Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp mig designa det perfekta hönshuset! do´s &dont önskas!  (läst 10750 gånger)

niagara

Jag tycker det låter som en bra och enkel lösning. Iochmed att du inte använder trä så finns det ingen risk för röta eller mögel. Men kom ihåg, att om du vill mura eller gjuta in trä så måste du fuktskydda dessa på något sätt. Jag kan säga hur om du sen beslutar dig för att göra det. Hur stora är lecablocken, standardmått? Tänker du mura upp en vägg och sedan lägga typ I-balkar av stål och isolera med cellplast (frigolit) imellan? Kan vara värt att fundera lite på hur du gör anslutningar vid takfot till vägg. Antar att du tänker dig ett plåttak med profilerad plåt och sedan en ganska flack lutning (typ ett pulpettak).

Bra att du tänker använda befintligt betonggolv, jag tycker inte du ska lägga någon matta på men om du gör det så skulle jag inte limma det (som jag nämde tidigare). Jag skulle kört betonggolvet och sedan kört sand. Enkelt att städa med en finare kratta. Sen är det bara att 1-2 gånger om året byta all sand å skrubba betong och väggar. Tror det kan bli riktigt bra om du slamar väggarna med släckt kalk. Kommer fästa riktigt bra å hålla borta ohyra.

Standard på leca,ja. vad menar du med att jag ska fundera på anslutningen takfot vägg? Jag kommer att ha ett sadeltak (för att matcha resterande byggnader.

Men ett tips har du tokmissat. Jag hittade din tråd med ditt hönshus och jag blev riktigt impad av bajsluckan. Riktigt fyndigt! Finns det ngn speciell anledning till att den sitter i den höjden?

Jennyt

• Västergötland
Vems bajslucka ??? ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jejk

• Södermanland
Standard på leca,ja. vad menar du med att jag ska fundera på anslutningen takfot vägg? Jag kommer att ha ett sadeltak (för att matcha resterande byggnader.

Men ett tips har du tokmissat. Jag hittade din tråd med ditt hönshus och jag blev riktigt impad av bajsluckan. Riktigt fyndigt! Finns det ngn speciell anledning till att den sitter i den höjden?

Jag var mest lite nyfiken på vilka mått du tänkte på väggen (med tanke på isoleringsförmågan hos leca), därav frågan. Sadeltak med stålbalkar blir en utmaning om du inte hittat något prefrabricerat? Anslutningen mot vägg måste vara ganska stark annars kan taket blåsa av.

Angående bajsluckan (vilket namn egenligen)  ;) ;D Tack. Höjden blev som den blev av två anledningar, för det första är det ganska bekvämt med lite högre arbetshöjd då man kommer tömma den brädan relativt ofta sen faller det sig ganska naturligt att ha brädan där då själva bajs-brädan-konstruktionen då kan vila på hönshusets innergolv (under golvet finns ju det lilla förrådet för mat å städutrustning m.m.). Blev det mer begripligt? Tror det finns någon fler bild som visar när hela den väggdelen är avlyft, kanske illustrerar det bättre.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Jejk

• Södermanland
Vems bajslucka ??? ;)

Min  8)

(ps. Tråden heter "Skaffa höns och bygga nytt hönshus!")
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

niagara

Jag var mest lite nyfiken på vilka mått du tänkte på väggen (med tanke på isoleringsförmågan hos leca), därav frågan. Sadeltak med stålbalkar blir en utmaning om du inte hittat något prefrabricerat? Anslutningen mot vägg måste vara ganska stark annars kan taket blåsa av.

Angående bajsluckan (vilket namn egenligen)  ;) ;D Tack. Höjden blev som den blev av två anledningar, för det första är det ganska bekvämt med lite högre arbetshöjd då man kommer tömma den brädan relativt ofta sen faller det sig ganska naturligt att ha brädan där då själva bajs-brädan-konstruktionen då kan vila på hönshusets innergolv (under golvet finns ju det lilla förrådet för mat å städutrustning m.m.). Blev det mer begripligt? Tror det finns någon fler bild som visar när hela den väggdelen är avlyft, kanske illustrerar det bättre.

Jag vet inte hur lecan kommer att stå sig isolermässigt, det kommer att påverkas av antalet djur. Jag har en tanke på att ha två avelningar så att man på vintern kan hs djuren på en mindre yta så att de håller värmen.

ang taket. tänker att man gjuter in stålkonstruktionen i lecan. Torde inte det hålla ?

Btw, har du ett bättre namn på luckan? det är en lucka m bajs jue  ;D

Jennyt

• Västergötland
Jag har hittat tråden och luckn e ju super..... ja, hela hönshuset e super ;) ...... Själv hade jag nog valt att göra den djupare, då jag inte springer och städar så ofta :-[ Kanske tom att man kunde ha en back stående på skivan som dras ut. Hmmm.....

Jag har sett ett alternativ till din lucka. Då hade hönshusägaren gjort en ..... ja, vad ska jag säga..... lucka som var typ 70cm hög och lika bred som pinnarna. Innanför var det en låda under pinnarna med samma höjd. Lådans framkant lutade mot nederkanten av luckan, så när man öppnade luckan fick man ha skottkärran stående nedanför och allt ramlade rakt i skottkärran..... herre.... kan någon enda människa förstå detta ::) :-\ Fiffigt var det iallafall ;)

För övrigt är jag riktigt sugen på att ha några sånna där hus stående för avelsgrupperna :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser