Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp mig designa det perfekta hönshuset! do´s &dont önskas!  (läst 10749 gånger)

niagara

På grund av äckliga oförintliga vidriga (jag kan hålla på hur länge som helst) rödahönskvalser så kommer jag i höst tända eld på mitt hönshus i trä och skicka hönsen på rehab.

Sen ska det byggas det mest genomtänkta hönshuset någonsin. För att det ska gå behöver jag er fantastiska hjälp. Vad har ni för smarta lösningar i era hönshus som bara blev så där tokbra?? Och vad blev inte alls bra???

Jag ska bygga i lecasten (för att göra det ännu svårare för kvalstren att få fäste igen.  stlmässig kommer huset att hamna på ca 3*4m. Jag har både små och stora höns och jag håller på med hobbykläckning och därmed höns i många olika åldrar. Hur ska jag ha ett par barnkammare? Funderar på hur man kan lösa "inskolningen" av yngre djur då de, när de flyttar in" brukar obönhörligen sätta sig i redena och BAJSA hela nätterna.

Det ska vara lättskött. Har ni några smarta lösingar för att underlätta städ, öppna och stänga hönsluckan? Foderautomater m lite spill osv osv

Har du ett tips, skriv ned det! Jag kommer att följa upp tråden m byggbilder på det perfekta hönshuset och alla tips som används!

Tack på förhand!

Annamax

• Övriga världen
Gjutet golv som går att spola av, men en enkel golvbrunn?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
PLASTMATTA på golv och en bit upp på väggen underlättar MYCKET, bygger du från grund så kan det vara smart att sätta en brunn i mitten på hönshuset så du kan skura rent det och underlätta städningen.  Täta ALLA springor där små äcklig kryp kan trivas!

Under sittpinnarna är det smart att ha en gödselbräda, gödselbrädan gör du enkelt av ett par brädor/en skipa.. Sätt fast plastmatta på skivan/brädorna så kan du bara torka bort skiten med en trasa!

Gör så att ALL inredning i hönshuset går att ta ut, även det för att kunna göra rent allt...
Sittpinnar, reden, gödselbräda.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

niagara

Jag vill att så mycket som möjligt i huset är trä-fritt. Lättstädade material som kvalster inte tycker om. Plastreden? Metall? eller är jag naiv som tror att kvalster bryr sig?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Jag vill att så mycket som möjligt i huset är trä-fritt. Lättstädade material som kvalster inte tycker om. Plastreden? Metall? eller är jag naiv som tror att kvalster bryr sig?
Markim här på alternativ har plastreden, det var dock inte reden som de var tänka som när de gjordes, tror de är från IKEA??
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

• Västergötland
Det finns några riktigt trevliga hönshus-trådar här på forumet. Färnevik, Suss i Sannum och AzoLina(stavning). Kolla in dem ;) Jag har betonggolv och trivs bra med det. Hade jag byggt nytt så hade jag nog målat det och gjort en golvbrunn på lämpligt ställe. Något som jag är riktigt nöjd med är min lösning under sittpinnarna. Där har jag en gödselbräda som det talats om tidigare. Den är lös och gjord av sån där brun skiva som man kan ha utomhus. På den står det plastbackar som jag har lite spån eller torv i botten på. Ovanpå det har jag ett kompostgaller och ovanför det sittpinnarna. Jag kan lätt ta ut och tömma och skrubba. Nästa gång jag fixar till kommer jag sätta alla sittpinnar i samma höjd för att slippa konkurrens mellan hönsen.

Finns mycket jag är nöjd med i mitt hus, men jag återkommer en annan dag ;)

Ha en trevlig helg
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Teresa74

• Västergötland
Jag byggde nytt hönshus förra året och det jag är mest nöjd med är att jag har delat av hönshuset i två delar.
I ena delen bor hönsen med sittpinnar och allt. I andra delen har jag en kycklinglåda, ett skåp med städgrejer, smågrejer och deras foder i fodertunnor Har även ett handfat där inne så att jag kan diska vattenskålar etc.

