igenom ditt rör för att ge allt bränsle. Om man tänker sig att du vill ha en blandning på 10 % gas och resten bensin, så måste 15 - 20 liter sågspån genom ditt rör per minut, om du kör 60 km/timme.
Problem 1: Jag tror inte du får upp värmen till pyrolystemp på så mycket sågspån.
Problem 2: Du måste mata fram spånet genom röret, och det går tungt, så nettoutbytet av energi blir negativt.