Jag har avgränsat delarna med nät så att jag kan gå in i ena delen och titta till dem utan att behöva gå in till dem samt att det blir som ett slusssytem i den delen där jag har kycklingar. t.ex om jag måste ta hand om någon höna som skadat sig så kan jag skilja av henne från de andra.
Bor i hus på landet med make, tre barn och 2 katter. Har Åsbo, Aracuna, Kopparfärgad Maran och Faverolle.

sway307

• Hälsingland
Det finns några riktigt trevliga hönshus-trådar här på forumet. Färnevik, Suss i Sannum och AzoLina(stavning). Kolla in dem ;) Jag har betonggolv och trivs bra med det. Hade jag byggt nytt så hade jag nog målat det och gjort en golvbrunn på lämpligt ställe. Något som jag är riktigt nöjd med är min lösning under sittpinnarna. Där har jag en gödselbräda som det talats om tidigare. Den är lös och gjord av sån där brun skiva som man kan ha utomhus. På den står det plastbackar som jag har lite spån eller torv i botten på. Ovanpå det har jag ett kompostgaller och ovanför det sittpinnarna. Jag kan lätt ta ut och tömma och skrubba. Nästa gång jag fixar till kommer jag sätta alla sittpinnar i samma höjd för att slippa konkurrens mellan hönsen.

Finns mycket jag är nöjd med i mitt hus, men jag återkommer en annan dag ;)

Ha en trevlig helg
Foto på detta?

Jennyt

• Västergötland
Jag står i begrepp att ta fram kameran imorgon ..... isåfall hoppas jag få upp dem på hemsidan under kvällen ...... vi får se om dygnets timmar räcker till ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

ninisellen

• Uppland
Jag har precis byggt ut mitt hönshus så det bästa rådet jag kan ge är att alltid bygga större än du vill ha ;). Jag har nu haft en mattläggare här som satte våtrumsmatta i hela hönshuset, på golv och väggar, allt är svetsat i kanterna och det känns otroligt lättstädat. Dyrt med känns bra. Jag hade dock inte möjlighet att göra exat som jag ville, ville kunna plocka ägg och rensa gödselbrädan utifrån, det hade varit skönt att slippa gå in i huset och göra det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Ett tipps från mej är avlopp o golvbrunn så man kan spola av hela alltet invändigt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jejk

• Södermanland
Mitt tips är att verkligen fundera igenom de olika byggdetaljerna för annars kommer du garanterat få problem med fukt och liknande om du gör ett mer seriöst bygge.

Betonggolv är bra, men då bör du ha ett kapillärbrytande skikt under (typ makadam), sedan underliggande isolering (typ cellplast) sedan betonggolvet. Anledning till underliggande isolering är att du får ett varmt betonggolv som kan torka ut uppåt (betong innehåller massor av fukt). Ska du ha golvbeläggning av trä på betonggolvet så måset du ha någon typ av diffussionstät skikt (typ PE-folie) så du inte får fukt i träet, nackdelen är att du då stänger inne fukten i betongen, det gör inget sålänge ditt ångtäta skikt är tätt. Tänker du ha limma gummimatta (linoleummatta) så bör du tänka om, limmet kommer att för eller senare att lösas upp och ge ohälsosamma emissioner.

Sen måste du tänka på anslutningar till vägg (sylltätning osv), fönster/dörr, tak.. osv, men det är inga problem om du läser på å frågar. Jag kan svara på de flesta frågorna om du undrar, men du bör nog fundera på vilken omfattning du vill ha på det och vilken budget du har.

Jag skulle byggt det ganska enkelt men rätt  ??? ;D
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Jennyt

• Västergötland
Nu har jag lagt ut lite bilder på min hemsida. Om man klickar på höns och sedan hönshuset hittar man dem.

Jag har sannerligen saknat en golvbrunn idag ::)

Lycka

• Ångermanland
Vi lade formplyfa som golv i halva hönshuset i höstas .
var tvungen då gamla golvet var ruttet, Gammalt uthus som är hönshus.
Säger bara :  toppen.
Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
Ah..... e det formplyfa den bruna skivan heter ???

RonjaRövardotter

• Jämtland
vårt hönshus är en gammal snickarbod med spånskivor som golv. Jag la in formplyfa som golv och även en sarg runt hela hönshuset så att även väggar ska klara sig från bajsstänk. Jag har också målat allt trä med akrylfärg och sedan tätat alla springor med våtrummsfog, även mellan formplyforna på golvet. TRodde att formflyfan skulle bli lite haökig men så länge man har liet tjockare strö bädd så fungerar det kanon!
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

niagara

Mitt tips är att verkligen fundera igenom de olika byggdetaljerna för annars kommer du garanterat få problem med fukt och liknande om du gör ett mer seriöst bygge.

Betonggolv är bra, men då bör du ha ett kapillärbrytande skikt under (typ makadam), sedan underliggande isolering (typ cellplast) sedan betonggolvet. Anledning till underliggande isolering är att du får ett varmt betonggolv som kan torka ut uppåt (betong innehåller massor av fukt). Ska du ha golvbeläggning av trä på betonggolvet så måset du ha någon typ av diffussionstät skikt (typ PE-folie) så du inte får fukt i träet, nackdelen är att du då stänger inne fukten i betongen, det gör inget sålänge ditt ångtäta skikt är tätt. Tänker du ha limma gummimatta (linoleummatta) så bör du tänka om, limmet kommer att för eller senare att lösas upp och ge ohälsosamma emissioner.

Sen måste du tänka på anslutningar till vägg (sylltätning osv), fönster/dörr, tak.. osv, men det är inga problem om du läser på å frågar. Jag kan svara på de flesta frågorna om du undrar, men du bör nog fundera på vilken omfattning du vill ha på det och vilken budget du har.

Jag skulle byggt det ganska enkelt men rätt  ??? ;D

Jag hade tänkt betonggolv och sen mura upp med lecasten. takbjälkar i stål. plåttak isolerat med typ frigolit. Det är basen. Ngt vatten kommer inte att finnas. I det befintliga betonggolvet (som nuvarande hönshus står på) finns ett avloppshål-rör ut i det fria. (är ett gammalt vattenhus) så jag tänkte att man kunde ha använding av det.  Är det enkelt och rätt??

Jag har bekymmer med att ngn i flocken äter ägg och vill därför ha reden med rulla-undan-funktion. Finns dessa enbart i trä?

Sen ha ett par gluggar där äggen inte rullar undan att kunna öppna när det är vår och man ska sporra ruvningslusten.

Det där som skrivs ang att ha pinnarna på samma höjd pga rangordning; tar den anordningen större plats? Vad är det korrekta pinnutrymmet per höna som krävs? Jag har allt från små silkes till stora brahmor så ett medeltal duger gott..

Jennyt

• Västergötland
Pinnar på samma nivå tar inte mer plats än andra pinnar :D..... utrymmen enligt regelbokan har jag inte koll på.  :-[

niagara

Pinnar på samma nivå tar inte mer plats än andra pinnar :D..... utrymmen enligt regelbokan har jag inte koll på.  :-[

jag tänker att de kommer åt varann lättare om de är på samma nivå och därmed behöver ha bredare mellan pinnarna?

Jejk

• Södermanland
Jag hade tänkt betonggolv och sen mura upp med lecasten. takbjälkar i stål. plåttak isolerat med typ frigolit. Det är basen. Ngt vatten kommer inte att finnas. I det befintliga betonggolvet (som nuvarande hönshus står på) finns ett avloppshål-rör ut i det fria. (är ett gammalt vattenhus) så jag tänkte att man kunde ha använding av det.  Är det enkelt och rätt??

Jag tycker det låter som en bra och enkel lösning. Iochmed att du inte använder trä så finns det ingen risk för röta eller mögel. Men kom ihåg, att om du vill mura eller gjuta in trä så måste du fuktskydda dessa på något sätt. Jag kan säga hur om du sen beslutar dig för att göra det. Hur stora är lecablocken, standardmått? Tänker du mura upp en vägg och sedan lägga typ I-balkar av stål och isolera med cellplast (frigolit) imellan? Kan vara värt att fundera lite på hur du gör anslutningar vid takfot till vägg. Antar att du tänker dig ett plåttak med profilerad plåt och sedan en ganska flack lutning (typ ett pulpettak).

Bra att du tänker använda befintligt betonggolv, jag tycker inte du ska lägga någon matta på men om du gör det så skulle jag inte limma det (som jag nämde tidigare). Jag skulle kört betonggolvet och sedan kört sand. Enkelt att städa med en finare kratta. Sen är det bara att 1-2 gånger om året byta all sand å skrubba betong och väggar. Tror det kan bli riktigt bra om du slamar väggarna med släckt kalk. Kommer fästa riktigt bra å hålla borta ohyra.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser